Maak marketing van iedereen

Marcel Kroon 2018

Partnercontent Turien & Co. Auteur: Marcel Kroon.

Veel assurantiekantoren doen marketing er maar een beetje bij. Als het uitkomt. Een gemiste kans als je het mij vraagt. Een bedrijf runnen ís namelijk marketing. En naast dat het leuk is om te doen, geeft marketing structuur en gerichtheid aan iedere organisatie. Daarom wat ideeën om marketing levend te maken én te houden.

De meeste assurantiekantoren zijn ooit voortvarend gestart met marketing. Ze hebben een missie en visie beschreven en een enkel kantoor heeft er een eigen identiteit aan ontleend. Ik wil ook niet beweren dat er niets aan marketing wordt gedaan. Wat ik vaak meemaak, is dat er een mooi plan wordt gemaakt, dit leidt dan tot wat aangepaste teksten op de website, een brochure, misschien nog een borrel voor het personeel ter ere van de nieuwe huisstijl en dan hebben we het er niet meer over. Vervolgens verbaasd zijn dat klantgerichtheid niet landt bij de medewerkers… Daarom het volgende voorstel: laat iedereen een beetje aan marketing doen. Wanneer je marketing versimpelt gaat het volgens mij om maar drie dingen: 1) elkaar blij maken, 2) de klanten blij maken en 3) prospects blij maken. Met deze drie pijlers is het makkelijk richting geven en bovendien zijn ze vrij eenvoudig te beleggen. Het zorgt voor meer focus, meer eigenaarschap, meer plezier en meer productiviteit. Uiteindelijk zorgen ze er ook voor dat de medewerkers sneller e-mails beantwoorden en sneller de telefoon opnemen en verandert ook de tone of voice. Om de drie pijlers er ingebakken te krijgen en iedereen een beetje marketeer te maken, is het belangrijk te zorgen dat het blijft leven onder medewerkers. Zorg daarom dat het een terugkerend onderdeel is in de interne communicatie. Laat medewerkers zelf nadenken over de invulling. Beoordeel ze op hun marketingbeleving en klantgerichtheid. Breng ze in contact met klanten. Geef ze bonussen voor rendabele ideeën en goede nieuwe initiatieven. Ook superbelangrijk om als management voorop te gaan in de interne campagne en geen mogelijkheid onbenut te laten om te refereren aan het marketeerschap van een ieder. Laat af en toe medewerkers een presentatie geven of op een andere manier (door een blog) delen wat het betekent om de drie pijlers in het dagelijks werk te laten doorsijpelen. De kans is overigens groot dat sommige medewerkers in de weerstand gaan. Toch mag je bij een commercieel bedrijf enige vorm van commercie van alle medewerkers verwachten.

Begin met een mega kick-off. Maak enkele medewerkers tot marketingambassadeurs. Voor elke pijler een aparte ambassadeur. Maak van begin af aan duidelijk dat het niet het zoveelste proefballonnetje is, maar iets dat serieus dient te worden genomen, onomkeerbaar is, bovendien dat het leuk is en veel nieuwe kansen biedt. Het gaat om een verandering in denken. Bij zo’n kick-off is het belangrijk om het groots neer te zetten. Schets een helder toekomstbeeld, presenteer de verwachtingen en doe het overtuigend. Eens een keer sparren over zo’n aanpak? Mail mij vooral.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Nut en noodzaak van de Duurzaamheidsmanager

Nut en noodzaak van de Duurzaamheidsmanager

(Partner in kennis AnsvarIdéa in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Nieuwe tijden komen met nieuwe termen, zo hadden we al ‘bestuursschaamte’,...

Rode draad bij vergroening

Rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat...

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat zullen...

Systemen AnsvarIdéa en Turien & Co. worden geïntegreerd

Systemen AnsvarIdéa en Turien & Co. worden geïntegreerd

“Per 1 januari 2025 wordt de infrastructuur van AnsvarIdéa geïntegreerd in het systeem van Turien & Co. Dit betekent dat de administratie en...

Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?

Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?

(Paul Burger van Ideële Verzekeringen in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023) In de praktijk kom ik er regelmatig achter dat er binnen onze sector onduidelijkheid...

Het MVO-overleg

Het MVO-overleg

(Björn Jalving in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Wat er voor mij in het afgelopen jaar het meest veranderd is op het gebied van duurzaamheid is de verankering...

Draag elkanders lasten

Draag elkanders lasten

(Adviseur Paul Burger in VVP 2) De wereldbevolking is vorig jaar de acht miljard gepasseerd. Dit was mij al bekend, maar wat ik niet wist is dat van alle mensen...

Veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden

Veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden

(Partner in Kennis Turien & Co. in Katern Cyber in VVP 2) Een steeds groter deel van onze levens speelt zich online af. Dit brengt voordelen met zich mee,...

ING brengt emotie terug in merk

ING brengt emotie terug in merk

ING lanceerde maandag een nieuwe campagne waarmee de bank de emotionele connectie met het merk wil verstevigen. De campagne benadrukt dat mensen zelf het beste weten...

Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Met de benoeming van Uriël Ballast als Chief Marketing Officer, CMO, maakt franchiseorganisatie Hypotheek Visie "de strategische keuze om onze marketingactiviteiten...