Kennis, passie, plezier

section1_page58_article28_1.jpg

“Mijn eigen visie op het kantoor is niet van belang, wel de gezamenlijke visie van de mensen die hier werken. Wij geloven in betrokkenheid, jezelf kunnen en durven zijn en in samenwerking. Met elkaar en met klanten. Dat heeft zich vertaald in de kantoorinrichting. Het is hier een thuis. Iedereen kan hier volledig zichzelf zijn”, aldus Maurice van den Hemel van All-Insure uit Wemeldinge.

De dienstverlening van All-Insure bestaat uit financiële planning, financiële administratie & boekhouden en vermogensbeheer. Tevens biedt het kantoor training en coaching aan. Het kantoor – waar inclusief Maurice vijf mensen werkzaam zijn – heeft drie kernwaarden: kennis, passie en plezier. “Dat is niet zomaar bedacht. Hier geloven wij in, dit stralen wij uit, naar elkaar en ook richting onze klanten. Wij willen onze klanten helpen hun gewenste leven te leven. Onze droom is mensen te laten leven vanuit het hart. Wij willen inspireren en zorgen voor – financiële – rust voor onze klanten.”

Volgens Van den Hemel is het cruciaal dat je als adviseur leert om heel goed te luisteren naar je klanten en de juiste vragen stelt. Daarom trainen we ons niet alleen voortdurend op kennis, maar ook op communicatievaardigheden. Je kunt klanten niet verder brengen dan waar jezelf bent. Hoe meer je investeert in jezelf, hoe meer je je talenten tot bloei laat komen, hoe verder je je collega’s en je klanten kunt helpen. Daar hoort ook een vertrouwelijke omgeving bij, een ruimte waarin mensen zich prettig voelen, thuis voelen.”

Dat Van den Hemel de visie van het team belangrijker vindt dan alleen maar zijn eigen visie heeft te maken met een aantal ontwikkelingen. “Samen moeten we geloven dat we echt een verschil kunnen zijn voor mensen vanuit ons vak. Na de verkoop van onze verzekeringsportefeuille in 2014 is er tijd en ruimte geweest om goed na te denken over de inrichting van het nieuwe bedrijf. Dat hebben we gedaan met een aantal externe sessies, met coachingtrajecten, met inspirerende boeken en bijeenkomsten. Met name het gedachtegoed van Frederic Laloux sprak ons aan.”

Voormalig McKinsey adviseur Laloux pleit voor een organisatiemodel in het bedrijfsleven gebaseerd op menselijkheid, eenheid en betekenis. In zijn boek Reinventing organizations geeft hij talloze voorbeelden van anders ingerichte organisaties die succesvol zijn. Dit zijn organisaties waar de hiërarchische piramide volledig is vervangen door kleine, zelf-georganiseerde teams en waar de mens en de organische groei van de onderneming uitgangspunt. “Een heel interessant boek waardoor je begrip van organisaties helemaal op z’n kop komt te staan. Helder geschreven en hele boeiende herkenbare voorbeelden. Veel mensen uit de top van het bedrijfsleven hebben zijn werk baanbrekend genoemd.”

“Deze inzichten hebben ertoe geleid dat we als team nog meer transparant zijn geworden naar elkaar. Betrokkenheid is cruciaal, jezelf kunnen en durven zijn op het werk, zaken die spelen kunnen bespreken. Bij ons weet nu iedereen van elkaar wat zijn of haar salaris is, iedereen weet precies hoe All-Insure er financieel bijstaat en iedereen dient zijn gedachten over de dagelijkse werkzaamheden te delen. We hebben geen vaste werktijden meer, zolang de telefoon maar wordt opgenomen en klanten geholpen worden. Bij ons is niet de balans tussen werk en privé belangrijk, wel het besef dat deze werelden door elkaar lopen en dus is betrokkenheid en respect tijdens het werk over privézaken van belang.”

Van den Hemel en zijn team hebben de tijd genomen om elkaar echt te leren kennen. Vragen als: wat drijft je, wat vind je belangrijk, waar kom je graag je bed voor uit, waar kan ik je voor wakker maken, wat zijn je dilemma’s en valkuilen, wat verwacht je van het leven, wat zijn je dromen en angsten zijn allemaal aan bod gekomen. “Natuurlijk prikkel je elkaar, maar echte grenzen overschrijd je niet. We respecteren elkaar en weten dat we samen het geheel vormen.”

