Marketing voorwaarde voor structurele groei

In de rubriek  ‘Marketing van  N(u)’ geeft Marcel  Kroon, senior  marketeer bij Turien  & Co. Assuradeuren,  direct toepasbare  marketingtips voor  assurantiekantoren.  Reacties zijn welkom:  mkroon@turien.nl

Natuurlijk.. Een marketeer die marketing aanprijst. Preken voor eigen parochie. Wij van wc-eend. Ik weet het. Een ietwat prikkelende titel, maar voor een ‘toekomstproof’ kantoor met groeiambitie mijns inziens cruciaal. Toch doet 80 procent van de assurantieadviseurs weinig tot niets aan marketing. Waarom niet? Is er dan geen behoefte aan groei? Wordt men geregeerd door de waan van de dag? Levert een marketeer niet genoeg op?

De gemiddelde adviseur heeft geen tijd. Is simpelweg te druk. Vaak wordt marketing er een beetje naast gedaan en dan brengt het niet wat men er van verwachtte. Een ad hoc ingerichte, losstaande campagne levert vaak ook weinig op. Het bedenken ervan, het opstellen van wervende teksten, een eventuele brochure, het inrichten van een website, de opvolging en het breed beleggen binnen de organisatie kost tijd. Tijd die men, zeker in kleinere organisaties, niet heeft. Wanneer zo’n campagne niet direct iets oplevert, is de opvatting dat marketing niet zinvol is, niet rendeert en dat men zich maar weer gaat richten op ‘werk’.

Begrijp ik ook wel. Ook omdat veel marketingonderdelen geen zichtbare resultaten hebben en slecht meetbaar zijn, maakt dat kleine organisaties marketing vaak makkelijk afserveren. Toch wil ik het nut van marketing benadrukken. Er wordt per jaar wereldwijd voor 457 miljard dollar aan marketing uitgegeven en dat is niet voor niets. Een bedrijf als Adidas geeft echt geen 18 miljoen euro per jaar aan Messi omdat ze het zo’n vriendelijk ventje vinden. De beeltenis van een bekendheid voegt waarde toe. Net zoals een bepaalde bedrijfsfilosofie dat doet. Klanten willen op een verjaardag kunnen vertellen waarom ze voor een bedrijf of product hebben gekozen. Dus geef hen die reden. Ik geloof dat marketing de enige manier is om in een snel veranderende omgeving het

 

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

hoofd boven water te kunnen houden. Marketing is voor mij zorgen dat je goed zichtbaar bent. Bekend maakt bemind is net zo waar als z’n tegenhanger. Marketing bestaat voor mij uit drie ingrediënten: zichtbaarheid, directe acties voor de doelgroep en innovatie.

Zichtbaarheid begint bij een goed verhaal. Een verhaal dat echt is. Een verhaal dat past bij je medewerkers en cultuur. Dat kennis etaleert, je bedrijf transparant maakt en plezier en passie als drijfveren heeft. Daarnaast creëer je zichtbaarheid door het vullen van je communicatiekanalen. Maak gebruik van een nieuwsbrief, LinkedIn, lokale netwerkopties en direct marketing. Van de eerder genoemde 457 miljard dollar wordt twee derde aan direct marketing uitgegeven, aan doelgroepgerichte acties. De laatste factor, innovatie, is misschien wel het belangrijkste ingrediënt. Juist het blijven bedenken en lanceren van nieuwe initiatieven geeft je een voorsprong op de concurrentie en maakt je toekomstproof.

Ingewikkeld? Valt best mee hoor. Marketing is geen rocket science. Begin ermee en je zult merken hoe leuk het is om van je bedrijf iets meer te maken dan een polis producerende productielijn.

section1_page64_article53_2.jpg

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Nut en noodzaak van de Duurzaamheidsmanager

Nut en noodzaak van de Duurzaamheidsmanager

(Partner in kennis AnsvarIdéa in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Nieuwe tijden komen met nieuwe termen, zo hadden we al ‘bestuursschaamte’,...

Rode draad bij vergroening

Rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat...

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat zullen...

Systemen AnsvarIdéa en Turien & Co. worden geïntegreerd

Systemen AnsvarIdéa en Turien & Co. worden geïntegreerd

“Per 1 januari 2025 wordt de infrastructuur van AnsvarIdéa geïntegreerd in het systeem van Turien & Co. Dit betekent dat de administratie en...

Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?

Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?

(Paul Burger van Ideële Verzekeringen in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023) In de praktijk kom ik er regelmatig achter dat er binnen onze sector onduidelijkheid...

Het MVO-overleg

Het MVO-overleg

(Björn Jalving in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Wat er voor mij in het afgelopen jaar het meest veranderd is op het gebied van duurzaamheid is de verankering...

Draag elkanders lasten

Draag elkanders lasten

(Adviseur Paul Burger in VVP 2) De wereldbevolking is vorig jaar de acht miljard gepasseerd. Dit was mij al bekend, maar wat ik niet wist is dat van alle mensen...

Veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden

Veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden

(Partner in Kennis Turien & Co. in Katern Cyber in VVP 2) Een steeds groter deel van onze levens speelt zich online af. Dit brengt voordelen met zich mee,...

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

“Boudesteyn Hypotheken en Verzekeringen, KOK Advies en De Vogel Adviesgroep zijn  de finalisten van de VVP Advies Award 2021. Deze kantoren hebben een...

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet Noord-Nederland is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Friesland. Renee Lagerwaard neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...