Overpeinzingen onder de luifel

Net terug van een vakantie in eigen land. Het mooie van vakantie vind ik dat het je de gelegenheid biedt om van een afstandje je dagelijkse beslommeringen te bekijken. Zo’n afstand biedt nieuwe inzichten. Dit geldt niet alleen voor de privésfeer, maar juist ook voor werk. Soms kom je dan tot nieuwe inzichten en soms worden reeds bestaande opvattingen nog maar eens onderstreept.

Gezeten onder de luifel op camping Bakkum besefte ik hoeveel er in verzekeringsland geschreven is over invulling geven aan de menselijke maat. Deze maat is juist voor adviseurs onontbeerlijk. De adviseurs zijn het hier ook mee eens. U zult er weinig tegenkomen die beweren dat persoonlijk contact niet belangrijk is. Betrokkenheid is er ook één. Net als loyaliteit, klantvriendelijkheid en integriteit. Eigenlijk willen we als bedrijf ook als ‘normaal’ mens beschouwd worden…

Het is harder gaan regenen en ik heb mij teruggetrokken in de tent. De gedachte van vermenselijking in de financiële dienstverlening laat mij niet los. Hoe kan het zijn dat iets waar we het collectief zo over eens zijn, niet in de praktijk wordt gebracht? Wij hebben ook nog wel een weg af te leggen, maar n ieder geval zijn er een paar mooie stappen gezet. Bij veel bedrijven blijft het helaas vaak bij een paar tot mooie zinnen geformuleerde containerbegrippen in de missie.

Ondertussen trekt de wind aan tot kracht 6-7 en vraag ik mij af wat de impact van een omgewaaide boom op mijn stoffen tentje zal zijn. Tevens bedenk ik mij dat we ons allemaal een slag in de rondte typen met alle mailtjes die we versturen. Hoeveel van deze teksen worden gebruikt ter profilering van het bedrijf? 1% of 0,1%? Ik denk het laatste. Is het een idee om één keer per week

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

of per maand een soort van journaal te maken waarin je aan je klanten vertelt wat je als bedrijf hebt gedaan? Welke stappen je hebt gezet en vooral ook hoe je dat hebt ervaren. Hoe gaaf je het vond dat je een klant aan een verzekeringsdekking hebt geholpen die bij andere partijen werd geweigerd. Waar je van baalde en wat je het hoogtepunt van afgelopen maand vond.

Je wekelijkse of maandelijkse journaal, dat vooral niet te lang moet zijn, deel je met de vaste relaties via een nieuwsbrief. Maak er een item van op je website. Plaats eventueel een button op je homepage die er direct naar linkt. Ook is het een goed item voor je pagina ‘over ons’. Bij Turien is deze pagina afgelopen halfjaar ruim 2700 bekeken. Nog een signaal hoe belangrijk klanten het vinden om te weten met wie ze zaken doen.

Het is gestopt met regenen en een zonnetje breekt door. Een exemplarisch zonnetje voor al de kansen die er nog zijn om de menselijke maat in de financiële markt vorm te geven.

Mijn advies: laat als advieskantoor de menselijke maat in je voordeel werken en maak hem tot je beste maat.

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Marketing in mindere tijden

Marketing in mindere tijden

De moeilijke dingen worden makkelijker naarmate je gelooft wat je je allemaal op het nieuws ziet. In tegenstelling tot wat er wordt verteld: de wereld eindigt niet....

Persoonlijke aanpak behoudt zijn kracht

Persoonlijke aanpak behoudt zijn kracht

Inmiddels ben ik een jaar onderweg met het bezoeken van assurantieadviseurs. Een leerzaam jaar. In eerste instantie gaf ik marketingadvies in de breedste zin van...

Haakjes genoeg voor advies over cybercrime

Haakjes genoeg voor advies over cybercrime

Stel u bent fietsenmaker. U kan prima rondkomen van uw inkomsten. Die da-len misschien een beetje door de opkomst van online aanbieders, maar met uw service weet...

Marketing is overal,  behalve waar het moet zijn

Marketing is overal, behalve waar het moet zijn

Vroeger had ik best wel moeite met het vak dat ik uitoefen. Marketing werd niet direct als het meest nobele vak gezien. Nog steeds krijgen veel mensen een beetje...

Egmont Philips directeur Marketing DAS

Egmont Philips directeur Marketing DAS

Egmont Philips (43) is per 1 juni benoemd tot directeur Marketing bij DAS. Philips wordt verantwoordelijk voor alle marketing werkzaamheden van de rechstbijstandverzekeraar....

Kleur geven aan verzekeren

Kleur geven aan verzekeren

Professioneel, betrouwbaar, loyaal, effectief, klantbelang centraal, kwaliteit, duidelijk, betrokken, innovatief, integer, gemak, service, efficiënt, klantvriendelijk,...