“Dit gevoel van gezamenlijkheid, inspiratie en kracht willen we ook met onze klanten ervaren. Op dit moment hebben we circa zestig ondernemers met hun gezinnen als klant. De band met hen is zeer hecht. Klanten nemen zelfs hun kinderen mee naar kantoor voor een eerste financiële les. En als de kinderen ouder zijn, bespreken we met elkaar wat de kinderen willen als de ouders komen te overlijden. Dat zijn diepe emotionele gesprekken waardoor de band hechter wordt.”

Uitstraling kantoor

Natuurlijk moet de uitstraling van het kantoor hierbij passen. All-Insure biedt klanten biologische koffie en thee en binnenkort verse smoothies. Ook is er een ruimte met gemakkelijke stoelen voor ontspannen gesprekken. “De ruimte straalt een echt thuisgevoel uit. Een sfeer alsof je in een woonkamer zit, met rustige kleuren. Klanten moeten zich direct op hun gemak voelen.”

Nieuwe klanten worden altijd in een vaste ruimte ontvangen. Ook hier rustige kleuren, stilte en een tot nadenken stemmende tekst aan de muur:

Work like you don’t need the money

Dance like no one is watching

Sing like no one is hearing

Love like you’ve never been hurt

And live every day as if it were your last

“Mensen hebben vaak van alles aan hun hoofd, maken van alles mee. We laten ze heel bewust een paar minuten alleen in deze ruimte. Na een tijdje komen we dan binnen met een verse smoothie en merken dat mensen weer dicht bij hun hart zijn gekomen. Dan kan het gesprek pas echt beginnen. Het is prachtig als klanten ons het vertrouwen geven om zowel financieel als emotioneel zichzelf bloot te stellen. Samen met mensen hun ontdekkingsreis in leven en ondernemerschap meebeleven. Iets mooiers kunnen we niet verzinnen. We hebben echt het mooiste vak dat er is.”

‘Iedereen kent elkaars salaris en vaste werktijden zijn er niet’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Maurice van den Hemel weg bij Gewoon Lekker Leven

Maurice van den Hemel weg bij Gewoon Lekker Leven

Maurice van den Hemel is per 1 maart 2024 gestopt bij advieskantoor Gewoon Lekker Leven uit Goes.  Hij heeft zijn aandelen overgedragen aan Pieter Bolle, die...

Wie zijn de Erics binnen de financiële sector?

Wie zijn de Erics binnen de financiële sector?

"Eric van 't Zelfde, schoolleider in het bekende tv programma 'Dreamschool' is een inspirerend voorbeeld voor de financiële sector", aldus adviseur Maurice...

De absolute meerwaarde van een financieel levensplan

De absolute meerwaarde van een financieel levensplan

(Maurice van den Hemel in VVP 3, 2023) Wat kan een financieel levensplan betekenen voor mensen? Vaak merken wij bij ‘Gewoon lekker leven’ dat het maken...

Medewerkers: last of zegen?

Medewerkers: last of zegen?

"Is het tekort aan mensen het probleem of is er een dieperliggend probleem? Ik denk het laatste", aldus adviseur Maurice Van Den Hemel van Gewoon lekker leven in...

Doe meer voor minder klanten

Doe meer voor minder klanten

(Adviseur Maurice van den Hemel in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) “Neem minder klanten in beheer zodat je daadwerkelijk al je klanten kent...

Financieel adviseur als veilige basis en inspirator

Financieel adviseur als veilige basis en inspirator

"Wie is bij uitstek de persoon om in deze hectische tijd de mens echt bij te staan? De financieel adviseur! Sta op, neem initiatief en maak het verschil. Wees de...

Crypto: betaalmiddel, belegging of speculatie?

Crypto: betaalmiddel, belegging of speculatie?

"Wij zijn voorzichtig enthousiast geworden met betrekking tot de mogelijkheden en tegelijk huiverig voor de risico’s", aldus adviseur Maurice van den Hemel...

Adviseur Van den Hemel: the Russians love their children too

Adviseur Van den Hemel: the Russians love their children too

"Covid is enigszins achter de rug, maar we worden direct geconfronteerd met andere ontwikkelingen. Zes stormen achter elkaar in Nederland en dan het uitbreken van...

"Te veel geld voor velen"

"Te veel geld voor velen"

"Wat gebeurt er dus als we ons huis op late leeftijd verkopen en het verzorgingstehuis ingaan? Veel geld op de bankrekening, maar vaak weinig energie en vitaliteit...

Meer doen voor minder klanten

Meer doen voor minder klanten

(Uit VVP 4-2021) “Neem minder klanten in beheer zodat je daadwerkelijk al je klanten kent en kunt bedienen. Twintig jaar terug, toen ik mijn eerste advieskantoor...