Invulling geven aan de menselijke maat

In de rubriek  ‘Marketing van  N(u)’ geeft Marcel  Kroon, senior  marketeer bij Turien  & Co. Assuradeuren,  direct toepasbare  marketingtips voor  assurantiekantoren.  Reacties zijn welkom:  mkroon@turien.nl

Ik weet niet hoe het bij u zit, maar voor mij staat vast dat het menselijke aspect het verschil moet gaan maken in de dienstverlening van de adviseur. Dat dit voor mij vaststaat komt niet alleen door de overload aan artikelen, boeken en sprekers die afgelopen jaar op me afkwamen over dit onderwerp, maar vooral ook door de almaar oprukkende technologie.

Technologie is overal. Auto’s gaan zelf-standig rijden. Coolblue en Amazon maken online kopen tot een feestje. Dan heb je nog de technologiegiganten Google, Apple en Facebook dé voorbeelden van het grootgroter-grootst-denken. Google heeft bijvoorbeeld de ambitie om het ‘probleem’ van de dood op te lossen. Toe maar. Niet direct een doelstelling voor een gemiddeld assurantiekantoor. Maar het geeft wel aan dat de lat hoog ligt en dat grote technologische veranderingen in razend tempo op ons afkomen.

Wat dit voor het intermediair gaat betekenen is lastig te voorspellen. Wel dat er vernieuwd moet worden en dat innovatie een centraal thema moet zijn. Eén basisprincipe vanuit de marketing blijft echter recht overeind. Je moet toegevoegde waarde bieden. Dit ga je niet redden door je processen optimaal te hebben, dit is gewoon de standaard. Op prijs ga je het ook niet winnen. Met onderscheidende producten dan? Dacht het niet. Spetterende promoties? Zeker belangrijk, maar het moet wel achterliggende inhoud hebben.

Het menselijke aspect in de dienstverlening daarentegen kan wél het verschil voor de adviseur maken. Dit is niet nieuw en wordt ook regelmatig in onze branche verkondigd. Wat ik echter mis in de visies op dit onderwerp is de dagelijkse praktijk. Hoe gaan we er nu ook daadwerkelijk voor zorgen dat de menselijke maat z’n intrede doet in

Tip voor N(u)
Introduceer het ‘tien minuten per dag het verschil maken voor de klant’moment onder uw medewerkers. Geef hen de vrijheid – en wellicht een klein budget – om hier zelf een draai aan te geven.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

de dienstverlening? In mijn optiek begint dit met het omschrijven van een heldere en aansprekende missie, visie en kernwaarden. Hierin benoem je het menselijke aspect. Of de kernwaarde nu als ‘klantbelang centraal’ of ‘personal touch’ omschreven wordt, maakt niet uit. Het gaat erom hoe je dit principe binnen je bedrijf doorleeft.

Begin met het hardop uit te spreken van de ambitie. Haal het van het papier af. Maak als directie duidelijk waar je voor wilt staan en laat iedere medewerker voor zich bepalen hoe zij hier inhoud aan kunnen geven. Leg niet van bovenaf op dat er wekelijks vijf persoonlijke kaartjes en drie bossen bloemen de deur uit moeten. Stimuleer medewerkers hier zelf over na te denken. Zij kennen hun relaties immers het beste. Geef hen tijd om invulling aan dit onderwerp te geven en sta erbij stil in het wekelijkse bedrijfsoverleg.

Zoals met zo veel dingen is het vooral een kwestie van doen. Begin ergens. Hoe eerder hoe beter. Introduceer het ‘tien minuten per dag het verschil maken voor de klant’-moment onder uw medewerkers. Geef hen de vrijheid – en wellicht een klein budget – om hier zelf een draai aan te geven. Eigenlijk is alles prima zolang het personeel er zelf over nadenkt en er vierkant achter staat.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Nut en noodzaak van de Duurzaamheidsmanager

Nut en noodzaak van de Duurzaamheidsmanager

(Partner in kennis AnsvarIdéa in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Nieuwe tijden komen met nieuwe termen, zo hadden we al ‘bestuursschaamte’,...

Rode draad bij vergroening

Rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat...

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat zullen...

Systemen AnsvarIdéa en Turien & Co. worden geïntegreerd

Systemen AnsvarIdéa en Turien & Co. worden geïntegreerd

“Per 1 januari 2025 wordt de infrastructuur van AnsvarIdéa geïntegreerd in het systeem van Turien & Co. Dit betekent dat de administratie en...

Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?

Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?

(Paul Burger van Ideële Verzekeringen in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023) In de praktijk kom ik er regelmatig achter dat er binnen onze sector onduidelijkheid...

Het MVO-overleg

Het MVO-overleg

(Björn Jalving in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Wat er voor mij in het afgelopen jaar het meest veranderd is op het gebied van duurzaamheid is de verankering...

Draag elkanders lasten

Draag elkanders lasten

(Adviseur Paul Burger in VVP 2) De wereldbevolking is vorig jaar de acht miljard gepasseerd. Dit was mij al bekend, maar wat ik niet wist is dat van alle mensen...

Veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden

Veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden

(Partner in Kennis Turien & Co. in Katern Cyber in VVP 2) Een steeds groter deel van onze levens speelt zich online af. Dit brengt voordelen met zich mee,...

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

“Boudesteyn Hypotheken en Verzekeringen, KOK Advies en De Vogel Adviesgroep zijn  de finalisten van de VVP Advies Award 2021. Deze kantoren hebben een...

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet Noord-Nederland is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Friesland. Renee Lagerwaard neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...