Money wise

Goed nieuws, zo lijkt het: execution only is niet goedkoper dan een hypotheek via een onafhankelijk adviseur. Volgens MoneyView heeft de breedte van het assortiment van de geldverstrekker meer invloed op de prijsstelling dan de hoogte van de aanvangskosten. Volgens het onderzoeksbureau, dat de impact van de aanvangskosten onderzocht, zijn de verschillen in totaalkosten tussen veel partijen niet groot. Ondanks het feit dat de advies- en bemiddelingskosten en/of de distributiekosten aanzienlijk kunnen verschillen. Doorslaggevend is de breedte van het assortiment waaruit gekozen kan worden. Aanbieders van monoproducten – grootbanken en direct writers – leggen het op een enkele uitzondering na af tegen partijen die een brede keus aan hypotheekproducten bieden.

Een andere conclusie is dat online intermediairs het de gevestigde spelers flink moeilijk maken. In de vier doorgerekende cases behoren veel online spelers die hun hypotheken met advies aan de man brengen tot de goedkoopste kanalen. Nog voordeliger kan de klant uit zijn bij een execution only speler, die meerdere producten op het schap heeft liggen. Het kostenvoordeel is echter zeer klein ten opzichte van kanalen waarin wel wordt geadviseerd. Execution only aanbieders met slechts één product in de etalage komen niet als voordeligste optie uit het onderzoek, ondanks dat deze spelers de laagste aanvangskosten kennen.

Hoewel dit absoluut een zinvol onderzoek is, is de meetlat van dit onderzoek weer de ‘prijs’. Het is prachtig dat je overal voor nagenoeg dezelfde prijs een hypotheek kunt krijgen, maar hét verschil zit ’m in de adviseur. Alleen een adviseur levert maatwerkadviezen die niet zijn gestoeld op de prijs of het productaanbod, maar op de persoonlijke situatie van een klant. Een adviseur vraagt door, weegt de huidige financiële situatie, de toekomstige financiële situatie en de wensen en dromen van hun klanten. Het is hier vaker gezegd, maar het verschil is simpel uit te leggen: een geldverstrekker kijkt of een het droomhuis van hun klanten gefinancierd kan worden, een adviseur neemt de wensen voor de toekomst ook mee in het advies. Een jong stel kan soms prima een huis kopen, maar als er een kinderwens is kan dit de financiële situatie in de nabije toekomst enorm beïnvloeden. Niet de vraag waar je de goedkoopste hypotheek kunt afsluiten zou de hamvraag van een consument moeten zijn, maar bij wie je het beste advies krijgt, voor nu en in de toekomst. De communicatie over dit enorme verschil blijft in publiekscampagnes grotendeels onderbelicht.

‘Niet de kosten van een hypotheek maken het verschil, maar de waarde van de dienstverlening’

MoneyView zegt naar aanleiding van het eigen onderzoek dat voortschrijdende concurrentie en technologische ontwikkelingen partijen dwingen tot meer kosten-efficiency en het opnieuw definiëren van hun business model. Toch zullen adviseurs vooral hun kernactiviteit meer moeten benadrukken: persoonlijk advies dat niet alleen rekening houdt met de financiële situatie, maar ook met wensen en dromen. Niet de kosten maken het verschil, maar de waarde van de dienstverlening.

Reactie toevoegen

 
Editie
MoneyView in VVP 2-2024: “Onbegrijpelijk dat dit anno 2024 nog kan”

MoneyView in VVP 2-2024: “Onbegrijpelijk dat dit anno 2024 nog kan”

“Als je nu kijkt wat voor producten ‘laten beleggen’ er worden aangeboden en welke informatie hierover voorafgaand aan het openen van zo’n...

Schimmigheid over portefeuille ‘laten beleggen’

Schimmigheid over portefeuille ‘laten beleggen’

(Dion van der Mooren, MoneyView, in VVP 2-2024) Zeker voor mensen die zich niet willen verdiepen in alle losse beleggingsmogelijkheden die een normale beleggingsrekening...

Stijging spaarrente zwakt weer af

Stijging spaarrente zwakt weer af

Na een jaar waarin de spaarrentetarieven een enorme stijging hebben laten zien bij zowel de dagelijks opvraagbare spaarrekeningen (DOS) als lange termijndeposito’s...

Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

De spaarrentes in Nederland zijn weer terug op het niveau van tien jaar geleden, blijkt uit onderzoek door MoneyView. Op 1 maart was het gemiddelde rentetarief 2,5...

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView roept in VVP 1-2024 verzekeraars op geen misbruik te maken van personalised pricing. Pepijn van Kleef, directeur, somt voorbeelden uit het buitenland op...

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView constateert grote verschillen in de voorwaarden verhogings- en verlagingsrecht AOV. Het onderzoeksbureau bij de publicatie van zijn nieuwe Special Item...

Personalised pricing

Personalised pricing

(Pepijn van Kleef, MoneyView, in VVP 1-2024) Het heeft het nieuws niet écht gehaald. Er zijn geen kamervragen gesteld, er zijn nog geen collectieve claimstichtingen...

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView heeft ook de hypotheken van Handelsbanken opgenomen in haar database. Het productoverzicht voor de particuliere markt is hiermee compleet, met van elke...

Gemiddeld orv-premie in de lift

Gemiddeld orv-premie in de lift

De gemiddelde premie van een overlijdensrisicoverzekering is in 2023 met 2,7 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek...

Zelf markt eerlijker maken

Zelf markt eerlijker maken

(Vanja Bentum, MoneyView, in VVP 6-2023) De markt van verzekeringen is continu in beweging. Soms worden punten van discussie platgeslagen door het Verbond van...