ING haalt disruptors in huis

section1_page64_article25_1.jpg

In het ING Customer Experience Center (ICEC) in het ING kantoor Acanthus te Amsterdam zijn externe start-ups welkom om samen met start-ups van ING aan ideeën te werken die mogelijk uitgroeien tot de nieuwe disruptor van de financiële wereld. Uitgangspunt is een centrum creëren waar innovatie en ICT samenkomen om het nieuwe bankieren mogelijk te maken.

Volgens Lodewijk Bonebakker, sinds 2012 directeur ICEC, moet ING voortdurend blijven innoveren om de concurrentie voor te blijven. Bonebakker werkte onder meer tien jaar in Silicon Valley voor Sun Microsystems.

“Binnen ICEC begeleiden we radicale innovaties. We helpen bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van dienstverlening via touch-screens, het koppelen van verschillende systemen en analyseren het gebruik van onze diensten. Die omgeving staat los van de productie-omgeving van de bank.

Feitelijk is onze enige beperking het stroomgebruik.” Binnen ICEC zijn mensen werkzaam die beseffen dat bankieren er over een paar jaar totaal anders uitziet.

“Zij moeten niet alleen nieuwe technieken beheersen en continu openstaan voor ontwikkeling en vernieuwing, maar ook vanuit de klant kunnen denken. Aan welke toepassing heeft die klant behoefte? Hoe ontwikkel ik die? Hoe pas ik dat aan op bestaande processen?” Volgens ING was ING Direct een disruptor. Dit bedrijf werd twintig jaar geleden opgericht. “ING Direct was waarschijnlijk een van de eerste fintechs in de wereld. Het was binnen ING een echte start-up. Nu heeft ING Direct in Duitsland 8 miljoen klanten zonder ook maar te beschikken over één filiaal. Per dag komen er duizend nieuwe klanten bij. Op de balans staat 130 miljard euro. Door ruim baan te geven aan ICEC, waarbij we nadrukkelijk de verbinding zoeken met de innovatiekracht uit andere landen en partner zijn van fintechs, kunnen we ook nu de mogelijkheden scheppen voor de komst van een nieuwe disruptor. Doen wij het niet, dan slaagt de concurrent er in”, aldus ING.

Reactie toevoegen

 
Editie
Fast én slow service

Fast én slow service

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund heeft een investering gedaan in Laka. Laka, opgericht in 2017 in Londen, is een mobiliteitsinsurtech, die inmiddels actief is in  meerdere...

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

(Gijs Mensing, Rethinq, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) We hebben een andere manier van waardecreatie nodig. Sommigen geloven sterk dat we naar een regeneratief...

Nadenken over keuzes

Nadenken over keuzes

(Lex de Bruijn, Insurance Data, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Voor een succesvolle implementatie van een Business Intelligence (BI) ofwel datastrategie...

Blijf heer en meester over data

Blijf heer en meester over data

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...

ING gaat niet in op eis Milieudefensie

ING gaat niet in op eis Milieudefensie

"Van het ene op het andere moment helemaal stoppen met de financiering van olie en gas isvolgens ons niet de juiste aanpak." Aldus ING in een brief aan Milieudefensie,...

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

(Uit VVP 6-2023) In oktober 2022 spreken Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) elkaar informeel over de paradox...

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

"De lancering van de mobiele app in Frankrijk, Duitsland en Nederland is een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van ons digitale platform." Aldus Allianz Partners...

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

(Jack Vos, Onesurance, in VVP 5-2023) De wereld om ons heen verandert zo snel dat traditionele verzekeringswereld voor enkele cruciale dilemma’s staat die...