Zeven vragen aan... Rens van den Boom

section1_page24_article25_1.jpg

1. Wat drijft je als ondernemer? Heb je een motto?

De veranderende maatschappij is mijns inziens de grootste verandering waarop een ondernemer in deze tijd moet inspelen. Het individualisme en materialisme van de afgelopen dertig jaar maken plaats voor meer met en voor elkaar willen doen. Niet alleen omdat de overheid zich terugtrekt, maar zeker ook omdat de menselijke maat belangrijker wordt.

Ook de snelle ontwikkeling van de techniek werkt deze nieuwe manier van leven in de hand en maakt haar tegelijkertijd mogelijk.

Als persoon en ondernemer ben ik blij met bovenstaande ontwikkeling en als relatief klein financieel advieskantoor in hypotheken en verzekeringen is het mijn drijfveer om in deze veranderende wereld een plek te vinden. Geen speciaal motto, maar wel de echte overtuiging dat alleen 100 procent klantgerichtheid en totaalrelaties dit mogelijk maken.

2. Aan wie neem jij een voorbeeld als ondernemer? Leg uit waarom.

Dat Arno Dolders zich al jaren expliciet uitspreekt voor het onafhankelijke intermediair spreekt mij zeer aan.

En Dennes Roes laat bij de ontwikkeling van Findesk steeds weer zien dat hij begrijpt wat een adviseur nodig heeft en dat software hem daarbij moet helpen.

3. Ben jij als ondernemer ook sociaal betrokken? Hoe?

De sociale betrokkenheid zit er wat mij betreft enerzijds in dat ik mijn klanten vooral wil helpen met antwoord op hun financiële vragen – zonder eerst aan mijn declaratie te denken of me zorgen te maken of ik wel de juiste procedures volg. Mijn interesse in mensen en eigen integriteit staan daarbij voorop. En als lokaal kantoor steunen wij al jaren diverse verenigingen en maatschappelijke doelen.

4. Wat zal de grootste game changer zijn in onze economie?

Door de combinatie van de hierboven aangestipte maatschappelijke ontwikkeling en de snelle ontwikkeling van techniek en automatisering ben ik er van overtuigd dat ons soort kantoren op relatief korte termijn geen bemiddelaar maar hoofdzakelijk adviseur zullen zijn. Hiervoor zal een forse automatiseringsslag nodig zijn. Al dertig jaar probeert de verzekeringsmarkt te standaardiseren. Dat lukt maar niet omdat er op de achtergrond altijd omzetbelangen meespelen.

Net zoals in de auto-industrie – waar niet de fabrikanten maar Apple en Google het voortouw nemen – zal waarschijnlijk ook een automatiseringsbedrijf in het gat duiken dat het niet-samenwerken in onze branche oplevert.

5. Hoe ziet de financiële sector er over tien jaar uit?

Over tien jaar verwacht ik dat er geen verzekeraars meer zijn die zich nog als fabrikant opstellen met vaste producten. Maatwerk is de enige mogelijkheid om te overleven. Ook provisie zal niet meer bestaan. Je houdt prijsconcurrentie, maar meerwaarde bieden wordt cruciaal. En dan zowel meerwaarde van de verzekeraar aan het intermediair als meerwaarde van en door het intermediair aan de eindklant. Met de door ons kantoor ingevoerde ‘Financiële Nachtrust’-werkwijze hebben wij gekozen voor totaalrelaties en provisieloos werken. Via Finam is deze werkwijze ook beschikbaar voor andere kantoren, waarbij dit delen weer past in de huidige tijd.

Er blijft een rol als pure adviseur . In de wetenschap dat financiële producten aanschaffen geen alledaagse bezigheid is voor consumenten en bedrijven, zal het intermediair ook hier een rol blijven spelen. Waarschijnlijk wel bij een kleiner aantal producten en bij minder klanten.

6. Hoe belangrijk wordt duurzaamheid in de financiële sector?

Duurzaamheid gekoppeld aan producten is beperkt mogelijk bij financiële producten; wel denk ik dat er producten komen die ‘levensloopbestendig’ zijn. Onze dienstverlening kan wel duurzamer dan nu. De samenwerking met klanten moet dan wel meer reliëf krijgen. De relatie wordt daarmee ook levensloopbestendig of in ieder geval veel langduriger. Dat is efficiënter en daarmee duurzamer.

7. Wat wil je per se nog eens doen als ondernemer?

Als je – zoals ik – inmiddels ruim 35 jaar meedraait en ontwikkelingen meer in perspectief kunt zien, komt de behoefte meer en meer bovendrijven om de beleidsbepalers, zowel bij de overheid als bij de verzekeraars, uit te leggen dat de invulling van de Wft lijkt op een olifant die door de porseleinkast dendert. Je kunt erop wachten tot de wal het schip keert, maar dat gaat meestal niet zonder schade. Het past ook in de nieuwe tijd dat die beleidsbepalers meer naar buiten – en vooral naar de basis – kijken en luisteren..

‘Kantoren zullen hoofdzakelijk adviseur zijn en minder bemiddelen’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Eigen kracht

Eigen kracht

De onafhankelijk financieel adviseur krijgt de erkenning die hij of zij verdient. Juist in deze tijd van onzekerheid is de adviseur de aangewezen vertrouwenspersoon...

VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

De betrokkenheid van de sector bij de vakpers is groot. Dat bleek maar weer eens bij de officiële hergeboorte van uw vakblad, na de overname door hoofdredacteur...

Zelfstandige krijgt geen goede aov

Zelfstandige krijgt geen goede aov

Verzekeraars zouden meer out of the box moeten denken. Dat vindt Bas Schumacher, directeur-eigenaar van Welkom bij BAS in Bilthoven. “Het kost al moeite...

Zeven vragen aan adviseur Frits Poirot

Zeven vragen aan adviseur Frits Poirot

  1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Mijn drijfveer in mijn werk is het persoonlijk contact met mensen. Iedere klant brengt een eigen...

Zeven vragen aan... Dennis Jansen

Zeven vragen aan... Dennis Jansen

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Mijn rol als financieel adviseur en directeur van Koopwoning Service Financieel in Huissen kun je vergelijken...

Ga ervan uit dat alles mogelijk is

Ga ervan uit dat alles mogelijk is

Denk out of the box, kijk over de schutting, ga ervan uit dat alles mogelijk is. Dat zijn enkele van de tips die directeur en mede-oprichter Cliff Hoffman van...

Local  hero... Nick Karis

Local hero... Nick Karis

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Adviseur hoeft gesprek niet woordelijk vast te leggen

Adviseur hoeft gesprek niet woordelijk vast te leggen

Van een redelijk handelend en redelijk bekwaam hypotheekadviseur kan niet worden verlangd dat ieder gesprek woordelijk wordt vastgelegd en woordelijk kan worden...

Klant eist vergeefs vergoeding advieskosten door geldverstrekker

Klant eist vergeefs vergoeding advieskosten door geldverstrekker

De hypotheeksom van een klant werd verlaagd. Niet de geldverstrekker maar zijn adviseur had hem moeten melden dat de verlaging was doorgevoerd, oordeelt de Geschillencommissie...

Adviseur moet 80% advieskosten terugbetalen

Adviseur moet 80% advieskosten terugbetalen

Hypotheek Visie moet van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) 80 procent van de advieskosten terugbetalen aan een klant. Het gaat om 80...