Investeren in kennis om breder te adviseren

Bob Klijn 2015

Als je terugkijkt op een jaar dat net voorbij is, vallen er altijd zaken op die blijven hangen. Vaak zijn dat impactvolle gebeurtenissen, onverwachte wendingen of zaken die jou als persoon erg raken. Voor 2016 was dat binnen onze branche voor mij, de overname van Delta Lloyd door NN Group. Voor veel mensen impactvol, tamelijk verrassend en mijn oude werkgever bestaat straks niet meer.

Wat zo’n overname gaat betekenen is de vraag. Tijdelijk een extra administratieve belasting? Een verminderd productaanbod? We zullen als adviseurs sowieso scherp moeten blijven op de productontwikkeling binnen onze branche. Met name als die wordt ingegeven door InsurTech bedrijven die vanuit een technologische vernieuwing met producten komen. Wie kent bijvoorbeeld Vitality Health? Een onderdeel van Generali dat het gezonde gedrag van haar klanten beloont met een scherpe premie. De sportende verzekerden ontvangen handige hulpmiddelen om de verzekeraar op de hoogte te houden van hun ‘gezonde’ data. Denk aan stappentellers en hartmonitoren. De verzekeraar ontvangt deze data en kan hiermee bekijken of de scherpe premie nog terecht is.

Veel InsurTech bedrijven zijn gefocust op de particuliere markt, maar er zijn ook initiatieven gericht op ondernemers. Mooi voorbeeld hiervan is Climate Corp. Zij verzekeren niet alleen landbouwbedrijven tegen schade aan hun gewassen, maar verzamelen ook data over het klimaat. Deze data worden gedeeld met de verzekerden, zodat zij hun bedrijven beter kunnen managen.

Mijn laatste voorbeeld is de Fintech Innovation of the Year 2015: BoughtByMany. Zij bundelen verzekerden met een speciieke verzekeringsbehoefte. Hierdoor zijn zij in staat om die groep een scherper aanbod te bieden, juist in niches die anders lastig rendabel zijn te verzekeren. Bijzondere voorbeelden zijn de notenallergie-reisverzekering of een polis voor skiërs die graag off-piste gaan.

Ergens las ik de reden waarom dit soort initiatieven juist ook in de verzekeringsmarkt ontstaan. Onze sector wordt gekenmerkt door “een zeer beperkte mate van innovatie, een lage klanttevredenheid en een ouderwets distributiemodel”. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik zelf het risico van cyber crime. Er zijn maar weinig adviseurs die hun klanten hier kundig over kunnen adviseren en daar ook nog een rendabel verdienmodel voor hebben.

Om er voor te zorgen dat we ons steeds meer met hoogwaardig advies bezig kunnen houden, moeten we verder gaan dan alleen data meer voor ons te laten werken. We zullen moeten investeren in kennis, om breder te kunnen adviseren dan alleen de juiste polis. En hiervoor passende beloningsmodellen moeten hebben.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Samenwerken of specialiseren

Samenwerken of specialiseren

(Jack Vos, Onesurance en lid VVP Ondernemerspanel, in VVP 6-2023) Kiest u in het consolidatiegeweld voor samenwerken of specialiseren? Welke keuze u ook maakt,...

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP 6-2023) Ik verwacht de komende jaren meer claims en rechtszaken waarbij de adviseur verantwoordelijk wordt gehouden voor het...

Veel groeikansen voor tussenpersonen

Veel groeikansen voor tussenpersonen

(Edwin Bosma, BHB Dullemond en lid VVP Ondernemerspanel, in VVP 6-2023) Kleinere kantoren zijn flexibeler en beter in staat in te spelen op de wensen en behoeften...

Het jaar van de (actieve) provisietransparantie

Het jaar van de (actieve) provisietransparantie

(Robin van Beem, Polis Advocaten en lid van het VVP Ondernemerspanel, in VVP 6-2023) Op juridisch gebied zal 2024 naar het zich laat aanzien het jaar van de (actieve)...

Van links naar rechts…

Van links naar rechts…

(Ewald Bary, B-Inc en lid VVP Ondernemerspanel, in VVP 6-2023) Het zijn onzekere tijden. Neem als adviseur jouw rol als baken van kennis en overzicht en communiceer...

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2023 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De drie finalisten waren...

Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk vandaag om 16.00 uur naar de live-uitzending van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest klantgerichte advieskantoor...

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis finalisten Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis finalisten Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...

Beslis mee wie woensdag de winnaar wordt van de VVP Advies Award 2023

Beslis mee wie woensdag de winnaar wordt van de VVP Advies Award 2023

Woon op 11 oktober 2023 om 16.00 uur gratis de spectaculaire live-uitzending bij van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest...