In 2017 gaat u starten met brondata

De eerste aflevering van de serie ‘In tien stappen naar mee efficiency’ bevatte een oproep om vooral beter gebruik te maken van de vele mogelijkheden die de applicaties op uw kantoor u nu al bieden. In deze afle-vering staat het onderwerp ‘brondata’ centraal. 2017 is het jaar waarin u als adviseur dit echt gaat gebruiken. Hoog tijd om een paar zaken op een rijtje te zetten.

section1_page44_article47_1.jpg

Als financieel adviseur werkt u met veel informatie die u traditioneel in gesprekken met de klant verzamelt. Vaak dagen later krijgt u kopieën van stukken die de klant thuis met veel moeite heeft verzameld. Dat kan beter en sneller. Daarvoor is het nodig dat u als adviseur de voor uw werk noodzakelijke informatie direct kunt ‘ophalen’ bij de partij die deze informatie in eerste instantie aan de klant heeft verstrekt – de ‘bron van de informatie die u nodig heeft. Dus de belastingaanslag bij de fiscus, het pensioenoverzicht bij de pensioenuitvoerder, de loonstrook bij het UWV en de WOZ-waarde van de woning bij de gemeente.

Voordelen brondata

Werken met brondata heeft veel voordelen:

• meerdere partijen maken gebruik van dezelfde informatie. Denk aan aanbieders, financieel adviseurs, service providers, notarissen en fiscalisten. Dit voorkomt allerlei conflicten en storingen in de communicatie;

• de bron geeft een totaalbeeld en niet enkel gefragmenteerde informatie over een bepaalde periode;

• als adviseur kunt u sneller met uw feitelijke advies beginnen, omdat u over de volledige en juiste informatie beschikt;

• omdat de informatie rechtstreeks uit de bron komt, is de informatie vrijwel altijd correct. De kans op fouten en fraude wordt hierdoor sterk verminderd;

• doordat de inventarisatie sneller verloopt worden de kosten van een adviestraject lager. Vanwege de tijdsbesparing kan voor hetzelfde bedrag dat de klant nu betaalt, meer tijd in het advies worden gestoken worden.

Belemmeringen voor snelle invoer

Technisch zijn er weinig of geen problemen om adviseurs te laten werken met brondata. Wel zijn er belemmeringen die zorgen voor vertraging. De belangrijkste zijn:

• om persoonlijke gegevens te gebruiken moet de klant uitdrukkelijk toestemming geven. Aan bescherming van privacy en gegevensbeveiliging worden hoge eisen gesteld;

• zowel de klant als de adviseur zullen moeten wennen aan het werken met brondata. Dit heeft tijd nodig;

• er zijn heel veel bronnen met data. Voor de financieel adviseur is het niet werkbaar om elke keer een lijntje te leggen naar een afzonderlijke bron. Om effectief te werken is een partij nodig die al deze lijntjes ‘bundelt’ en alle gewenste gegevens in één keer bij de financieel adviseur aflevert;

• het inrichten van een infrastructuur om de ‘gratis’ broninformatie daadwerkelijk te kunnen

• het is niet voldoende als een financieel adviseur de opgehaalde informatie in een ‘digitale schoenendoos’ aangeleverd krijgt. De informatie moet direct op de juiste plaatsen in de adviessoftware geladen kunnen worden. Hiervoor is het nodig dat de leveranciers van deze software tijdig gaan investeren om dit mogelijk te maken.

Beschikbare brondata

Iedereen met een DigiD heeft toegang tot www.mijnoverheid.nl. Dit is een voorbeeld van een site waar al veel brondata verzameld zijn; gegevens die technisch gezien eenvoudig naar de administratie van de financieel adviseur gestuurd kunnen worden. Het gaat hierbij om belangrijke informatie als:

• actuele schuld studiefinanciering;

• actuele WOZ-waarde woning;

• kadastrale gegevens woning;

• een eventueel persoonsgebonden budget;

• arbeids- en uitkeringsgegevens zoals bekend bijhet UWV;

• opgebouwde pensioenrechten;

• eventuele toeslagen;

• belastingaangifte;

• partner-en kinderalimentatie zoals door LBIO geïncasseerd;

• basisgegevens zoals naam, woonadres, huwelijkse staat, aantal kinderen en namen en leeftijd van de kinderen.

Vertrouwen is cruciaal

Het werken met brondata geeft de financieel adviseur snel een compleet en correct overzicht van de voor zijn advies relevante gegevens. Daardoor kan de kwaliteit van financiële adviezen sterk worden verbeterd. Dit is in het belang van de klant en daarmee van de hele samenleving.

