Moet een auto ethisch kunnen denken?

section1_page68_article47_1.jpg

Heeft de zelfrijdende auto een geweten nodig? zo vraagt Dimitri Tokmetzis, correspondent Veiligheidsindustrie bij de Correspondent, zich af. Een boeiend betoog, ook voor de verzekeringsbranche.

Zelfrijdende auto’s zijn vanzelfsprekend met veel sensoren uitgerust: camera’s, een 360-gradenlaserscanner, radars en meerdere microfoons. Die sensoren zijn niet perfect. Daarom gebruikt de auto statistiek: hij berekent de kans dat zijn meting ook echt klopt. Hoe meer sensoren en metingen, hoe zekerder de auto van zijn zaak is. Vervolgens verwerkt de auto deze informatie om objecten in de omgeving te herkennen. Waar zijn andere weggebruikers? Hoe zien ze eruit? Op wat voor soort weg rijdt de auto, met welke snelheid? Zijn er stoplichten en verkeersborden waar hij rekening mee moet houden? Als alles in de omgeving herkend is, kan de auto voorspellingen maken. Voor alle objecten in de omgeving wordt berekend waar ze naartoe kunnen gaan en hoe groot de kans is dát ze daar heen gaan. Die voorspellingen bepalen dan waar de auto heen kán gaan (en waar niet). Dan slaat de zelfrijdende auto aan het plannen. De algoritmes berekenen hoe veilig de tientallen routes zijn die de auto kan nemen. Waar dat op neerkomt is dat de auto alle risico’s om zich heen inschat en alle botsingen probeert te voorkomen.

Helemaal perfect zal het nooit worden. Tokmetzis geeft het voorbeeld van een zelfrijdende Tesla waarbij de bestuurder om het leven kwam. De Tesla reed op een snelweg waar een vrachtwagen overstak. De Tesla gebruikt radar en een camera om op snelwegen zelf te rijden. Beide sensoren konden de situatie niet aan: de camera zag het verschil niet tussen de witte vrachtwagen en de witte lucht. De radar zag een metalen balk (de oplegger) boven de weg, maar de auto dacht dat het een bord boven de weg was en probeerde er dus onderdoor te rijden. Ook het laatste redmiddel, de bestuurder van de Tesla, had zijn aandacht niet op de weg en greep dus niet in. Daarnaast reed de auto ook nog eens te hard. Er ging dus van alles mis. Wie is dan de schuldige? Of Tesla ook vanwege die keuze verantwoordelijkheid draagt voor dit soort ongelukken, moet nog blijken. Wat het nog eens lastiger maakt, is dat er naast Tesla en de beide bestuurders nog meer verantwoordelijken aan te wijzen zijn. Te denken valt aan de RDW die de Autopilotfunctie van Tesla heeft goedgekeurd. “Het is in ieder geval geen goed idee om de ontwikkeling van de zelfrijdende auto volledig over te laten aan de autobouwers. Juist vanwege de complexe techniek moeten we kritisch blijven op de keuzes die deze bedrijven maken – nu we de technologie nog de goede kant op kunnen sturen”, zo besluit Tokmetzis.

Reactie toevoegen

 
Editie
Nog lange weg te gaan

Nog lange weg te gaan

(Uit katern Nieuwe Risico's, VVP 02-2022) De zelfrijdende auto, een paar jaar geleden werd gedacht dat hij de autoverzekeringsmarkt totaal zou disrupten. Zo ver...

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

De zelfrijdende auto is er nog niet zomaar en er is ook nog geen antwoord op de vraag wie aansprakelijk is bij schade. Aldus de verzekeringsbranche in de eerste...

Achmea sluit zich aan bij Partners For Automated Vehicle Education

Achmea sluit zich aan bij Partners For Automated Vehicle Education

Achmea heeft zich als eerste Nederlandse verzekeraar aangesloten bij Partners For Automated Vehicle Education (PAVE). Dit is een internationale coalitie van partners...

Feit of fabel: maakt zelfrijdende auto een autoverzekering overbodig?

Feit of fabel: maakt zelfrijdende auto een autoverzekering overbodig?

Met de komst van de zelfrijdende auto wordt de kans op een aanrijding steeds kleiner. Als er over, laten we zeggen, 25 jaar alleen nog maar zelfrijdende en zelfdenkende,...

Feit of fabel: maakt zelfrijdende auto een autoverzekering overbodig?

Feit of fabel: maakt zelfrijdende auto een autoverzekering overbodig?

Met de komst van de zelfrijdende auto wordt de kans op een aanrijding steeds kleiner. Als er over, laten we zeggen, 25 jaar alleen nog maar zelfrijdende en zelfdenkende,...

Tien procent verkiest zelfrijdende auto

Tien procent verkiest zelfrijdende auto

Op dit moment zou tien procent van de Nederlanders een zelfrijdende auto boven een ‘gewone’ auto verkiezen, blijkt uit onderzoek door Allsecur. Driekwart...

"Zelfrijdende auto slecht nieuws voor verzekeraars"

"Zelfrijdende auto slecht nieuws voor verzekeraars"

Superbelegger Warren Buffett noemt de zelfrijdende auto goed nieuws voor de verkeersveiligheid, maar slechts nieuws voor de autoverzekeraars. De beleggingsonderneming...

Zelfrijdende auto nu nog niet te verzekeren

Zelfrijdende auto nu nog niet te verzekeren

Aanpassing van de Wegenverkeerswet en de voorwaarden van autoverzekeringen zijn noodzakelijk voordat de zelfrijdende auto kan worden toegelaten op de openbare weg....

Zelfrijdende auto dichterbij na proef Aon

Zelfrijdende auto dichterbij na proef Aon

Ruim vijftig semi-zelfrijdende auto’s reden vandaag in treintjes van zes op de A2 voor de vooralsnog grootste zelfrijdende autotest op de Europese openbare...