Jeroen Admiraal

Jeroen Admiraal

 

1. Wat is de grootste ICT-innovatie geweest in jouw advieskantoor?

Deze innovatie is momenteel gaande. Wij introduceren een nieuwe wijze van documentvervaardiging. Door een koppeling te realiseren vanuit ons softwarepakket Scenario Assurantiën (DIAS) met fulfilmentpartner Postex, hebben wij een efficiencyslag en kostenbesparing gerealiseerd. Onze hardcopy-output wordt nog traditioneel aangeboden, maar we hebben nu een digitaal platform via Postex, waar onze relaties berichten digitaal kunnen bekijken en opslaan. Relaties met wie we al digitaal communiceerden, ontvangen direct een bericht als er digitale post is. Al onze documenten worden digitaal aangeboden.

Ook biedt het platform de mogelijkheid digitale verzending te monitoren en te controleren of gebruikte e-mailadressen juist zijn en onze berichtgeving gelezen wordt. Sms-diensten bieden daar de nodige ondersteuning voor. Door intensief gesprekken te voeren met betrokken partijen als Unit4 en Postex en met elkaar te werken aan een generieke oplossing, konden we de kosten delen. De goede resultaten zijn echter onbetaalbaar. Zo kunnen wij relaties de communicatiemethode aanbieden die het beste bij hen past. Anno nu moeten wij als kantoor in staat zijn volledig digitaal met klanten te communiceren, inclusief functies als iDEAL en het digitaal opslaan van stukken. Onze relaties hoeven nauwelijks nog tijd te besteden aan het administratief op orde houden van hun verzekeringsportefeuille.

2. Wat is de grootste uitdaging op dit moment als het gaat om ICT?

Als intermediair beschikken we niet over de budgetten die verzekeraars hebben. We moeten dus creatief zijn. Partijen met waardevolle ICT-initiatieven moeten we anders benaderen dan uitsluitend als leveranciers van software. Door gezamenlijk op te trekken en generieke oplossingen te bedenken, kunnen we kosten in de hand houden én gebruik maken van vernieuwende initiatieven. Als organisatie moet je op dit vlak kunnen delen. Onderscheidend ben je toch in je corebusiness. De grootste uitdaging is om mee te gaan met de huidige ontwikkelingen, zonder extreem hoge kosten.

3. Moet je zelf een ICT-specialist zijn om digitale doorbraken te bereiken in het advieskantoor?

Nee. Je moet wel de techniek begrijpen en er affiniteit mee hebben, waardoor je de mogelijkheden ziet. Vaak wordt er gekeken hoe ICT in de organisatie kan worden gebruikt. De ICT-oplossing staat dan centraal. Beter en eigenlijk noodzakelijk is, dat de organisatie een visie heeft en op zoek gaat naar mogelijkheden hoe ICT daaraan kan bijdragen. In dit geval is de oplossing ondersteunend en niet leidend. De oplossing moet volledig geïntegreerd worden in de organisatie, pas dan voegt ze iets toe.

4. Wat zijn de belangrijkste punten waar men op moet letten bij de digitalisering van het kantoor?

Laat digitalisering geen doel op zich zijn, maar een aanvulling op de activiteiten binnen een organisatie. Stel constant de vraag: ondersteunt het de organisatie bij de dagelijkse werkzaamheden? Krijgt de organisatie de ruimte, zodat medewerkers zich kunnen focussen op dienstverlening en het ontzorgen van onze relaties?

‘We beschikken niet over grote budgetten, we moeten creatief zijn’

5. In hoeverre omarm je of ben je bereid ICT te omarmen?

De opdracht die elk kantoor heeft, is de administratieve werkzaamheden zo efficiënt mogelijk in te richten. Anders is er geen marge meer voor persoonlijk advies. Dit kan alleen maar met ICT. Het helpt ook bij het wegnemen van tijdrovende en repeterende zaken. Ander belangrijk punt is, dat je als kantoor moet weten wat je relatie voor wensen heeft. Met een groot scala aan meetgegevens, ben je in staat voorkeuren inzichtelijk te maken en daarop te acteren.

