Overeenkomst tussen afval en verzekeringen

Marcel Kroon 2018

Twee jaar heb ik als marketeer bij een afvalbedrijf gewerkt. Een afvalbedrijf ja. Het eerste waar je aan denkt is stank, vliegen, ronkende vrachtwagens en verbrandingsovens. En zo was het ook. Niet direct de droombaan die je voor ogen hebt als je afstudeert. Maar met terugwerkende kracht kijk ik er toch met veel plezier op terug.

Als vuilnisbeltmarketeer kun je geen spetterend verhaal vertellen over het HEPA-filter, dat pollen, bacteriën, virussen en vervuiling uit de lucht haalt voordat het je auto instroomt, iets wat de marketeer van Tesla Model X wel kan. Nee, in afvalland heb je verschillende afvalbakken, je hebt afvalstromen en dat zijn dan wel zo ongeveer de variabelen. Op marketinggebied zijn er overeenkomsten tussen afval en verzekeringen. Beide zijn een low-interestproduct. Men wil er zo min mogelijk voor betalen. Beide hebben amper verschil in producteigenschappen, een vrijwel gelijke kostprijs en worden gezien als een noodzakelijk kwaad. De grote uitdaging is dan om te zorgen dat je er uitspringt.

Maar hoe doe je dat met een letterlijk naar afval riekende dienst? Hoe maak je jouw dampende organische afvalcontainer aantrekkelijker dan die van de concurrent. Hoe zorg je dat een snackbar wil dat juist jij hun vetput komt legen? Of dat Heijmans alleen maar joúw twintig-kuubcontainer op de bouwplaats wenst? Met mijn oud-collega’s deed ik dit door nieuwe initiatieven in de dienstverlening te ontwikkelen. Door afval als grondstoffen te positioneren en afvalscheiding in te zetten bij het vergroenen van een bedrijf. Met bewustwordingscampagnes in afvalpreventie en door CO2-besparingscertificaten uit te reiken en ze te helpen met de PR. Feitelijk door constant te zoeken naar nieuwe mogelijkheden in service en dienstverlening. Ook bij Turien & Co. zoeken we het in verbreding van service en dienstverlening. We verspreiden onze kennis met sessies, bijeenkomsten en webinars over actualiteiten. Ook innoveren we met de ziekteverzuimbegeleiding van Shared Expertise bij een verzuimverzekering. Met een app bij de autopolis helpt onze zusterorganisatie Ansvar mensen veiliger te rijden. En zelf ondersteun ik onze assurantieadviseurs met maatwerkmarketing. Ook bij Turien & Co. speuren we constant de markt af naar mogelijkheden om waarde toe te voegen. Maar hoe zorgt een assurantiekantoor er nu voor dat ze voor de muziek uit blijft gaan en dat er nieuwe initiatieven komen die aanslaan bij zijn klanten? Ik heb hier wel ideeën over, maar graag hoor ik eens van u hoe úw kantoor vernieuwend bezig is. Uw reactie kunt u sturen naar het emailadres hiernaast. Alle reacties volg ik persoonlijk op. En ik voorzie ze van aanvullende suggesties.

De afvalwagens van m’n oud-collega’s zie ik nog regelmatig rijden. In een overigens steeds groter gebied dan waar wij aanvankelijk pionierden. Mooi om te zien dat met een goed marketingplan zelfs het lowest interest product tot de verbeelding gaat spreken.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

Powered by

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Nut en noodzaak van de Duurzaamheidsmanager

Nut en noodzaak van de Duurzaamheidsmanager

(Partner in kennis AnsvarIdéa in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Nieuwe tijden komen met nieuwe termen, zo hadden we al ‘bestuursschaamte’,...

Rode draad bij vergroening

Rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat...

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat zullen...

Systemen AnsvarIdéa en Turien & Co. worden geïntegreerd

Systemen AnsvarIdéa en Turien & Co. worden geïntegreerd

“Per 1 januari 2025 wordt de infrastructuur van AnsvarIdéa geïntegreerd in het systeem van Turien & Co. Dit betekent dat de administratie en...

Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?

Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?

(Paul Burger van Ideële Verzekeringen in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023) In de praktijk kom ik er regelmatig achter dat er binnen onze sector onduidelijkheid...

Het MVO-overleg

Het MVO-overleg

(Björn Jalving in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Wat er voor mij in het afgelopen jaar het meest veranderd is op het gebied van duurzaamheid is de verankering...

Draag elkanders lasten

Draag elkanders lasten

(Adviseur Paul Burger in VVP 2) De wereldbevolking is vorig jaar de acht miljard gepasseerd. Dit was mij al bekend, maar wat ik niet wist is dat van alle mensen...

Veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden

Veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden

(Partner in Kennis Turien & Co. in Katern Cyber in VVP 2) Een steeds groter deel van onze levens speelt zich online af. Dit brengt voordelen met zich mee,...

ING brengt emotie terug in merk

ING brengt emotie terug in merk

ING lanceerde maandag een nieuwe campagne waarmee de bank de emotionele connectie met het merk wil verstevigen. De campagne benadrukt dat mensen zelf het beste weten...

Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Met de benoeming van Uriël Ballast als Chief Marketing Officer, CMO, maakt franchiseorganisatie Hypotheek Visie "de strategische keuze om onze marketingactiviteiten...