Leiding geven aan de toekomst

Ambities, visies, wensen, plannen, ideeën... In de meeste organisaties is er geen gebrek aan. De kunst is om ze te vertalen in concrete acties. Dat valt niet mee: gedrag – het ‘doen’ – is vaak de schakel die ontbreekt tussen plannen en resultaten.

Organisaties vragen me regelmatig hoe ze hun mensen moeten meekrijgen in de vaart der volkeren. Want alle beloningen en promoties ten spijt blijken mensen niet voldoende enthousiast en gemotiveerd om die ambities, plannen en ideeën werkelijkheid te laten worden. Het antwoord: neem je rol als leidinggevende serieus.

Als (lijn)manager vervul je anno 2016 een onmisbare rol om medewerkers mee te laten doen. Het gaat meer dan ooit om hun werkplezier en of ze elke dag kunnen doen waar ze goed in zijn. Met de nodige vrijheid en verantwoordelijkheid stijgen ze boven zichzelf uit en werken ze graag mee aan het verwezenlijken van organisatorische en persoonlijke ambities.

Geef het goede voorbeeld

Maar hoe kom je daar? Ik was een tijdje geleden op bezoek bij een advieskantoor. De directeur vertelde me dat zij het meest klantgerichte advieskantoor zijn dat hij kent. Op mijn vraag waar dat dan uit blijkt, antwoordde hij: “We hebben tevreden klanten want we krijgen nooit klachten.” Later in het gesprek heb ik hem gevraagd wat de beste parkeerplaats bij zijn kantoor was. “Zo dicht mogelijk bij de deur”, was het antwoord. Drie keer raden wiens auto daar altijd staat… Klanten mogen een stukje verderop parkeren, overigens wel op plaatsen met een net bordje: bezoekers.

Er is dus altijd nog ruimte voor verbetering. Als je medewerkers ander gedrag wilt laten vertonen – bijvoorbeeld ‘innovatief zijn’ of ‘extreem klantgericht zijn’ – dan is zelf het goede voorbeeld geven wel nodig. Dat geeft expliciet aan dat je dat gedrag zelf ook belangrijk vindt en dat motiveert anderen om hetzelfde te doen. Uit zichzelf, zonder constante controle. Dat maakt het leven van een manager een stuk aangenamer. En wat doe je liever, inspireren of controleren?

Innoveer, want de toekomst is nu

Inspireren is het sleutelwoord en onder meer nodig om innovatie aan te wakkeren. We lezen dagelijks berichten over rap voortschrijdende digitalisering, zelfrijdende auto’s, big data. Daar moet je ‘iets’ mee, maar wat? Zorg ervoor dat je daar voldoende tijd voor vrijmaakt. Geef medewerkers de ruimte, organiseer brainstormsessies, laat mensen nadenken over de kansen die alle ontwikkelingen bieden. De toekomst is nú. Leidinggeven aan de toekomst is dus ook: innoveren en experimenteren.

Stilstaan bij wat je mensen willen

Maar er zijn meer factoren die ertoe doen als je mensen wil motiveren. Wat willen ze écht? Volgens gedragswetenschapper Ben Tiggelaar zijn dit de vier belangrijkste behoeften van medewerkers:

1. Medewerkers willen weten wat er van ze verwacht wordt. Veel ambities of visies zijn beschreven op strategisch niveau, maar zelden vertaald naar de manier waarop een medewerker of een afdeling daar vorm aan kan geven. Een helder doel per afdeling of concrete gedrags- en individuele werkafspraken kunnen hierbij helpen.

2. Medewerkers willen de uitrusting en ondersteuning krijgen die nodig is voor hun werk. Een goed uitgeruste werkplek klinkt als een open deur, maar de werkplek van nu – en zeker die van de toekomst – vraagt óók om inspiratie, een frisse uitstraling, het juiste (dag)licht. En wat dacht je van de mogelijkheden van thuiswerken? Behoort een smartphone of tablet tot de standaard uitrusting van je personeel? Ook in (management)gedrag verwachten medewerkers ondersteuning die bij deze tijd past. Bouwen op hun kracht, kijken naar hun talent en niet alleen naar skills en ervaring. Het telt allemaal mee.

3. Medewerkers willen elke dag de kans krijgen om te doen waar ze het beste in zijn. Doen waar je goed in bent, niets is leuker. Daarvoor is het wel nodig dat je als leidinggevende de drijfveren van je medewerkers kent. Inzicht vergroot het begrip en dat leidt tot betere prestaties en teamsamenwerking. De DISC-methode (waar we met Voorzie mee werken) stimuleert het ‘elkaar leren kennen’ en biedt tevens nuttige handvatten om je manier van communiceren te verbeteren. Ook met de Vakspiegel (www.vakspiegel.nl) geven we inzicht in kwaliteiten. Naast mooie, bruikbare analyses start je er de dialoog mee over bijvoorbeeld teamkwaliteiten.

4. Medewerkers willen minimaal wekelijks waardering voor goed werk. Complimenten ontvangen is ijn, mits ze oprecht zijn. Waardering uítspreken blijkt voor veel leidinggevenden echter lastig. Terwijl dat helemaal niet hoeft: wees je ervan bewust dat ‘waardering’ ook kan inhouden dat je direct even tijd maakt als een medewerker je iets vraagt. Of dat je zijn successen ziet én deelt. Of ze zelfs viert.

Leiding geven aan de toekomst heeft dus alles te maken met je mensen kennen, hun talent erkennen, weten wat ze beweegt, hen de ruimte geven buiten gebaande paden te treden. Daarmee wakker je enthousiasme aan, waardoor medewerkers – en uiteindelijk jouw bedrijf – boven zichzelf uitstijgen.

‘Leiding geven aan de toekomst is mede werkers helpen om boven zichzelf uit te stijgen’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2023 zijn inmiddels bekend. Van de spannende halve finale, die 6 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...

Finalisten Advies Award 2023 in beeld

Finalisten Advies Award 2023 in beeld

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023.  Ze waren al winnaar in hun eigen categorie, resp....

Ondernemen mogelijk maken

Ondernemen mogelijk maken

(Partner in Kennis Avéro Achmea in VVP 3, 2023) Wie onderneemt, heeft te maken met risico’s. “En dat zijn er momenteel nogal wat”, weet...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

Buro Philip van den Hurk (Particulier), Veldhuis Advies (Zakelijk), Sinior Financieel Advies (Hypotheken), ABC Pensioen (Pensioen), Noventas (Niche) en Van Steensel...

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen heeft de VVP Advies Award 2023 Categorie Pensioen gewonnen. Jurylid Bob Klijn (Söderberg & Partners) overhandigde persoonlijk namens de jury...

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Thomas verzekert wint Starterspijs VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert wint Starterspijs VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert heeft de startersprijs gewonnen van de VVP Advies Award 2023. Thomas van Uunen nam de award in ontvangst uit handen van jurylid Odette Bakker...

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

Annelies Schoonderbeek van By Annelies uit Zwolle, één van de drie genomineerden in de categorie Hypotheek Advies, is blij met de nominatie voor...

Jack Hommel (Achmea) kondigt pensionering aan

Jack Hommel (Achmea) kondigt pensionering aan

Jack Hommel, directeur bij Achmea en verantwoordelijk voor bediening van de zakelijke markt via Centraal Beheer & Avéro Achmea, heeft zijn pensionering...