Persoonlijke aanpak behoudt zijn kracht

section1_page64_article26_1.jpg

Inmiddels ben ik een jaar onderweg met het bezoeken van assurantieadviseurs. Een leerzaam jaar. In eerste instantie gaf ik marketingadvies in de breedste zin van het woord. Denk aan advies over hoe je een aansprekende missie en visie formuleert en wat dragende waarden voor je kantoor kunnen zijn. Maar ook welke rol je als eigenaar hebt en hoe je draagvlak creëert. Was het zinvol? Ik vind van wel. Werd er wat mee gedaan? Vaak niet.

Uiteindelijk werd ik slachtoffer van mijn eigen motto, namelijk dat marketing geen exacte wetenschap is, maar vaak een kwestie van trial and error. Sommige campagnes waar je van tevoren veel van verwacht, vallen tegen. Andere pakken juist onverwachts goed uit. De praktijk blijkt altijd weer dé graadmeter voor het succes. Goed, ik heb geleerd dat je het gemiddelde kantoor niet hoeft te vertellen over het beleggen van een visie en missie. Ik zou het zelf wel doen, onderzoek toont aan dat bedrijven met een missie en visie gemiddeld 29 procent meer omzet genereren. Aan de andere kant begrijp ik ook dat tijd, geld en kennis wel aanwezig moeten zijn. Vervolgens ben ik gaan focussen op de meest effectieve kanalen en heb hiervoor samen met de collega’s content gemaakt. De meest voor de hand liggende adviseurskanalen zijn: website, social media, nieuwsbrief, direct mailing, klantbezoek, telefonisch contact, banner in de e-mailhandtekening (een ernstig onderschat middel!) en klantevent.

Laatst sprak ik een tussenpersoon die vroeg: worden er nog steeds direct mailings verstuurd, dat is toch vooroorlogs? Het antwoord op beide vragen is ja. De eerste direct-marketingtechnieken stammen uit de negentiende eeuw. Belangrijker om te weten is, dat er nog steeds goede resultaten worden geboekt met direct mailings. Zowel online als offline. Reden, het is persoonlijk, gericht, meet

In de rubriek Marketing van N(u) geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

baar, kostenefficiënt en wordt goed gelezen, mits relevant. Zorg daarom dat de lezer direct de tekst in wordt getrokken. Iedere zin moet raak zijn, prikkelen en de klant het gevoel geven dat er wat te halen is. De onderwerpregel is, vooral online, bepalend voor je succes. Ben je er met een prikkelende en inhoudelijk sterke mailing? Helaas… Nabellen is essentieel. Ga de dialoog aan. De reacties die je krijgt, zijn waardevolle info voor de volgende versie van je mailing. Begin altijd met een selecte groep aan te sturen, evalueer na de belactie en pas je boodschap, momentum of structuur aan.

Moraal van het verhaal? Wees je ervan bewust welke kanalen omzetgedreven zijn en welke kanalen met name voor zichtbaarheid zorgen. Vooral gerichte, persoonlijke en relevante acties zorgen voor nieuwe aanwas. Een direct-marketingtraject bestaat meestal uit drie onderdelen: mailing, nabellen (voor een afspraak), afspraak (voor het sluiten van een verzekering). Sommige adviseurs halen met nabellen een conversie van 35 procent en uit afspraken een conversie van 50 procent! Halen ze dat bij hun eerste direct-marketingactie? Vrijwel nooit. Ook hier komt het principe van trial and error weer om de hoek kijken. Ik wens u alvast een bijzonder prettig 2018!

Reactie toevoegen

 
Editie
Nut en noodzaak van de Duurzaamheidsmanager

Nut en noodzaak van de Duurzaamheidsmanager

(Partner in kennis AnsvarIdéa in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Nieuwe tijden komen met nieuwe termen, zo hadden we al ‘bestuursschaamte’,...

Rode draad bij vergroening

Rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat...

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat zullen...

Vergaderingen die inspireren

Vergaderingen die inspireren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Door verschillende vormen van vergaderingen te hanteren en conflicten leidend te laten zijn, kunnen...

Ken je vak! Wartaal: mooie grote woorden

Ken je vak! Wartaal: mooie grote woorden

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Veel mensen denken dat ik niet van ingewikkelde woorden hou, dat het altijd maar makkelijk moet. Dat is niet...

Ken je vak! Inkomen: het spel en de knikkers

Ken je vak! Inkomen: het spel en de knikkers

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Bij een arbeidsongeschiktheidsverzekering draait het niet alleen om het spel, maar ook om de knikkers....

Schoon in ’t handje

Schoon in ’t handje

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 5-2023) Volgens de Italiaanse oud-president Giuseppe Saragat verdienen Italianen netto, maar leven ze bruto....

Systemen AnsvarIdéa en Turien & Co. worden geïntegreerd

Systemen AnsvarIdéa en Turien & Co. worden geïntegreerd

“Per 1 januari 2025 wordt de infrastructuur van AnsvarIdéa geïntegreerd in het systeem van Turien & Co. Dit betekent dat de administratie en...

Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?

Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?

(Paul Burger van Ideële Verzekeringen in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023) In de praktijk kom ik er regelmatig achter dat er binnen onze sector onduidelijkheid...

Duurzaamheid in de praktijk

Duurzaamheid in de praktijk

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 4, 2023) In 2022 heeft Adfiz samen met de HAN University of Applied Science onderzoek gedaan naar de potentie van duurzaam...