Niet met en niet zonder elkaar

Verzekeraars en adviseurs gaan nogal eens rollend over straat. Terwijl ze toch echt niet zonder elkaar kunnen. In 1970 sprak Nationale-Nederlanden in een toespraak van toenmalig topman Van der velden zelfs van een ecosysteem.

Nationale-Nederlanden, het fusieproduct van Nationale en Nederlanden van 1845, ontstond juridisch al in 1963. Maar pas eind ’69 kropen de verschillende onderdelen bij elkaar, in een nieuw hoofdkantoor aan de Prinses Beatrixlaan in Den Haag. Toen werd ook de vermaarde oranje N gelanceerd. Alle reden voor een feestje dus en dat organiseerde NN in 1970 dan ook voor de met haar samenwerkende adviseurs. Zij mochten het nieuwe kantoor bezichtigen en werden getrakteerd op een feestelijk programma in het Nederlands Congresgebouw, tegenwoordig World Forum. Onderdeel van het programma waren improvisaties door bekende acteurs uit die tijd. Met nu misschien wat belegen grappen als: ‘een tussenpersoon…dus geen man en ook geen vrouw?’ en ‘een goede verzekeringsman moet goed kunnen praten; hij is iemand die Brigitte Bardot kan beschrijven met zijn handen in zijn zak’.

Adviseurs waren in 1969 niet blij geweest met de verzekeraars, die het nodig vonden de provisie te verlagen op het Industriële Brand- en Bedrijfstarief en bij de transportverzekering. ‘Dit waren akelige knelpunten, die de onderlinge verhoudingen erg hebben geschaad’, aldus voorzitter Teun Praasterink van de NVA (veel later met NBvA samengegaan tot Adfiz) in de VVP.

Vraagstuk van de kosten

Van der Velden ging het vraagstuk van de kosten, zoals hij het noemde, niet uit de weg in zijn toespraak: ‘Een probleem dat zowel bij u als bij ons de grootst mogelijke aandacht eist. De kosten van onze producten zullen op een verantwoord peil moeten liggen en dat geldt ook voor dat deel van de kosten dat ermee gemoeid is om onze producten via uw bemiddeling bij de cliënt te brengen. Dat is een probleem voor u én voor ons. Wij zullen er samen een antwoord op moeten vinden en hoe eerder we dat doen hoe beter het is, in het belang van het verzekeringsbedrijf en daarmede ook van u.’

Dat antwoord, durven wij te beweren, is er nooit gekomen. Vraag het een verzekeraar en hij zal vinden dat de kosten van distributie via de adviseurs te hoog zijn. Vraag het een adviseur en hij zal vinden dat verzekeraars hem te weinig belonen om echt goed uit de kosten te komen. De waarheid ligt doorgaans in het midden, dus hier ook? Een leuke vraag voor een ander artikel. Hier willen we vooral het hart laten zien dat Van der Velden de adviseurs onder de riem stak. En dat verzekeraars wel eens wat vaker zouden mogen herhalen.

Allerbeste werkmethode

Van der Velden: ‘Nu is het natuurlijk zo, dat wij bij voortduring bezig zijn ons te bezinnen op de aanpassing die deze stormachtige tijd van ons eist in onze werkmethoden, in ons assortiment, maar ook in de wijze waarop ons product aan de man wordt gebracht. Daarbij staat echter één ding voorop -en ik ben bijzonder blij de gelegenheid te hebben dit nu rechtstreeks en categorisch tot u te kunnen zeggen: te midden van de geweldige veranderingen in onze samenleving, en dus ook in het verzekeringsbedrijf, is er één aspect dat althans voor ons blijft en dat is onze samenwerking met de tussenpersoon. Het is mede die samenwerking die ons in staat stelt de veranderingen rondom ons de baas te kunnen blijven. Wij gaan er dus mee voort onze zaken samen met u te doen. Ook zakelijk gezien beschouwen wij dat als de allerbeste werkmethode, zowel voor het publiek als voor u en ons. Wij hebben u nodig, zoals u, naar ik meen, ook ons nodig hebt'.

‘De wetenschap heeft hiervoor een mooie term bedacht: wij vormen met elkaar een ‘ecologische organisatie’, een begrip dat voortkomt uit de biologie en dat aanduidt het zich aaneensluiten van planten en dieren die elkaar nodig hebben om te kunnen leven. Daarbij is het uw taak de consument van vandaag en van morgen, die kritische klant, te voorzien van de verzekeringen waar hij behoefte aan heeft. Onze taak is het die producten te leveren.’

