‘Hoe gaan we financiële diensten beter maken?’

VVP 75 jaar logo Twitter

Iedere woensdag in de nieuwsbrief van VVP Online: de rubriek Like & Unlike. Daarin beantwoorden branchegenoten twee vragen: wat gaat er momenteel goed in de financiële sector? Wat kan er beter? We lichten de markante uitspraken eruit.

Björn Jalving (Turien & Co.): “Momenteel zien we dat er ontzettend gedrukt wordt op de kosten, denk aan de consolidatie, het verlagen van de tekencommissies en standaardiseren van producten. Deze ontwikkeling brengt de noodzakelijke efficiency aan in de sector, echter, we moeten ons er bewust van zijn dat efficiency weinig intrinsieke waarde toevoegt aan een product of dienst. Wat gaan we doen om financiële diensten beter te maken? Op deze vraag hoor ik in de markt nog te weinig antwoorden.”

Michel Schaft (we are sure): “We zijn doorgeschoten in bescherming van de consument. De achterliggende gedachte was nobel en op dat moment ook zeker noodzakelijk. Inmiddels zijn we zo ver doorgeschoten, dat de consument als gevolg van de regelgeving eerder meer van de financiële sector vervreemdt dan dat hij gebruik maakt van al het goede dat de sector te bieden heeft, mits zuiver toegepast uiteraard.”

Jos Baeten (ASR): “Je ziet in de volle breedte het besef, dat de sector uit moet gaan van wat klanten nodig hebben in plaats van wat je kunt brengen bij de klant. Dit begint echt in te dalen. Het gaat altijd te langzaam, maar tegelijkertijd geldt dat het wel gebeurt en doordat het geleidelijk gaat, bestendig is.”

Antoinette Kalkman (FlexFront): “Je ziet eindelijk een verschuiving naar klantdenken in plaats van het denken vanuit de organisatie. Deze attitudewijziging vertaalt zich in innovatie, in proces. Veel organisaties zijn bezig om het makkelijker te maken voor de klant. Minder bureaucratie, minder onnodige paperassen, meer ondersteunende automatisering. Wel moeten we oppassen om daarin niet door te schieten en een #metoo-focus te ontwikkelen. Een klantportaal ontwikkelen omdat de concurrent dat ook heeft, hoeft niet altijd de juiste keuze te zijn.”

Ron van Kesteren (Stichting toetsing verzekeraars): “Het klantbelang centraal stellen is geen project met een einddatum, het vraagt om continue aandacht. De verzekeraar moet dus steeds zijn doelen naar boven bijstellen om de waardering te blijven ontvangen. We zien dat belang van continue aandacht terug in onze onderzoeken. Als we een nieuw thema starten, dan zijn er veel meer verbeterpunten dan bij een thema dat we vaker beoordeelden. Daar is dan nog onvoldoende aandacht voor geweest.”

Ewald Bary (Lindenhaeghe): “Verscherpt toezicht van de AFM en de introductie van een nieuw vakbekwaamheidsbouwwerk, hebben ervoor gezorgd dat we kunnen doen wat we volgens anderen minimaal moeten doen. Maar doen we ook wat we zelf vinden dat we moeten doen?”

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Peter Abelskamp likes & unlikes

Peter Abelskamp likes & unlikes

"Ik denk dat de adviseurs zich beter laten horen. En ik denk dat er ook beter naar ons geluisterd wordt." Aldus NVIA-voorzitter Peter Abelskamp in de rubriek Like...

Martin Koot likes & unlikes

Martin Koot likes & unlikes

"Doorloopprovisie op schadeportefeuilles zal een ijsschots in warme wateren blijken te zijn." Aldus Martin Koot (MoneyView) in de rubriek Like & Unlike in de...

Christian Dijkhof likes & unlikes

Christian Dijkhof likes & unlikes

Actieve provisietransparantie moet zeer omzichtig worden benaderd. Dat stelt OvFD-voorzitter Christian Dijkhof in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...

Peggy van der Smitte likes & unlikes

Peggy van der Smitte likes & unlikes

"Ik pleit voor meer maatwerk in de particuliere en mkb-markt, waardoor je als adviseur nóg meer het verschil kunt maken." Aldus Peggy van der Smitte (Marcel...

Harrie-Jan van Nunen likes & unlikes

Harrie-Jan van Nunen likes & unlikes

"De kloof tussen wat consumenten willen en wat banken bieden wordt steeds groter." Aldus Harrie-Jan van Nunen (De Financiële Makelaar) in de rubriek Like &...

Robin van Beem likes & unlikes

Robin van Beem likes & unlikes

"Adviseurs mogen veel luider op de trom slaan", zegt Robin van Beem (Polis Advocaten) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP Online. Wat...