‘Kleine vis’ beschikt over grote gunfactor

In de rubriek  ‘Marketing van  N(u)’ geeft Marcel  Kroon, senior  marketeer bij Turien  & Co. Assuradeuren,  direct toepasbare  marketingtips voor  assurantiekantoren.  Reacties zijn welkom:  mkroon@turien.nl

Betrouwbaar, wie is het niet? Bedrijven in de financiële sector zijn het zeker. Als je honderd adviseurs vraagt of ze betrouwbaar zijn, zullen ze alle bevestigend antwoorden. De helft van de kantoren heeft het zelfs als kernwaarde benoemd. Ofwel, het zit wel snor met de betrouwbaarheid in verzekeringsland. Er is een kleine maar. Mensen zijn terughoudend dit te geloven. Te veel gedoe geweest de afgelopen jaren en de argwaan is niet zomaar verdwenen.

De vraag is nu: hoe borg je betrouwbaarheid binnen je advieskantoor? Makkelijke vraag, complex antwoord. Vroeger hielpen een mooi pak, uitgestreken gezicht, blauwe ogen, prachtig pand, oorkondes aan de muur en het gegeven dat je al tachtig jaar mensen helpt met risico’s afdekken. Anno 2017 -met een transparante markt, sociale media en daarmee een stem (met bereik!) voor iedereen-werkt het anders. Betrouwbaarheid creëer je vooral door openheid, eerlijkheid en transparantie.

De laatste jaren is eerlijke marketing in opkomst. Op zich logisch. Evenals in de normale-mensenwereld, is het ongeloofwaardig wanneer er sec sprake is van fantastische verhalen en borstklopperij. Helemaal nieuw is deze marketingvorm niet. Avis, autoverhuurbedrijf, kwam ruim vijftig jaar geleden met de volgende pay-off: We’re number two. We try harder. Zij presenteerden zich als de kleine vis die z’n stinkende best moet doen om niet ten prooi te vallen aan de grote vissen. Het bedrijf eindigde zijn advertentie met: And since we’re not the big fish, you won’t feel like a sardine when you come to our counter. We are not jammed with customers. Vooral dit doet me denken aan assurantieadviseurs ten opzichte van verzekeraars.

Ziet u de parallel met uw eigen kantoor? Vertel een eerlijk verhaal zoals Avis, geef maar aan dat je niet voor iedereen bent, dat het soms beter is bepaalde polissen ergens anders onder te brengen. Vertel waar die verzekeraar, of lokale concullega, goed in is. Verwijs ze eventueel door. Maar vergeet vooral niet te melden hoe jullie kantoor het verschil maakt. How you try harder. Waar jullie een bewezen trackrecord in hebben, waar jullie graag bij helpen. En dat je dagelijks moet vechten om het verschil te blijven maken ten opzichte van de grote verzekeraars. Door van tevoren de verwachting te temperen, is het vervolgens makkelijker om ze te overtreffen. Daarnaast ben je geloofwaardiger op de onderdelen waar je zegt goed in te zijn.

Met zo’n filosofie, die natuurlijk ook geleefd moet worden, win je klanten. Ze zullen je eerder aanbevelen, wat je overigens ook moet (blijven) vragen. Naast betrouwbaar, maakt openheid je sympathieker en authentieker, wat weer belangrijke ingrediënten zijn voor de zo ongrijpbare gunfactor.

Mocht u overigens in de toekomst met uw huisstijl aan de gang gaan, dan is blauw geen slechte keuze. Die kleur wordt geassocieerd verantwoordelijkheid, veiligheid én betrouwbaarheid!

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Nut en noodzaak van de Duurzaamheidsmanager

Nut en noodzaak van de Duurzaamheidsmanager

(Partner in kennis AnsvarIdéa in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Nieuwe tijden komen met nieuwe termen, zo hadden we al ‘bestuursschaamte’,...

Rode draad bij vergroening

Rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat...

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat zullen...

Systemen AnsvarIdéa en Turien & Co. worden geïntegreerd

Systemen AnsvarIdéa en Turien & Co. worden geïntegreerd

“Per 1 januari 2025 wordt de infrastructuur van AnsvarIdéa geïntegreerd in het systeem van Turien & Co. Dit betekent dat de administratie en...

Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?

Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?

(Paul Burger van Ideële Verzekeringen in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023) In de praktijk kom ik er regelmatig achter dat er binnen onze sector onduidelijkheid...

Het MVO-overleg

Het MVO-overleg

(Björn Jalving in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Wat er voor mij in het afgelopen jaar het meest veranderd is op het gebied van duurzaamheid is de verankering...

Draag elkanders lasten

Draag elkanders lasten

(Adviseur Paul Burger in VVP 2) De wereldbevolking is vorig jaar de acht miljard gepasseerd. Dit was mij al bekend, maar wat ik niet wist is dat van alle mensen...

Veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden

Veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden

(Partner in Kennis Turien & Co. in Katern Cyber in VVP 2) Een steeds groter deel van onze levens speelt zich online af. Dit brengt voordelen met zich mee,...

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

“Boudesteyn Hypotheken en Verzekeringen, KOK Advies en De Vogel Adviesgroep zijn  de finalisten van de VVP Advies Award 2021. Deze kantoren hebben een...

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet Noord-Nederland is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Friesland. Renee Lagerwaard neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...