Local hero... Jos Bartels

Jos Bartels 2017

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advies kantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden benadrukt.

Vrijwel elk dorp in deze regio heeft een harmonie, die meestal onder de naam van een patroonheilige musiceert. Dat hoort bij de rijke Limburgse verenigingscultuur. Zelf speel ik tuba bij Harmonie St. Antonius in mijn woonplaats Lomm. Het Scrooge Festival in het nabijgelegen Arcen is voor mij een jaarlijks hoogtepunt. Je moet je voorstellen, heel het dorp is in Dickensiaanse sferen. In lompen gehulde armen, dames van lichte zeden, welgestelde heren met hoge hoeden bevolken van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat de straten. Overal klinkt muziek en op het Raadhuisplein wordt A Christmas Carol opgevoerd. Als muzikanten zijn we ook meteen figuranten in dit negentiende-eeuwse schouwspel. Op 9 en 10 december is het weer zo ver.

Naast Arcen en Lomm, werken we veel voor de inwoners van Velden, de plaats waar ons kantoor is gevestigd. We staan hier bij de Gekke Maondaag Fontein, het symbool van de gemeente. Velden is de eerste plek in Nederland waar carnaval wordt gevierd, een aantal weken voordat het officiële feest van start gaat. De vijf figuren rond de fontein, waar tijdens Gekke Maondaag bier uit komt, verbeelden jongeren die zich als gildeleden hebben uitgedost. Uit balorigheid dragen ze hun jassen binnenste buiten.

De betrokkenheid is enorm in deze streek. Niet alleen in goede tijden, ook als de nood aan de man is. Zo ben ik als bestuurslid verbonden aan stichting Hartslag, letterlijk een levensreddend initiatief voor Arcen, Lomm en Velden. We zetten ons in voor de aanschaf en het onderhoud van defibrillatoren en leiden vrijwilligers op voor de toepassing van deze apparatuur. De mensen van Hartslag ontvangen een SMS via de 112-centrale en zijn vaak eerder ter plaatse dan de ambulancediensten. Zo zijn in enkele jaren de levens van zeker drie mensen gered. Eén van mijn zonen is ook actief voor Hartslag. Hij pakt dat toch maar mooi aan als jonge twintiger, ik ben zeer trots op hem.

Als mensen zo close met elkaar zijn, dan stappen ze ook makkelijk over de drempel van het kantoor. Persoonlijk contact is hier alles, ook voor jongere inwoners. Toch moet je online mogelijkheden niet uitvlakken. Zo is de verzekeringsapp van Nh1816 een prachtig middel om bijvoorbeeld schade te melden. Daarnaast informeren we mensen met digitale nieuwsbrieven en via Facebook. Maar het moet de service verrijken, nooit vervangen. Internetgoeroes roepen dat laatste wel, maar ik denk dat mensen in die brei van informatie steeds meer behoefte krijgen aan gedegen persoonlijk advies. Klanten willen uiteraard verstandige keuzes maken. De toegankelijke functie die we nu hebben, blijft dan ook gewoon bestaan. Sterker, de komende jaren verwacht ik onze dienstverlening nog iets uit te breiden. Desgewenst ondersteund met online hulpmiddelen.

section1_page30_article53_2.jpg

Adviseur Jos Bartels (58)

Kantoor Jos Bartels Financieel Advies, Velden (Limburg)

Opgericht 2006