Zeven vragen aan... Roger van der Linden

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek?

Klanten nemen (financiële) beslissingen vaak op basis van de verkeerde argumenten. Het vinden van het juiste antwoord begint bij het stellen van de juiste vragen en ik vind het elke dag weer geweldig om ervoor te zorgen dat de klant zichzelf de juiste vragen stelt en zo grip krijgt en houdt op zijn financiële zaken. Onze samenleving wordt steeds ‘financiëler’ en zowel gezinnen als bedrijven krijgen steeds meer verantwoordelijkheid voor hun eigen situatie. Als financieel adviseur kan ik een belangrijke rol spelen in de realisatie van de doelstellingen van mijn klanten en dat maakt ons vak zo uniek. section1_page12_article47_1.jpg

2. Wanneer is jouw dag als adviseur geslaagd?

Op het moment dat mijn klant door mijn toedoen een betere beslissing heeft kunnen nemen is mijn dag geslaagd. Ik wil mijn klant niet vertellen wat er moet gebeuren maar hem – of haar natuurlijk – in staat stellen om zelf te beslissen wat goed voor hem is. Een klant die bewust een beslissing neemt op basis van de juiste argumenten en mijn rol daarbij erkent en waardeert, maakt het een geslaagde dag!

3. Welke tip zou je de adviessector mee willen geven? En welke tip aan verzekeraars?

Focus op de klant en de toegevoegde waarde die je voor hem hebt. De adviseur dankt zijn bestaansrecht aan de klant en niet aan verzekeraars! Als je zorgt dat je relevant blijft voor de klant, zul je dat ook altijd zijn voor bijvoorbeeld verzekeraars maar ook voor de politiek. Verzekeraars moeten eigenlijk precies hetzelfde doen maar dan wel echt.

De kortste en beste weg naar de eindklant is via de adviseur maar dan moet je die weg wel vol overtuiging inslaan.

4. Wat is de grootse verandering waar adviseurs mee te maken krijgen?

Wat mij betreft focussen we met zijn allen te veel op ‘de grootste verandering’ en ‘de game changer’. Het gaat er volgens mij om dat je continu verandert en zo wendbaar bent dat ook onverwachte veranderingen opgevangen kunnen worden.

Vele adviseurs zijn ware kameleons gebleken en hebben de grote veranderingen van de laatste tien à vijftien jaar probleemloos opgepakt. De constante staat van verandering en het verhoogde tempo daarvan is en blijft de belangrijkste uitdaging.

5. Hoe ziet het adviesvak er over vijf jaar uit?

Adviseurs zullen in 2022 steeds meer bezig zijn met persoonlijke adviezen en zullen daarbij geassisteerd

‘De menselijke adviseur blijft nodig voor zijn inlevend vermogen en voor de nuances’

worden door meer en meer adviestools. De menselijke adviseur blijft nodig voor zijn inlevend vermogen en voor de nuances. In de medische wetenschap hebben we nu al het voorbeeld van IBM’s Watson – die veel sneller een diagnose stelt dan de arts – maar dan nog zit er aan het eind een arts die kijkt welk behandelplan nu echt het allerbeste past bij de patiënt die tegenover hem zit. Het zal bij ons niet veel anders zijn en daarmee wordt het echte adviesvak alleen maar leuker!

6. Welke adviesgesprek heeft op jou grote impact gehad en waarom?

Lastige vraag, want natuurlijk word je gevormd door de vele verschillende gesprekken in de loop der jaren. Ik kan me echter nog een gesprek bij een particuliere klant herinneren die mij vroeg of we niet ook nog zijn eerder gesloten uitvaartverzekeringen zouden kunnen beheren. Hij had namelijk tegen zijn echtgenote gezegd dat ze ons maar moest bellen wanneer er iets met hem zou gebeuren. “Bij Van der Linden weten ze alles van ons”. Prachtig om dat vertrouwen te ervaren en daardoor begreep ik hoe belangrijk onze rol kan zijn.

7. Wat is het grootste inzicht geweest in jouw adviescarrière? En waarom?

Als junior ging ik uiteraard meelopen met ervaren adviseurs en werd daarbij ook gekoppeld aan een (commercieel) zeer succesvolle adviseur in het bedrijf van mijn ouders. Ik had diverse opleidingen en trainingen gehad en was dus op zoek naar de grote verkooptruc van die collega. Er bleek geen truc te zijn want hij gaf gewoon het allerbeste advies voor de klant en omdat het 100 procent vanuit het klantbelang bedacht was, voelde die klant dit ook intuïtief aan. Ik heb toen meteen geleerd dat het uitsluitend gaat om het klantbelang. Als je altijd vanuit dat belang adviseert heb je een klant voor het leven!

Reactie toevoegen

 
Editie
Zorgpret

Zorgpret

(Voorwoord Willem Vreeswijk VVP 6-2023) Het ministerie van Financiën heeft onderzoek laten doen naar de gevolgen van een eventuele verruiming van het adviesbegrip...

Alleen een Wft-diploma niet genoeg

Alleen een Wft-diploma niet genoeg

(Jouw Vakbekwaamheid, Ken je Vak! VVP 5-2023) Drie Wft-examens behalen en je mag het vak van hypotheekadviseur uitoefenen. Maar kan je dan ook daadwerkelijk adviseren?...

Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

"Door een tsunami aan ontwikkelingen komt de verzekeringsbranche voor belangrijke dilemma’s te staan waarover verzekeraars, maar ook adviseurs, tegelijkertijd...

Adviesbegrip vooralsnog niet uitgebreid naar beheerfase

Adviesbegrip vooralsnog niet uitgebreid naar beheerfase

Na onderzoek door Centerdata ziet minister Kaag van Financiën geen directe aanleiding het adviesbegrip uit de Wft uit te breiden naar de beheerfase. De minister:...

Vergelijkingskaart bevestigt: advies grootbanken niet onafhankelijk

Vergelijkingskaart bevestigt: advies grootbanken niet onafhankelijk

Inmiddels hebben de eerste grootbanken hun vergelijkingskaarten gepubliceerd. En ja, hun advies is niet op onafhankelijke basis. Want dat moet op de vergelijkingskaart...

Onderscheid tussen Wft-advies en advies over keuzes

Onderscheid tussen Wft-advies en advies over keuzes

In een voorlopige leidraad keuzebegeleiding behandelt de AFM het onderscheid tussen Wft-advies en advies over keuzes door pensioenuitvoerders. De toezichthouder...

Baken

Baken

De onafhankelijke financieel adviseur staat midden in de samenleving. Hij of zij is het eerste financieel aanspreekpunt van particulieren en bedrijven en vervult...

Eigen kracht

Eigen kracht

De onafhankelijk financieel adviseur krijgt de erkenning die hij of zij verdient. Juist in deze tijd van onzekerheid is de adviseur de aangewezen vertrouwenspersoon...

Adfiz pleit voor verplicht label 'verkoopadvies'

Adfiz pleit voor verplicht label 'verkoopadvies'

Verplicht adviseurs die zich qua dienstverlening beperken tot advies over de eigen producten, het label ‘verkoopadvies’ te voeren. Dat stelt Adfiz-directeur...

Lageropgeleiden halen advies vooral bij bank

Lageropgeleiden halen advies vooral bij bank

Lageropgeleiden stappen, als zij financieel advies nodig hebben bij een verandering in de leefsituatie, eerder naar de bank (42 procent) dan naar de onafhankelijke...