Het beste hypotheek-proces van Nederland?

De hypotheekbranche is voor jong ambitieus talent in eerste instantie geen branche die tot de verbeelding spreekt. Bij een hypotheekverstrekker en/of servicer denk je al snel aan een bank met vastgeroeste patronen in een traditionele markt die ver af staat van de werkelijke behoefte van een consument. Nu ik mijn eerste schreden in de hypotheekbranche heb gezet, kan ik alvast concluderen dat deze perceptie onjuist is.

In de hypotheekmarkt veranderen op dit moment patronen en waarden op een substantiële wijze waardoor de aantrekkelijkheid van deze branche zienderogen groeit in de ogen van young professionals. Er zijn nieuwe toetreders (hypotheekverstrekkers, apps, innovatieve dienstverleners op adviesgebied) op de markt gekomen. Daarnaast verjongen de bestaande bedrijven snel met disciplines die tot voor kort niet bekend waren en de groeiende FinTech-industrie levert allerlei innovaties die de branche dwingen zich aan te passen aan de veranderende behoeftes in deze consumptiemaatschappij. Na een decennia lange ogenschijnlijke winterslaap is de financiële dienstverlening in een dynamiek verzeild geraakt die zijn weerga niet kent. Waar komt dit nu precies vandaan?

We bevinden ons in een tijd waarin de economie goed draait en de huizenmarkt, aldus de motor van de economie, zelfs de top van 2007 overstijgt. De financiële dienstverlening plukt daar de vruchten van en is bovendien net op tijd geïnspireerd geraakt door innovaties die het dienstverleningslandschap voor altijd lijken te gaan veranderen. ‘If you can’t beat them, join them, copy them or challenge them’, wordt in menig boardroom als marsroute opgeschreven. De technische ontwikkeling gaat zo hard dat de digitaliseringsmogelijkheden bijna oneindig zijn. Dit brengt een uitdagende omgeving met zich mee die de nieuwe generatie zeker aanspreekt en drempelverlagend werkt.

De nieuwe generatie voelt zich goed in een dynamische omgeving. Zeker wanneer creativiteit niet wordt ingeperkt door een overvloed aan kaders. De nieuwe generatie is voorts op zoek naar een bepaalde vrijheid. Overigens moet de gevestigde managementorde hier nog sterk aan wennen omdat men vreest daardoor de controle kwijt te raken. Dit is onzin wanneer gestuurd wordt op resultaat en medewerkersondernemerschap van daaruit wordt gestimuleerd. Jong talent gedijt goed in een platte, transparante organisatie waarin werknemers gestimuleerd worden mee te denken en te beslissen. Voor een young professional is een horloge voor een tienjarig werkjubileum, een lease auto of een levensloopregeling minder interessant. Wel is het noodzakelijk dat organisaties hun ouderwetse organisatiestructuren loslaten om dit soort talent aan te trekken.

Frisse blik is waardevol

Maar heeft de hypotheekmarkt nu zoveel meer te bieden dan een paar jaar geleden? Er lijkt op het eerste gezicht nog steeds een grote kennisdrempel te zijn om de hypotheekmarkt te betreden als werknemer, maar ook als bedrijf. Ik geloof niet dat dit altijd zo hoeft te zijn. Bij Nationaal Hypotheek Loket heb ik dat gebrek aan kennis niet ervaren. In tegendeel, een frisse blik in deze markt is juist waardevol. Met name als je inspiratie meeneemt vanuit andere branches en perspectieven. Los van alle kaders en met veel ervaring opgedaan in en met snel groeiende start up’s ben ik drie maanden geleden begonnen.

Heel lang hoefde ik niet na te denken om bij Nationaal Hypotheek Loket te starten. Een goed gevoel bij het team en de werkomgeving inclusief een grote mate van vrijheid en verantwoordelijkheid waren grote pluspunten. Bovendien was de drijfveer om zich te profileren als de organisatie met het beste hypotheekproces van Nederland een doorslaggevend selectiecriterium voor mij. De mix van ervaring met jong talent en dito visie en inzichten in combinatie met het omarmen van alle (digitale) ontwikkelingen brengen een toekomst- en klantgerichte organisatie daar waar het zijn moet. De uitdaging voor young professionals ligt niet in de jaarlijkse verhoging van het salaris maar in het nastreven van een bepaald doel met een sterk complementair team. Daarom is die hypotheekkennis voor mij ook niet essentieel, er zitten hier tenslotte vijftig hypotheekspecialisten waar ik op kan rekenen.

Maar is dit nu een ervaring en zienswijze die past bij meerdere young professionals? Ik denk van wel. Het hypotheekproces van consument tot hypotheekverstrekker zal er over vijf jaar heel anders uitzien. Innovaties, zoals Ockto en 24Sessions bieden bijvoorbeeld al toepassingen die het hypotheekproces vereenvoudigen. Juist deze ontwikkelingen vereisen nieuw bloed in bestaande organisaties. Nieuwe disciplines zoals developers en data-analisten zullen een steeds grotere rol gaan spelen om deze innovaties sneller te kunnen implementeren. De huidige dynamiek van de markt vereist daarom wel de nodige flexibiliteit van een organisatie.

