Zeven vragen aan... Rogier Jonkman

Rogier Jonkman

Zeven vragen aan Rogier Jonkman, Lukassen en Boer.

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek?

De kunst om aan een klant duidelijk te maken, dat we met onze deskundigheid echt een wezenlijke bijdrage kunnen leveren aan het succes van zijn of haar onderneming. Daarin zit voor mij absoluut de uitdaging!

2. Wanneer is jouw dag als adviseur geslaagd?

Als je drijfveer is klanten te laten ervaren, dat wij bijdragen aan zijn of haar succes, dan is dit geen lastige vraag.

Een geslaagde dag heeft vele vormen, maar als een klant bijvoorbeeld vraagt of ik mee wil denken bij het nemen van een zware investeringsbeslissing, dan weet ik dat we iets goed hebben gedaan. Een mooi moment.

3. Welke tip zou je de adviessector willen meegeven? En welke tip aan verzekeraars?

Tegen de sector zou ik willen zeggen: laten wij ons vooral in het speelveld druk maken om het spel en ons niet te veel aantrekken van partijen die buiten de lijnen staan.

In het verlengde hiervan wil ik verzekeraars meegeven: het is goed om afspraken te maken, regels op te stellen en deze intern en extern te toetsen, maar laat de inhoud leidend zijn. Niet het actuariaat en de compliance-afdeling.

4. Wat is de grootste verandering waar adviseurs mee te maken krijgen? Graag toelichten.

Ik heb recent een lezing gevolgd, waarin werd gezegd: ‘Het is niet de snelheid van de veranderingen waar wij ons druk om moeten maken, maar de verandering van snelheid’.

Wij moeten als adviseurs veel meer gewend raken om te werken in een continu snel veranderende omgeving. Adviseurs die hier mee om kunnen gaan en er op in kunnen spelen, hebben een gigantische voorsprong.

5. Hoe ziet volgens jou het adviesvak er over vijf jaar uit? Graag toelichten.

Veel zal worden geautomatiseerd. Als er contact is met een relatie, geloof ik in het ‘hightech, high touch’-principe. Wanneer er contact is, moet dit een 9+-ervaring zijn!

Er zal altijd behoefte zijn aan goed advies en persoonlijk contact. Automatisering kan ons helpen om een zo groot mogelijk deel van de beschikbare tijd hieraan te besteden.

6. Welk adviesgesprek heeft op jou de grootste impact gehad en waarom?

Er is niet één specifiek gesprek te noemen, daarvoor heb ik al te veel impactvolle gesprekken gevoerd. Uiteraard blijven de zeer persoonlijke gesprekken bij. En de gesprekken waarbij ons advies de ondernemer écht verder heeft geholpen.

‘Het is niet snelheid van veranderingen waar wij ons druk om moeten maken, maar verandering van snelheid’

7. Wat is het grootste inzicht geweest in jouw adviescarrière? En waarom?

Kennis is kracht en, samen met een goede communicatie, de basis van een goed advies.

Aangezien het vak te complex is om gespecialiseerd in alles te zijn, is het herkennen en erkennen van je eigen beperkingen en het inschakelen van vakspecialisten, een verrijking van het eindadvies.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Lukassen & Boer wordt L&B Groep

Lukassen & Boer wordt L&B Groep

Lukassen & Boer heeft zijn naam gewijzigd in L&B Groep. Tevens is de huisstijl aangepast en wordt per 22 maart een nieuw kantoor betrokken. De vennoten...

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...

Met hart en ziel

Met hart en ziel

Stap het kantoor binnen van Lukassen & Boer, aan de Wederik in Papendrecht, en het eerste wat opvalt is het citaat op de wand achter de receptie: ‘…dat...