Marketing is overal, behalve waar het moet zijn

Vroeger had ik best wel moeite met het vak dat ik uitoefen. Marketing werd niet direct als het meest nobele vak gezien. Nog steeds krijgen veel mensen een beetje een frons in het voorhoofd als ze aan marketing en marketeers denken. In hun beleving zijn dat immers van die gladde reclameboys die je van alles door de strot proberen te duwen waar je niet op zit te wachten. Van die gasten die alles mooier proberen te maken dan het in werkelijkheid is.

En die gedachte is natuurlijk helemaal niet zo gek als je naar de reclames kijkt van bijvoorbeeld een deodorant die hordes vrouwen achter je aan doet rennen. Of tandpasta die je tanden oogverblindend wit maakt. De sigarettenreclames van vroeger waren al helemaal legendarisch. Roken maakte je tot een mannelijke en stoere cowboy. Dertig jaar later wordt er met grote letters op een pakje sigaretten gewaarschuwd voor impotentie. Het kan verkeren… Maar maakt niet iedereen zich ‘schuldig’ aan marketing? Immers, een sollicitatiegesprek is marketing. Een nieuwe functie is marketing. Je rol binnen je voetbalteam is marketing. Ook de rol van je kinderen op school is marketing. En dan hebben we natuurlijk nog social media. Facebook, Instagram, Snapchat zijn de buitencategorie van persoonlijke profilering – ofwel het vermarkten van jezelf. Iedereen is dagelijks zowel online als offline met zijn of haar eigen profilering bezig.

Wat mij in deze context dan zo verbaast, is dat assurantiekantoren over het algemeen marketing zo’n lage prioriteit geven. Waarom toch? Als bedrijf heb je immers toch ook een identiteit. Heb je een mening. Maak je keuzes. Sta je achter een bepaalde filosofie… Waarom wordt dit dan zo weinig gedaan? Stel je een mens voor zonder mening, zonder drijfveren, zonder overtuiging.

section1_page48_article10_1.jpg

‘Een eigen identiteit als assurantiekantoor is een extra reden om voor uw bedrijf te kiezen’

Deze persoon wordt al snel als saai gezien en als iemand die niets toevoegt. Zou dit ook voor een bedrijf gelden?

In de persoonlijke sfeer houd je van mensen omdat ze zo grappig, betrokken, intelligent, oprecht, sociaal, gedreven of wat dan ook zijn. Juist die bepaalde eigenschappen van mensen geven kleur aan hun persoonlijkheid. Zo werkt het volgens mij ook voor bedrijven.

Ik wil ervoor pleiten om uw bedrijf toch vooral een persoonlijkheid te geven. Bedenk samen met het personeel welke waarde(n) jullie belangrijk vinden en leef ernaar! Stippel samen de toekomst uit. Kies een identiteit die bij het bedrijf past. Beleg het intern en communiceer het naar buiten. Hiermee wekt u bij uw klanten vertrouwen, waardering en bovenal onderscheidend vermogen. U geeft een extra reden om voor uw bedrijf te kiezen.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

Reactie toevoegen

 
Editie
Nut en noodzaak van de Duurzaamheidsmanager

Nut en noodzaak van de Duurzaamheidsmanager

(Partner in kennis AnsvarIdéa in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Nieuwe tijden komen met nieuwe termen, zo hadden we al ‘bestuursschaamte’,...

Rode draad bij vergroening

Rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat...

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat zullen...

Systemen AnsvarIdéa en Turien & Co. worden geïntegreerd

Systemen AnsvarIdéa en Turien & Co. worden geïntegreerd

“Per 1 januari 2025 wordt de infrastructuur van AnsvarIdéa geïntegreerd in het systeem van Turien & Co. Dit betekent dat de administratie en...

Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?

Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?

(Paul Burger van Ideële Verzekeringen in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023) In de praktijk kom ik er regelmatig achter dat er binnen onze sector onduidelijkheid...

Het MVO-overleg

Het MVO-overleg

(Björn Jalving in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Wat er voor mij in het afgelopen jaar het meest veranderd is op het gebied van duurzaamheid is de verankering...

Draag elkanders lasten

Draag elkanders lasten

(Adviseur Paul Burger in VVP 2) De wereldbevolking is vorig jaar de acht miljard gepasseerd. Dit was mij al bekend, maar wat ik niet wist is dat van alle mensen...

Veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden

Veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden

(Partner in Kennis Turien & Co. in Katern Cyber in VVP 2) Een steeds groter deel van onze levens speelt zich online af. Dit brengt voordelen met zich mee,...

ING brengt emotie terug in merk

ING brengt emotie terug in merk

ING lanceerde maandag een nieuwe campagne waarmee de bank de emotionele connectie met het merk wil verstevigen. De campagne benadrukt dat mensen zelf het beste weten...

Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Met de benoeming van Uriël Ballast als Chief Marketing Officer, CMO, maakt franchiseorganisatie Hypotheek Visie "de strategische keuze om onze marketingactiviteiten...