Het vuur van... Jacco Bergman

section1_page30_article53_1.jpg

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen op een voetstuk. Dit keer Jacco Bergman.

Vaak vragen klanten wat ons zo onderscheidend maakt. Mijn antwoord is dat veel andere adviseurs ‘gewoon hun werk doen’. Het grote verschil zit in onze passie voor het vak én voor de klant. Dit is wat wij als kantoor willen uitstralen: oprechte interesse in de klant, een passie voor het vak die zorgt voor kleurrijke gesprekken, waarbij enthousiasme centraal staat. Niet alleen bij mij, maar juist ook bij de medewerkers. Bij het selecteren van personeel vind ik een hoge – bij voorkeur universitaire – opleiding belangrijk. Dit maakt medewerkers nog niet sociaal vaardig. Wij letten er daarom op dat ze meer te bieden hebben in het sociale leven. Hoe actief zijn ze op de lokale sportclub of vereniging en wat voor sociale bezigheden hebben ze naast hun werk? De klant merkt dat er een bom aan energie in ons bedrijf zit en gaat daar actief in mee.

Onze visie heeft ertoe geleid dat wij – naast onze hypothekendienstverlening – steeds meer zijn gaan doen: schadeverzekeringen, bedrijfsadministratie en jaarrekeningen, belastingaangiftes (VpB, IB en BTW), scheidingsplanning en mediation, makelaardij en aankoopbegeleiding. Voor alles wat er op financieel gebied kan gebeuren, hebben wij iemand in huis die de klant met een zelfde energie, kwaliteit en enthousiasme zal helpen. Het gevolg is dat iemand die om welke reden dan ook bij ons binnenkomt, de rest van zijn of haar leven niet anders wil dan door ons op alle vlakken geholpen te worden.

Het is fantastisch om van passie je beroep te maken. In 1996 deed ik dit al door na mijn studie sporteconomie als ski- en tennisleraar aan de slag te gaan in Italië. Een vertrouwensband opbouwen met een groeiende groep klanten die ons sinds begin 2000 is trouw gebleven, is misschien nog wel mooier dan mensen skiën en tennissen bijbrengen. De passie voor de mens komt terug in alles. Als kantoor steunen en sponsoren we lokale voetbal- en tennisclubs, omdat we betrokken zijn bij de mensen in onze omgeving.

De komende jaren zal de financiële dienstverlening verder digitaliseren, maar het persoonlijke contact en de bevestiging van een betrouwbare ‘kenner’ zal altijd belangrijk blijven voor klanten. Voor de bemiddeling zal digitalisering veel impact hebben. Maar ach, de advisering is juist het leuke stuk mét de klant. Kortom, ons vak zal alleen maar leuker worden!

‘De klant merkt dat er een bom aan energie in ons bedrijf zit’

Editie