Technisch kan het allemaal. Estland is op dit gebied Nederland vele malen voor. Alles wat hierboven beschreven staat, kan al een aantal jaren in Estland. Dit is mogelijk geworden door moderne wetgeving die de infrastructuur voor het gebruik van brondata goed regelt. De consument moet toestemming geven voor het gebruik van gegevens die over hem gaan. En net zo belangrijk: de

‘De infrastructuur om het gebruik van brondata mogelijk te maken wordt een openbare nutsfunctie’

consument ziet direct wie welke data over hem raadpleegt. De sancties op het onbevoegd raadplegen van data zijn streng. Deze strengheid heeft geleid tot vertrouwen bij de consument en een goed werkende infrastructuur van brondata.

De Nederlandse overheid is helaas traag en neemt zeker niet het voortouw. Dat is jammer, want nu ligt het initiatief bij een veelheid aan commerciële partijen. Die gaan hard. Het is zeer waarschijnlijk dat de overheid op relatief korte termijn zal erkennen dat de infrastructuur om het gebruik van brondata mogelijk te maken moet worden gezien als een moderne variant van een openbare nutsfunctie, met uniforme regels en protocollen. Hoe langer de overheid het initiatief aan individuele marktpartijen laat, hoe lastiger en kostbaarder het wordt om op een later tijdstip alle commerciële kikkers weer in de kruiwagen te krijgen. En toch gaat dit gebeuren, omdat de voordelen van een gemeenschappelijke infrastructuur voor het gebruik van brondata gewoon te groot zijn om onbenut te laten.

Starten met brondata

Er is een grote kans dat de softwareapplicaties waarvan uw kantoor gebruik maakt in 2017 nieuwe faciliteiten gaan bieden om gebruik te kunnen maken van brondata. Wij hebben voor deze publicatie bij de belangrijkste leveranciers van financiële software geïnventariseerd wat zij in 2017 denken te kunnen aanbieden. Benieuwd naar de applicaties die u gebruikt? Het overzicht vindt u op www.contactgroepautomatisering.nl.

Reactie toevoegen

 
Editie
IG&H AllVida nu ook voor schadeverzekeraars en intermediairs

IG&H AllVida nu ook voor schadeverzekeraars en intermediairs

IG&H biedt AllVida nu ook aan schadeverzekeraars en intermediairs. Dit onder de naam AllVida Insurance Solution. De oplossing is ontwikkeld binnen vier maanden...

Jack Vos en Marco Hendrickx in bestuur CGA

Jack Vos en Marco Hendrickx in bestuur CGA

Jack Vos (mede-oprichter Onesurance) en Marco Hendrickx (directeur Aplaza) zijn benoemd tot bestuursleden van de Stichting Contactgroep Automatisering. Jack Vos...

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

(Verslag VIP Congres 2023 in VVP 4, 2023) De veertig leden van de contactgroep automatisering (cga) toonden hun meest recente innovaties op het tweede vip-congres...

Geautomatiseerde nazorg

Geautomatiseerde nazorg

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Er is al veel ontwikkeld, maar wat nog beter kan, is het delen van data door aanbieders en geldverstrekkers met...

VIP Congres ACT NOW!: the aftermovie

VIP Congres ACT NOW!: the aftermovie

Nog even nagenieten van de tweede editie van het VIP Congres? Bekijk dan de sfeerimpressie van deze digitale innovatiedag, georganiseerd door VVP en de Stichting...

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

De 40 leden van de Contactgroep Automatisering (CGA) toonden dinsdag hun meest recente innovaties op het tweede VIP-congres van VVP en Stichting CGA in het AFAS...

Uitdagingen en consolidatie

Uitdagingen en consolidatie

(Michael Mackaaij, voorzitter CGA, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) In de moderne wereld van informatietechnologie staat de IT-dienstverlening voor de uitdaging...

ACT NOW! en schrijf je in voor de ochtendsessie van HDN en Aegon

ACT NOW! en schrijf je in voor de ochtendsessie van HDN en Aegon

Meer dan dertig praktijksessies biedt het VIP Congres ACT NOW! van VVP en Contactgroep Automatisering op 4 juli. In een aantal berichten op de VVP-site geven we...

ACT NOW! en schrijf je in voor de ochtendsessies van SIVI

ACT NOW! en schrijf je in voor de ochtendsessies van SIVI

Meer dan dertig praktijksessies biedt het VIP Congres ACT NOW! van VVP en Contactgroep Automatisering op 4 juli. In een aantal berichten op de VVP-site geven we...

Uitnodiging Michael Mackaaij voor het VIP Innovatie Congres ACT NOW!

Uitnodiging Michael Mackaaij voor het VIP Innovatie Congres ACT NOW!

Michael Mackaaij, voorzitter van de stichting Contactgroep Automatisering, nodigt de financiële sector in een videoboodschap uit voor het VIP Innovatie Congres...