Kleur geven aan verzekeren

Professioneel, betrouwbaar, loyaal, effectief, klantbelang centraal, kwaliteit, duidelijk, betrokken, innovatief, integer, gemak, service, efficiënt, klantvriendelijk, ontzorgen. Ook voor het gemiddelde assurantiekantoor is het meren-deel van bovenstaande kernwaarden van toepassing. De vraag is in hoeverre je de bedrijfsidentiteit rond deze pijlers kan gaan opbouwen.

Wanneer ik er voor kies om mijn verzekeringen via een assurantieadviseur onder te brengen, ga ik er al vanuit dat deze professioneel, betrouwbaar en klantvriendelijk is. Daarnaast is het de vraag of dit soort waarden uw bedrijf de onderscheidende identiteit geven om klanten voor u te laten kiezen. Soms zie je deze uitgeholde begrippen ook weer letterlijk terug in de pay-off. ‘Kantoor X, professioneel, betrouwbaar en met het beste advies voor u’. Ja, nee, tuurlijk.

Als marketeer ben ik altijd gefascineerd door de pay-off van een bedrijf. Zo’n slogan zegt immers heel veel over een bedrijf. Een voorbeeld van een hele goede: ‘Alles voor een glimlach’ van Coolblue, dan hoef je niet te zeggen dat je klantvriendelijk bent. Een heldere en positieve boodschap. Deze kun je zowel intern gebruiken (om de medewerkers op één lijn te krijgen) als extern naar je klanten toe. Het is nog wel zaak dit waar te maken. Van de pay-off van Ikea word ik ook heel blij: ‘Aandacht maakt alles mooier’. Zet aan tot nadenken en is heel breed in de communicatie te gebruiken. Slechte slogans kunnen ook erg vermakelijk zijn. ‘Elke dag vers. Daar snackt toch iedereen naar!’ – Febo. Of wat dacht u van Ed Zorn Dakbedekking met ‘Ed your service’. Lachen toch?

Voor mij is de slogan het vertrekpunt van je bedrijfsfilosofie en communicatie. Buitendienstmedewerkers van Van Gansewinkel hebben een

section1_page52_article47_1.jpg

In de rubriek ‘Marketing van (N)u’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

makkelijke start als ze bij een nieuwe klant zitten en kunnen beginnen met hun slogan ‘Afval bestaat niet’. Een mooi haakje om te vertellen over recyclingsinitiatieven, CO -reductieprogramma en het voorkomen van afval. Marketing ten top. Ieder bedrijf heeft een verhaal en een pay-off die kan dienen als kick start van de communicatie.

Als assurantieadviseur zou ik gaan voor ‘Kleur geven aan verzekeren’. Hiermee onttrek je het kantoor direct aan het grijze imago dat verzekeren heet. Hang onder deze pay-off twee kernwaarden en geef er met alle medewerkers invulling aan. Eén waarde voor intern, ‘plezier’, en één voor extern, ‘verrassen’. Plezier moet volgens mij de leidende factor zijn voor iedereen binnen het bedrijf. Wanneer het plezier intern belegd is zal dit een aanjagend en prikkelend effect hebben op de mensen en activiteiten van het kantoor.

Om ‘verrassen’ te beleggen is het eerst zaak alle touchpoints in kaart te brengen. Wat is onderdeel van de beleving van uw relatie? De ontvangst op kantoor, website, brochures, nazorg, telefonische contacten. Ga met elkaar zitten en zorg dat ieder onderdeel net even anders is. Houd de kleuroptie in het achterhoofd, zowel letterlijk als figuurlijk. Kleur geven aan verzekeren dus.

section1_page52_article47_2.jpg

Reactie toevoegen

 
Editie
Nut en noodzaak van de Duurzaamheidsmanager

Nut en noodzaak van de Duurzaamheidsmanager

(Partner in kennis AnsvarIdéa in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Nieuwe tijden komen met nieuwe termen, zo hadden we al ‘bestuursschaamte’,...

Rode draad bij vergroening

Rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat...

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat zullen...

Systemen AnsvarIdéa en Turien & Co. worden geïntegreerd

Systemen AnsvarIdéa en Turien & Co. worden geïntegreerd

“Per 1 januari 2025 wordt de infrastructuur van AnsvarIdéa geïntegreerd in het systeem van Turien & Co. Dit betekent dat de administratie en...

Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?

Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?

(Paul Burger van Ideële Verzekeringen in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023) In de praktijk kom ik er regelmatig achter dat er binnen onze sector onduidelijkheid...

Het MVO-overleg

Het MVO-overleg

(Björn Jalving in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Wat er voor mij in het afgelopen jaar het meest veranderd is op het gebied van duurzaamheid is de verankering...

Draag elkanders lasten

Draag elkanders lasten

(Adviseur Paul Burger in VVP 2) De wereldbevolking is vorig jaar de acht miljard gepasseerd. Dit was mij al bekend, maar wat ik niet wist is dat van alle mensen...

Veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden

Veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden

(Partner in Kennis Turien & Co. in Katern Cyber in VVP 2) Een steeds groter deel van onze levens speelt zich online af. Dit brengt voordelen met zich mee,...

ING brengt emotie terug in merk

ING brengt emotie terug in merk

ING lanceerde maandag een nieuwe campagne waarmee de bank de emotionele connectie met het merk wil verstevigen. De campagne benadrukt dat mensen zelf het beste weten...

Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Met de benoeming van Uriël Ballast als Chief Marketing Officer, CMO, maakt franchiseorganisatie Hypotheek Visie "de strategische keuze om onze marketingactiviteiten...