Online propositie van advieskantoor kan zoveel beter

Rob Jansen: ‘Bovenaan in Google  is geen utopie voor  klein advieskantoor.’

Execution only, online hypotheekadvies, roboadvice, chatbots: veel intermediairs bezien de nieuwe ontwikkelingen argwanend. ‘niet voor mij weggelegd, te duur, alleen voor de grote ketens. Of: ik ben al druk genoeg, dus hoe moet ik ook nog mijn website optimaliseren?’ verkeerd gedacht, vindt Rob Jansen van Intersoftware: “Adviseurs voelen zich nog te vaak Calimero ten opzichte van grote jongens als Independer en Hypotheek24. Terwijl ook zij op betaalbare wijze hun online propositie sterk kunnen verbeteren. Online advies en een plek in de hogere regionen in Google zijn ook voor hen bereikbaar”, stelt hij.

Intersoftware is een bekende partij in de hypotheekwereld. Van de 308.000 hypotheken die vorig jaar via het HDN-kanaal (Hypotheken Data Netwerk) verliepen, gaat ongeveer de helft via Adviesbox. Zo’n 3.500 adviseurs bij 1.900 kantoren gebruiken de software. Om die reden heeft het bedrijf dagelijks contact met intermediairs, zowel de grote ketens als de eenmanszaken. En ziet ze ook hun websites. Daar valt nog het nodige aan te verbeteren, vindt Jansen. “Nu zijn ze vaak niet meer dan een veredeld visitekaartje met hier en daar een verdwaalde rekenmodule die niet tot actie leidt.”

Klein budget, hoog in Google

Voor een goede SEO-website (Search Engine Optimized), die hoog eindigt in Google ben je serieuze bedragen kwijt, die niet direct passen binnen het budget van een eenmanszaak. Jansen: “Daarom denken wij dat het anders moet. De oplossing zit hem in een websiteplatform, waar losse modules op draaien waarvoor je alleen kiest als je ze nodig hebt. En die modules kun je koppelen. De intermediair kan aanhaken en betaalt per maand. We zoeken hiervoor de samenwerking op met externe partijen en maken koppelingen met brondata als mijnpensioenoverzicht.nl, UWV, Kadaster en de Belastingdienst. We willen de intermediair een propositie bieden waarbij men net zo sterk online kan opereren als bijvoorbeeld Independer dat kan. Vaak horen we: ‘een klant gaat toch niet bij mij op de website een hypotheek afsluiten?’ Maar: waarom niet? Alleen maar omdat het nu nog niet kan. En precies daar willen we wat aan doen.”

De eerste stap voor iedere adviespraktijk is dus: hoog eindigen in de zoekresultaten in Google. Dat is immers waar de klant op zoek gaat naar een hypotheek. Wie in Google zoekt op hypotheek en een willekeurige plaatsnaam, ziet daar meestal de gebruikelijke namen als Hypotheekshop, De Hypotheker en Hypotheekvisie en op pagina 5 de eerste hypotheekadviseur. Jansen: “In een aantal branches hebben bedrijven dit weten te verbeteren: wie zoekt op ‘zonnebril Delft’ komt daar op plek één Van der Leeuw Optiek tegen, een eenmanszaak met een prachtige website. De goede vindbaarheid dankt het bedrijf aan de aansluiting bij een gezamenlijk platform, dat is gebouwd op basis van de nieuwste technieken. Daardoor is de site SEO-vriendelijk, heeft deze een hoge relevantie, veel verwijzingen en is gekoppeld aan meerdere platforms tegelijk. Wij weten hoe dit functioneert en willen soortgelijke technieken gebruiken advieskantoren.”

En dat is exact waar Intersoftware de intermediair mee wil helpen: een website die goed gevonden wordt, goed onderhouden is en waar een redactieteam op zit die de site up-to-date houdt. Maar ook een site met een eigen look & feel. Voor een vast maandbedrag heeft een intermediair dan een prima site en met exact de modules die hij wil gebruiken. Dat kan een agendamodule zijn, maar ook rekentools voor bijvoorbeeld schade, vermogen of het online aanvragen van een doorlopend krediet.

