Jan Tiecken

Jan Tiecken 2017

 

1. Wat is de grootste ICT-innovatie geweest in jouw advieskantoor?

Wij zijn bij het opstarten van onze onderneming direct bij Van Kampen Groep aangesloten en met extranet begonnen. Omdat wij het extranet gebruiken, kunnen wij al onze administratie in één systeem kwijt. Het voordeel is, dat we alles digitaal kunnen opslaan en verwerken. De klant heeft via de app ‘Mijn Adviseur’ en de digitale polismap inzicht in zijn dossier en kan trajecten volgen over zijn verzekeringen en schades.

2. Wat is de grootste uitdaging op dit moment als het gaat om ICT?

De grootste uitdaging is om processen verder te verbeteren, zodat er een workflow ontstaat en zaken automatisch gaan. Denk daarbij aan het genereren van een e-mail aan de klant bij schademelding en een agenda die er direct op komt te staan. Deze e-mail dient in de look en feel van de onderneming te zijn. Bij terugkoppeling van e-mails, zouden deze berichten eigenlijk automatisch opgeslagen moeten worden bij de polis of schade.

Een ander belangrijk punt is provinciale berekensoftware koppelen aan het administratiesysteem, waardoor je vanuit één proces zowel volmacht als provinciaal kunt aanvragen.

3. Moet je zelf een ICT-specialist zijn om digitale doorbraken te bereiken in het advieskantoor?

Nee, absoluut niet. Het VKG-extranet, dat standaard aangeboden wordt, biedt jou de mogelijkheid om alles met een paar simpele handelingen eigen te maken en af te stemmen op je onderneming. Via de app ‘Mijn Adviseur’ en de digitale polismap, aangeboden voor mijn klanten, kan ik deze op een aanvullende manier bedienen.

Ik hoef niets zelf te ontwikkelen maar draag, samen met mijn klanten, wel ideeën aan om de tool verder te optimaliseren.

4. Wat zijn de belangrijkste punten waar men op moet letten bij de digitalisering van het kantoor?

Het belangrijkste naar mijn idee, is dat je een standaardproces maakt om documenten onder een eenduidige naam op te slaan. Oftewel de juiste omschrijving meegeven aan documenten zodat deze makkelijk terug zijn te vinden. Zorg dus voor een heldere en duidelijke documentomschrijving binnen de organisatie.

Ter aanvulling: sla documenten los op in plaats van gebundeld in archief. Dit laatste maakt het terugzoeken namelijk moeilijk. Het klinkt als een open deur, maar deze werkwijze kan je achteraf veel werk en tijd besparen.

5. In hoeverre omarm je of ben je bereid ICT te omarmen?

ICT is voor ons erg belangrijk. Dus ja, wij omarmen ICT, want het zorgt ervoor dat we snel en efficiënt kunnen werken. Zo kunnen wij ook de klanten weer snel van dienst zijn. Toch blijft persoonlijk contact voor ons een belangrijke toevoeging naast ICT.

‘Uitdaging is processen verder te verbeteren zodat er een workflow ontstaat’

6. Waarom zal de adviseur altijd onmisbaar blijven als het gaat om persoonlijk financieel advies?

Een klant wenst nog steeds ondersteund te worden bij het uitzoeken en in orde maken van financiële producten. Op termijn zal dit wel op een andere wijze gebeuren, denk aan chat-en appcontact of FaceTime met de klant.

Persoonlijk met klanten aan tafel zitten zal minder vaak voorkomen. Niettemin blijft bereikbaarheid belangrijk en dat kan juist heel goed met de beschikbare digitale middelen.

7. Beschrijf het ideale ICT-advieskantoor

Een bedrijf dat zijn administratiesysteem voorziet van workflows, meegaat met de wensen uit de markt en optimaal gebruik maakt van mogelijkheden als chat, apps en FaceTime. Dit bedrijf heeft zijn digitale administratieve en adviesprocessen volledig op orde.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Financiële ondernemingen moeten verplicht digitale weerbaarheid testen

Financiële ondernemingen moeten verplicht digitale weerbaarheid testen

Testen van digitale weerbaarheid door financiële ondernemingen wordt verplicht. Dat staat in de Implementatiewet digitale operationele weerbaarheid financiële...

VVP-special Innovatie 2022: leven is innoveren

VVP-special Innovatie 2022: leven is innoveren

“Leven is groeien, Als je niet groeit, leef je niet. Innoveren dus.” Aldus Mieke Verhoef (Verschilmakers MagaZINe) in de VVP-special ‘Samen sterker!...

Meer regie gewenst bij digitalisering financieel adviseurs

Meer regie gewenst bij digitalisering financieel adviseurs

Jurjen Oosterbaan Martinius (directeur Bureau DFO) roept intermediairgeoriënteerde organisaties op samen een extra bijdrage te leveren aan de digitalisering...

Solarif kiest voor realXS verzekeringssoftware

Solarif kiest voor realXS verzekeringssoftware

Solarif uit Arnhem, voor zover bekend de enige intermediair ter wereld die uitsluitend pakketpolissen voorzonnepaneelparken aanbiedt, is overgestapt naar realXS...

Verbond: "Doe extra check op softwarecontracten wegens coronacrisis"

Verbond: "Doe extra check op softwarecontracten wegens coronacrisis"

Het Verbond van Verzekeraars roept de leden op een extra check uit te voeren op hun softwarecontracten voor het geval dat een IT-leverancier omvalt door de coronacrisis. De...

Anac Backoffice live met Marketplace

Anac Backoffice live met Marketplace

Anac BackOffice is sinds kort live met Marketplace van CCS. Via Marketplace verwerkt Anac BackOffice de prolongatie voor onderdelen van haar dienstverlening volledig...

Te veel IT-systemen in organisaties

Te veel IT-systemen in organisaties

Mensen werkzaam in de financiële sector en in het openbaar bestuur lijken het minst enthousiast te zijn over alle IT-systemen die in hun organisaties worden...

Chubb webinar over ICT-bedrijven: veelvoorkomende risico’s en schadevoorbeelden

Chubb webinar over ICT-bedrijven: veelvoorkomende risico’s en schadevoorbeelden

Chubb organiseert Chubb op 26 september aanstaande een webinar voor financieel adviseurs: ‘Behind the scenes bij ICT-bedrijven’. Chubb: "Eind 2017 waren...

VVP maakt Special Contactgroep Automatisering

VVP maakt Special Contactgroep Automatisering

Hoofdredacteur Willem Vreeswijk van VVP overhandigde woensdagavond tijdens de Inspiratiesessie Future Proof het eerste exemplaar van de special Automatisering 'Samen...

Klaar met straightthrough processing

Klaar met straightthrough processing

  De afgelopen jaren zijn we druk bezig geweest minuten af te snoepen van onze vertrouwde administratieve processen. Natuurlijk een prima zaak om kosten...