Samen bouwen aan oplossing waar de klant ja tegen zegt

Enno Wiertsema NIEUW 2017

Multichannel is op dit moment misschien de norm, het is wat Adfiz betreft niet het eindstation. Dat werd duidelijk tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de brancheorganisatie op 12 januari in ’t Spant! in Bussum. “Wij willen graag samenwerken aan innovatie in de sector. De vraag is welke aanbieders dat ook gaan doen: samenwerken”, stelt Adfiz-directeur Enno Wiertsema.

Welke aanbieders zoeken de concurrentie niet tussen eigen kanalen? Ooit was de wereld simpel, en werkten verzekeraars alleen via de adviseur. Natuurlijk waren er wel wat direct writers, maar die vermengden zich niet met het advieskanaal. Het was allemaal zeer overzichtelijk. Sindsdien is er veel veranderd. Ook de komende jaren blijven uitdagend nu het innovatievermogen van onze sector getest gaat worden.

De overheid is druk bezig innovatie in onze sector te stimuleren en start toezicht-initiatieven om vernieuwing ruim baan te bieden. De verwachtingen van intech start-ups en bigtech toetreders zijn in Den Haag en Amsterdam hooggespannen. Banken en verzekeraars springen over eigen legacy-schaduwen heen om mee te kunnen in de technologische ratrace. En dat is goed nieuws. Wij willen daar graag bij helpen. Omdat we als geen ander weten wat de klant in zijn dagelijkse inanciële leven echt beweegt. Omdat wij zo dicht bij de klant staan dat we een vertrouwensband met hem hebben en omdat we onafhankelijk zijn, dus niet gebonden aan een oplossing. En minstens zo belangrijk: omdat wij overtuigd zijn dat de slimste combinaties van technische eficiëntie en persoonlijke aandacht de toekomst hebben.

Ik zie gelukkig dat steeds meer banken en verzekeraars weer echt willen samenwerken. En waarschijnlijk om dezelfde redenen. Natuurlijk anders dan voorheen, maar er wordt duidelijk met meer waardering gesproken over de waarde van ons advies. Laten we hier in 2017 werk van maken. Maar laten we dan ook eerlijk zijn tegen elkaar: je kunt niet echt samenwerken als je tegelijkertijd van elkaar probeert te winnen.

Als een klant mij namelijk als adviseur vraagt om samen met hem vast te stellen welke verzekeraar op een bepaald moment een goede oplossing heeft voor een bepaald risico, dan krijgt die verzekeraar klantgegevens om de polis te kunnen leveren. En die gegevens krijgt de verzekeraar niet om zelf te bedenken wat hij die klant misschien allemaal nog meer voor andere oplossingen kan aanbieden. Kort gezegd: als we willen samenwerken, dan moeten we niet hoeven afspreken dat je zo’n klant niet commercieel gaat benaderen. Dat doe je gewoon niet.

Ik ben op zoek naar verzekeraars en banken waar de concurrentie niet gevoeld wordt tussen de afdeling direct writing en de afdeling intermediaire distributie, maar bij wie de andere aanbieders de concurrent zijn. Verzekeraars en banken dus die multichannel zien als de uitdaging om samen met de adviseur de klant via alle kanalen te bedienen.

Met deze aanbieders willen wij de toekomst in. Tegen deze aanbieders zeg ik: “Met jullie willen we werken aan innovatieve producten en bedieningsconcepten, waarmee je van je echte concurrenten kunt winnen. Of dat nu andere verzekeraars zijn, of tech-concurrenten die we vandaag nog niet kennen. Samen kunnen we bouwen aan proposities die én zeer eficiënt en betaalbaar zijn, én zeer persoonlijk en waardevol zijn. Aan oplossingen waar de klant vandaag én morgen ja tegen zegt!”

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Sterk advieskanaal geen nice to have, maar een must

Sterk advieskanaal geen nice to have, maar een must

"Nadat verzekeraars jarenlang de relatie met de onafhankelijk financieel adviseur hebben verwaarloosd, zie ik ze de laatste tijd voorzichtig terug bewegen richting...

Als het zwemt, loopt en kwaakt als een eend, noem het dan ook een eend

Als het zwemt, loopt en kwaakt als een eend, noem het dan ook een eend

"Kunnen kiezen uit tien of twintig producten en aanbieders zegt helemaal niets over hoe onafhankelijk het advies is. En ook niet over de waarde ervan." Dat schrijft...

Adfiz vraagt aandacht voor kwetsbare klanten

Adfiz vraagt aandacht voor kwetsbare klanten

"Ik roep de politiek op om zich geen zand in de ogen te laten strooien. Maar om oog te hebben voor wat kwetsbare klanten werkelijk nodig hebben: een adviseur", aldus...

Gun de consument een adviseur

Gun de consument een adviseur

‘Meer dan de helft van de mensen bouwt veel te weinig pensioen op’ (rtl nieuws). ‘Vier op de vijf zzp’ers niet verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid’...

Zorgen om onverzekerbare risico's

Zorgen om onverzekerbare risico's

Steeds vaker bereiken mij signalen over de (praktische) onverzekerbaarheid van bepaalde risico’s. Bijvoorbeeld van taxi’s en recyclingbedrijven. En in...

SWO overboord? zeker niet!

SWO overboord? zeker niet!

Adfiz juicht de wens van DELA toe om volledige markttoegang praktisch te regelen. Dat staat echter geheel los van de waarde van een goede SWO. Adfiz-directeur Enno...