Recht op beste service

Naast het vormgeven van technologische vernieuwingen heeft de klant van vandaag ook recht op de beste service met de middelen die ons nu ter beschikking staan. Hierdoor moet een organisatie in staat zijn om te schaken op meerdere borden en snel kunnen handelen. En welke keuze maak je als onderneming? Investeer je in zoveel mogelijk automatisering of handhaaf je het menselijke aspect? Bij Nationaal Hypotheek Loket geloven we in de combinatie. Het doel is duidelijk: het beste hypotheekproces van Nederland neerzetten.

Ik geloof absoluut in het gebruik van alle technische snufjes om zoveel mogelijk eenvoudig werk (BKR-toetsing, kvk-check, het overkloppen van werkgeversverklaringen in andere systemen) te automatiseren. Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat er in het hypotheekproces nog zoveel handmatige handelingen zijn. Allerlei handelingen die er zelfs voor zorgen dat de beste acceptanten van Nederland nog foutjes kunnen maken. Het is hopelijk een kwestie van tijd voordat zij zich volledig kunnen gaan richten op waar zij echt goed in zijn: het beoordelen van een hypotheekdossier.

Meedenkend vermogen

Maar wat kan een service-organisatie nog meer doen om toekomstbestendig te blijven? De eerste stap is een aantrekkelijke omgeving te creëren voor een combinatie van de huidige ervaren generatie en een nieuwe generatie met een frisse blik. Ik geloof sterk in een organisatie waarbij het management niet bepaalt hoe de mensen hun werk moeten doen. Een organisatie als Nationaal Hypotheek Loket valt of staat met kundige acceptanten. Het motiveren en stimuleren van hun meedenkend vermogen is de sleutel om als organisatie boven de rest uit te steken. Het verder bouwen van een vrije omgeving waarin dit gestructureerd en gemotiveerd wordt zal mijn uitdaging worden. Maar daar heb je volgens mij geen hypotheekkennis voor nodig. n

Gijs van Reeden is directeur Operations van Nationaal Hypoheek Loket, onderdeel van de FlexFront Groep

Reactie toevoegen

 
Editie
Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

"U kent ze wel, dit soort uitspraken: 'Actief beheer vind ik als adviseur echt heel belangrijk, maar ik kom er niet aan toe.' Of: 'Al jaren wordt er over gekletst,...

FlexFront biedt deelnemers eigen profiel op Hypotheekadvies.nl

FlexFront biedt deelnemers eigen profiel op Hypotheekadvies.nl

FlexFront biedt haar deelnemers een eigen profiel aan op Hypotheekadvies.nl. Michiel van der Linde, Commercieel Directeur van FlexFront: “Een consument begint...

Serie Actief Klantbeheer (2): gedeelde data

Serie Actief Klantbeheer (2): gedeelde data

Actief Klantbeheer gaat nog beter met gedeelde data. Dit betoogt Michiel van der Linde, Commercieel Directeur  FlexFront, in de serie Actief Klantbeheer. "Dat...

Duizendste NTS-taxatie via FlexFront Taxatie Service

Duizendste NTS-taxatie via FlexFront Taxatie Service

FlexFront en Nationale Taxatie Service (NTS) vierden dat zij de duizendste taxatieaanvraag via de Taxatie Service van FlexFront hebben ontvangen. De taxatie werd...

Praktijktips Actief Klantbeheer

Praktijktips Actief Klantbeheer

(Praktijktips Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Financiële professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren...

Michiel van der Linde commercieel directeur FlexFront

Michiel van der Linde commercieel directeur FlexFront

Michiel van der Linde is per 1 november benoemd tot commercieel directeur bij FlexFront. De afgelopen tweeënhalf jaar was hij al werkzaam bij FlexFront als...

(Bank)garantie BNP Paribas Cardif in aanbod FlexFront

(Bank)garantie BNP Paribas Cardif in aanbod FlexFront

Klanten van FlexFront kunnen voortaan een (bank)garantie aanvragen van BNP Paribas Cardif. “Bankgarantie Service is een mooie aanvulling op onze al bestaande...

Merendeel adviseurs nog op startniveau actief klantbeheer

Merendeel adviseurs nog op startniveau actief klantbeheer

(Uit VVP 2-2022) Branche-initiatief Actief Klantbeheer heeft de resultaten gepubliceerd van haar onderzoek naar de staat van actief klantbeheer onder onafhankelijk...

FlexFront lanceert Verduurzaming Service

FlexFront lanceert Verduurzaming Service

FlexFront heeft de Verduurzaming Service gelanceerd. Dankzij de samenwerking met partner Susteen kan de consument voor, tijdens of na het adviesgesprek een zijsprong...

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...