Wederzijds begrip

Van der Velden besloot zijn toespraak ‘met het constateren van mijn stellige overtuiging dat het verzekeringsbedrijf in staat is zijn nuttige functie in onze samenleving effectief te blijven vervullen, wanneer een hecht samenspel bestaat tussen tussenpersoon en verzekeringsmaatschappij, en samenspel gebaseerd op wederzijds begrip, vertrouwen en onderkenning van de

‘Kosten van onze producten moeten op verantwoord peil liggen’

wederzijdse belangen, zienswijzen en moeilijkheden. De toekomst van het verzekeringsbedrijf - en daarmee van een onmiskenbaar deel van onze samenleving-is in belangrijke mate in uw en in onze handen. U en wij dragen medeverantwoordelijkheid voor deze toekomst. Een toekomst die ons geweldig moet bezighouden omdat wij tenslotte allemaal van plan zijn er de rest van ons leven in door te brengen’.

Heeft u het ooit mooier verwoord horen worden?

 

Springlevend!

VVP bestaat in 2018 75 jaar! Daar gaan we dit jaar uiteraard aandacht aan besteden. Online, maar ook met artikelen in vakblad VVP. Wat is er veranderd in die driekwart eeuw? VVP werd opgericht medio 1943 als De Vereenigde Verzekeringspers. Anno 2018 wordt de volle naam allang niet meer gebruikt en is het gewoon VVP. Het ‘Vereenigde’ bestond uit de samenvoeging van drie vakbladen. Het huidige VVP is springlevend en bestaat uit magazine (acht keer per jaar), website (www.vvponline.nl), digitale nieuwsbrief (dagelijks), events, vademecum en Assu Disc. In de kern staat VVP voor vernieuwing in de sector, vakkennis en inspirerende ondernemersvoorbeelden

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Volgende nieuwsbrief van VVP

Volgende nieuwsbrief van VVP

De volgende nieuwsbrief verschijnt 2 januari 2019. Per 1 januari 2019 gaat VVP zelfstandig verder. Het VVP-team heeft er ongelooflijk veel zin. Ook de komende jaren...

Energie

Energie

Als VVP-team zijn we ongelooflijk blij en dankbaar dat ons 75-jarig jubileum niet ongemerkt voorbij is gegaan. Dankzij de support van een groot aantal bedrijven...

De toekomst zijn wij

De toekomst zijn wij

De verleiding is groot om, in het laatste artikel in de reeks vvp 75 jaar, het verleden te laten voor wat het is en een blik in de toekomst te werpen. Maar ja,...

Een diepe buiging uit dankbaarheid

Een diepe buiging uit dankbaarheid

Als VVP-team zijn we ongelooflijk blij en dankbaar dat ons 75-jarig jubileum niet ongemerkt voorbij is gegaan. Dankzij de support van een groot aantal bedrijven...

Willem Vreeswijk neemt VVP over van Vakbladen.com

Willem Vreeswijk neemt VVP over van Vakbladen.com

Hoofdredacteur Willem Vreeswijk neemt per 1 januari a.s. vakblad VVP en aanverwante uitgaven over van  uitgeverij Vakbladen.com te Den Haag. Hij gaat VVP zelfstandig...

Uit 75 jaar VVP: adequate honorering

Uit 75 jaar VVP: adequate honorering

De provisie stond ook in 1971 onder druk. Maar, betoogde NVA-voorzitter Rijk Kamerbeek voorafgaand aan de Algemene Ledenvergadering van de Adfiz-voorloper, zonder...

Uit 75 jaar VVP: invoering verplicht eigen risico

Uit 75 jaar VVP: invoering verplicht eigen risico

Uit de VVP van 21 mei 1954: "Met ingang van 1 juli aanstaande zullen alle autopremies door een belangrijk deel van de autoverzekeringsmaatschappijen (in casu de...

Uit 75 jaar VVP: een buitendienstervaring

Uit 75 jaar VVP: een buitendienstervaring

Een ingezonden brief uit de VVP van 21 mei 1954: "Dat men als buitendienstman op alle slakken geen zout kan leggen en maar weer vergeven en vergeten moet, is algemeen...

Uit 75 jaar VVP: omwenteling door Independer?

Uit 75 jaar VVP: omwenteling door Independer?

De eerste volledig onafhankelijke financiële dienstverlener in Nederland. Zo omschreef Independer zich bij de lancering in februari 2000. Al spittend in het...

Woekerpolisaffaire lag al op de loer

Woekerpolisaffaire lag al op de loer

Het verwijt aan de levensverzekeraars in de woekerpolisaffaire is, dat ze veel te hoge kosten rekenden in hun beleggingsverzekeringen. Wat daar ook van waar is,...