Investeer in inzetbaarheid en bied functieperspectief

Een organisatie, waar zowel de medewerkers als de werkgever investeren in duurzame inzetbaarheid en op zoek gaan naar een nieuw functie perspectief, wordt voor veel financieel dienst-verleners ‘hot’ in 2017.

Door alle veranderingen binnen de financiële dienstverlening en de stijgende AOW-leeftijd is het noodzakelijk dat medewerkers langer, gezond en gemotiveerd inzetbaar zijn en blij-ven. Dit is een verantwoordelijkheid van de medewerker zelf, maar ook vande werkgever. Een open gesprek en het streven naar een nieuw functie- en ontwikkelperspectief is onmisbaar in een goed HR-beleid in 2017.

Bij veel financieel advieskantoren zie ik nog medewerkers die op de oude manier aan het werken zijn:

• buitendienstmedewerkers die steeds dezelfde aandacht vragende particu-liere relaties bezoeken en het bezoeken van potentiële groeirelaties minder prioriteit geven;

• administratieve medewerkers die veel tijd kwijt zijn met prolongerenvan polissen, terwijl dit allang veel efficiënter kan:

• commerciële binnendienstmedewerkers die voor eenvoudige schadepolissen een complete premie- en voorwaardenvergelijking maken, terwijl een standaardproduct een prima aanbod voor deze klant is.

Veranderen is lastig omdat je zonder alternatief je eigen baan op de tocht zet. Als je taken zoveel efficiënter kunnen, wat blijft er dan immers als werk over? Ik zie veel assurantiemedewerkers zich-zelf vastdraaien in hun bekende taken. Ze voelen wel dat er iets moet veranderen, maar bij gebrek aan openheid en een reëel perspectief weten ze niet goed ‘hoe’ dit aan te pakken.

Het administratieve werk vermindert weliswaar, maar er komt – als je hiervoor openstaat – meer advieswerk voor terug. Hoewel een werknemer voor een belangrijk deel zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen inzetbaarheid, ligt het voor de hand dat een werkgever hier ook aan bijdraagt. Het is dan ook tijd om in 2017 de discussie over dit onderwerp open te gooien. In een gesprek heb je het over de veranderingen diede medewerker ziet binnen het bedrijf en zijn functie en hoe hij zich hierover voelt. Als werkgever kun je aangeven welke taken verminderen of zelfs gaan verdwijnen. Hoeveel tijd de resterende taken gaan kosten en welke taken en projecten erbij gaan komen.

Mijn advies: maak helder wat er anders wordt in de functie, maar biedt vooral ook perspectief. Wat kan ervoor in de plaats komen? Wat moet de medewerker hiervoor ontwikkelen? Hoe kan jij als werkgever hem hierbij helpen? Het doel is immers dat de medewerker inzetbaar blijft en niet dat hij zijn baan verliest.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Samenwerken of specialiseren

Samenwerken of specialiseren

(Jack Vos, Onesurance en lid VVP Ondernemerspanel, in VVP 6-2023) Kiest u in het consolidatiegeweld voor samenwerken of specialiseren? Welke keuze u ook maakt,...

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP 6-2023) Ik verwacht de komende jaren meer claims en rechtszaken waarbij de adviseur verantwoordelijk wordt gehouden voor het...

Veel groeikansen voor tussenpersonen

Veel groeikansen voor tussenpersonen

(Edwin Bosma, BHB Dullemond en lid VVP Ondernemerspanel, in VVP 6-2023) Kleinere kantoren zijn flexibeler en beter in staat in te spelen op de wensen en behoeften...

Het jaar van de (actieve) provisietransparantie

Het jaar van de (actieve) provisietransparantie

(Robin van Beem, Polis Advocaten en lid van het VVP Ondernemerspanel, in VVP 6-2023) Op juridisch gebied zal 2024 naar het zich laat aanzien het jaar van de (actieve)...

Van links naar rechts…

Van links naar rechts…

(Ewald Bary, B-Inc en lid VVP Ondernemerspanel, in VVP 6-2023) Het zijn onzekere tijden. Neem als adviseur jouw rol als baken van kennis en overzicht en communiceer...

Wat je geeft, krijg je altijd terug

Wat je geeft, krijg je altijd terug

(Uit VVP 3, 2023) Wees als ondernemer niet bang voor kritische vragen. Hypotheekadviseur Gert-Jan de Bekker laat zich geregeld uitdagen door Ewald Bary, consultant...

Ewald Bary in VVP Ondernemerspanel

Ewald Bary in VVP Ondernemerspanel

Een nieuw gezicht in het VVP Ondernemerspanel: Ewald Bary. Nieuw maar ook vertrouwd, want Bary stond lange tijd aan het roer van Lindenhaeghe. Hoe (op) naar de volgende...

AVDB Advies stopt per 1 maart 2022

AVDB Advies stopt per 1 maart 2022

Astrid van de Bovekamp stopt op 1 maart 2022 met haar bedrijf AVDB Advies. Van de Bovekamp: "De afgelopen twintig jaar heb ik mooie projecten mogen begeleiden om...

“Niet langer het gevoel dat ik klanten tekort doe”

“Niet langer het gevoel dat ik klanten tekort doe”

(VVP Ondernemerspanel in VVP 5-2020) Edwin Nijenhuis (Linie Financial Consultancy, Emmen) had moeite om focus aan te brengen in zijn praktijk. Het geluk lachte...

Behoud de regie bij coaching

Behoud de regie bij coaching

(Door Astrid Duits, AVDB Advies en VVP Ondernemerspanel) Coaching is big business en er is veel kaf tussen het koren. Is het dan allemaal onzin? Nee. Heeft het...