Perspectief

Het beloven spannende verkiezingen te worden. Gaat het populisme in Nederland de boventoon voeren, wordt de VVD – mede dankzij strategische stemmers – de grootste partij of worden we verrast? Wat de uitslag ook zal zijn, feit is dat er in Nederland veel onvrede is bij een grote groep mensen. Onvrede is misschien niet het juiste woord. Het is vooral angst. Angst voor het onbekende, angst voor de dag van morgen, angst dat Nederland er straks anders uit zal zien. En dat terwijl je objectief kunt vaststellen dat je in de meeste andere landen al snel slechter af bent dan in Nederland. Nederland verandert, dat is zeker. Zelfs de PVV zal er niet in slagen veranderingen tegen te houden, ook al zet je een muur om je eigen zandbak heen. Onuitvoerbaar en onbetaalbaar.

Voor veel mensen ontbreekt perspectief. Na de Tweede Wereldoorlog moest het land worden opgebouwd en wist je wat je te doen stond, alleen al voor je kinderen. Nu worden we overspoeld met slecht nieuws uit de hele wereld via vele kanalen en voelen we ons onmachtig. We zijn gaan geloven wat we zien. En wat we zien is waar. Maar ook de andere kant van de medaille is waar. Op veel terreinen gaat het goed met de wereld. Zo is het aantal mensen dat in armoede leeft sinds 1995 gehalveerd, is de lucht in het westen veel schoner dan vijftig jaar geleden, is de ongeletterdheid wereldwijd fors teruggedrongen, is de levensverwachting gestegen, mede doordat veel meer mensen toegang hebben gekregen tot schoon water en sanitaire voorzieningen.

En toch is er de overtuiging dat het slecht gaat. Dan is het hoopvol dat steeds meer mensen opstaan tegen het groeiend negativisme in de samenleving. Onlangs sloegen bestuurders van grote multinationals zoals Philips, Unilever en Ahold de handen inéén om een tegenwicht te bieden tegen het negativisme en populisme. Zij ontkennen de uitdagingen waar de wereld voor staat juist niet, maar willen dat Nederland oplossingen gaat aandragen met als motto: ‘Global problems, Dutch solutions’. En ja, daar heeft de adviseur op de hoek wel degelijk ook wat aan. Door een nieuwe economie te creëren die bijdraagt aan mondiale oplossingen kan de huidige economie een boost krijgen met alle revenuen van dien.

De bestuurders refereren aan de betekeniseconomie, ook al missen ze de kern. In de betekeniseconomie staan niet nieuwe economische groeimodellen centraal, maar de mate waarin je van betekenis bent. En ja hoor, daar mag ook heel goed aan verdiend worden. Maar als het uitgangspunt het creëren van nieuwe business is, waar je toevallig ook nog wat goeds mee kunt doen,

‘Je kunt objectief vaststellen dat je in de meeste andere landen al snel slechter af bent dan in Nederland’

dan gaat het niet (meer) werken. De consument prikt er zo doorheen. Je kunt lang steggelen over beweegredenen en formuleringen. Belangrijker is dat denkkracht, innovatievermogen en ondernemerscapaciteiten van de BV Nederland ten volle worden benut om de problemen daadwerkelijk aan te pakken. Daar heeft iedereen baat bij, in economische en in humane zin. We gaan het zien na 15 maart.

Reactie toevoegen

 
Editie