Klantreis compleet anders

Met het nieuwe platform wil Intersoftware inspelen op de compleet veranderde ‘klantreis’. Waar iemand vroeger naar zijn tussenpersoon ging – vaak dezelfde als die van zijn ouders – en daar vroeg of hij voldoende kon lenen voor het huis van zijn dromen, verloopt het traject nu anders. Op internet start hij met een zoekopdracht naar hypotheken, maar komt dan zelden bij het kleinere intermediair uit. Op de site van de adviespraktijk wil hij direct een berekening kunnen maken van zijn maandlasten en het liefst ook meteen de hypotheekaanvraag indienen. De adviseur krijgt een melding van de aanvraag, leest de ingevoerde gegevens in in de adviessoftware en kan vervolgens de klant bellen met suggesties voor verbetering. Bijvoorbeeld om de klant te attenderen op een overlijdensrisicoverzekering of arbeidsongeschiktheidsverzekering. Janssen:

“Door dit aanvullend advies, bind je je klant aan je. Anders was die klant bij Independer of Fiew uitgekomen en was je hem kwijt.” Door klanten op hun site een berekening te laten maken van hun maximale leencapaciteit of zelfs execution only een hypotheek af te laten sluiten creëren adviseurs een voorsprong op hun concurrenten. Op dit moment wordt weliswaar nog maar bijna 3 procent van de hypotheekproductie online afgesloten, maar dat percentage stijgt snel. Op een hypotheekomzet van 81 miljard euro (cijfers 2016), gaat het dan toch om zo’n 2,4 miljard euro. Daarbij komt dat slechts tien procent van de mensen die aan execution only beginnen de antwoorden kent op de drie simpele vragen die gesteld worden om te testen of ze in staat zijn zelf online een hypotheek af te sluiten. “Uiteindelijk klopt de klant dus toch bij jou aan voor extra advies”, concludeert Jansen. ”Dus biedt hem gewoon 24/7 de mogelijkheid om online een advies in te winnen.”

Opties voor nazorg

Het Intersoftware-platform biedt ook opties voor nazorg. Met een nieuwe module Adviesmap blijft de adviseur straks in contact met zijn klant. Die krijgt zijn eigen omgeving, waar hij alle informatie over zijn hypotheek kan terugvinden, bijvoorbeeld of het handig is over te sluiten of niet. “Rondom een event kunnen hypotheekadviseurs meer proactief communiceren met de klant. Rente middelen? Geef dan aan: ‘Uw rente is nu zo hoog. Als u gaat middelen, kunt u zoveel besparen. Zullen we het direct voor u regelen? Of regelt u het liever zelf?’ Een andere belangrijke koppeling is die met de socialmediakanalen. Ook die moet je kunnen onderhouden vanuit het platform.”

De conclusie van Jansen is helder: “Als je nu geen actie onderneemt om je website te verbeteren, loop je achter de feiten aan. Dan word je, in ieder geval door de nieuwe generatie huizenkopers, niet meegenomen in hun keuze.”

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
We staan nog maare staan nog maar aan het begin

We staan nog maare staan nog maar aan het begin

De deelnemers aan het ronde tafel gesprek over Business support zijn enthousiast over de opmars van chatbots en geautomatiseerde vormen van adviesondersteuning....

Dela CoöperatiespaarPlan in Adviesbox

Dela CoöperatiespaarPlan in Adviesbox

Het Dela CoöperatiespaarPlan is nu ook te berekenen in Adviesbox van Intersoftware. Het CoöperatiespaarPlan is een spaarverzekering. Intersoftware biedt...

"Beste financiële software van Adviesbox, Klik & Sluit en Online pro"

"Beste financiële software van Adviesbox, Klik & Sluit en Online pro"

De financiële software van Adviesbox, Klik & Sluit en Online Pro worden het hoogst gewaardeerd door het intermediair, zo blijkt uit het onderzoeksrapport...

Ruben Wateler prijswinnaar onderzoek Financiële software

Ruben Wateler prijswinnaar onderzoek Financiële software

Ruben Wateler van De Hypotheekshop Ede (links) heeft uit handen van Jan Goedhart van Intersoftware een Microsoft Surface Pro 4 ontvangen. De gebruikers van Adviesbox...

Stichting Contactgroep automatisering wil adviseurs bewuster maken

Stichting Contactgroep automatisering wil adviseurs bewuster maken

De in 2016 opgerichte Contactgroep Automatisering, een initiatief van zestien leveranciers van software applicaties voor financieel adviseurs, is een stichting geworden....

Adviseur moet  meer investeren   in digitalisering   en klantdata

Adviseur moet meer investeren in digitalisering en klantdata

Is de financieel adviseur kansloos in dit tijdperk van steeds snellere digitalisering? Helemaal niet, menen André van Nieuwenhuijzen (Faster Forward), Leon...