6. Waarom zal de adviseur altijd onmisbaar blijven als het gaat om persoonlijk financieel advies?

Ieder bedrijf, ieder persoon is bijzonder en uniek. In de huidige tijd gaan ontwikkelingen sneller, waardoor werk-en leefsituaties vaker veranderen. Het zorgvuldig in beeld houden van de risico’s die we daarbij lopen, laten zich niet vatten in een algemene standaard. Zelf hebben we vaak geen zin bij dit soort risico’s stil te staan. Dan is het prettig als er iemand is die dit voor jou doet. Persoonlijk contact met een adviseur helpt de risico’s in kaart brengen, zonder dat dit al te veel tijd kost.

7. Beschrijf het ideale ICT-advieskantoor

Dit kantoor heeft haar organisatie zodanig ingericht dat tachtig procent van de tijd besteed kan worden aan het werkelijke contact met haar -zakelijke-relatie.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Financiële ondernemingen moeten verplicht digitale weerbaarheid testen

Financiële ondernemingen moeten verplicht digitale weerbaarheid testen

Testen van digitale weerbaarheid door financiële ondernemingen wordt verplicht. Dat staat in de Implementatiewet digitale operationele weerbaarheid financiële...

VVP-special Innovatie 2022: leven is innoveren

VVP-special Innovatie 2022: leven is innoveren

“Leven is groeien, Als je niet groeit, leef je niet. Innoveren dus.” Aldus Mieke Verhoef (Verschilmakers MagaZINe) in de VVP-special ‘Samen sterker!...

Meer regie gewenst bij digitalisering financieel adviseurs

Meer regie gewenst bij digitalisering financieel adviseurs

Jurjen Oosterbaan Martinius (directeur Bureau DFO) roept intermediairgeoriënteerde organisaties op samen een extra bijdrage te leveren aan de digitalisering...

Solarif kiest voor realXS verzekeringssoftware

Solarif kiest voor realXS verzekeringssoftware

Solarif uit Arnhem, voor zover bekend de enige intermediair ter wereld die uitsluitend pakketpolissen voorzonnepaneelparken aanbiedt, is overgestapt naar realXS...

Verbond: "Doe extra check op softwarecontracten wegens coronacrisis"

Verbond: "Doe extra check op softwarecontracten wegens coronacrisis"

Het Verbond van Verzekeraars roept de leden op een extra check uit te voeren op hun softwarecontracten voor het geval dat een IT-leverancier omvalt door de coronacrisis. De...

Anac Backoffice live met Marketplace

Anac Backoffice live met Marketplace

Anac BackOffice is sinds kort live met Marketplace van CCS. Via Marketplace verwerkt Anac BackOffice de prolongatie voor onderdelen van haar dienstverlening volledig...

Te veel IT-systemen in organisaties

Te veel IT-systemen in organisaties

Mensen werkzaam in de financiële sector en in het openbaar bestuur lijken het minst enthousiast te zijn over alle IT-systemen die in hun organisaties worden...

Chubb webinar over ICT-bedrijven: veelvoorkomende risico’s en schadevoorbeelden

Chubb webinar over ICT-bedrijven: veelvoorkomende risico’s en schadevoorbeelden

Chubb organiseert Chubb op 26 september aanstaande een webinar voor financieel adviseurs: ‘Behind the scenes bij ICT-bedrijven’. Chubb: "Eind 2017 waren...

VVP maakt Special Contactgroep Automatisering

VVP maakt Special Contactgroep Automatisering

Hoofdredacteur Willem Vreeswijk van VVP overhandigde woensdagavond tijdens de Inspiratiesessie Future Proof het eerste exemplaar van de special Automatisering 'Samen...

Klaar met straightthrough processing

Klaar met straightthrough processing

  De afgelopen jaren zijn we druk bezig geweest minuten af te snoepen van onze vertrouwde administratieve processen. Natuurlijk een prima zaak om kosten...