Schadeverzekering bestaat over tien jaar niet meer

Pak als bestaande partij innovatie op, anders word je overruled door nieuwkomers. Dat zegt mede-oprichter Michel Schaft van We are sure. “Zeker wanneer weten regelgeving eenmaal op innovatie zijn aangepast, zal het snel gaan. Over tien jaar hebben we geen schadeverzekeringen meer.”

Schaft was best wel ‘gearriveerd’ in het verzekeringsbedrijf. Hij was topman van Meijers, directeur van de Vereniging Nederlandse Assurantie Beurs. Toch begon het te kriebelen. Samen met Bas Blokhuis en Hielko van der Molen richtte Schaft in 2015 We are sure op. Doel: een voor zzp’ers betaalbare en begrijpelijke oplossing voor arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Die oplossing bestaat er uit dat de zzp’er een (doel) vermogen opbouwt. Hij bepaalt zelf hoeveel hij per maand inlegt (instappen is mogelijk vanaf 100 euro per maand). Het vermogen wordt afgeschermd met een overlijdensrisicoverzekering. Daarnaast is er een aov

‘Nieuwe technologie in combinatie met principes van verzekeren maakt 't dubbel zo leuk'

die uitkeert bij 80 tot 100 procent arbeidsongeschiktheid. Bedraagt de arbeidsongeschiktheid minder dan 80 tot 100 procent, dan dragen de deelnemers zorg voor elkaar. Het broodfondsidee dus. We are sure faciliteert dit. Een compleet pakket dus eigenlijk en zo wil We are sure het ook het liefst in de markt zetten.

Eigenlijk wilde We are sure ‘live’ zijn voor de landelijke verkiezingen van 15 maart. Schaft: “Dan had ons product onderdeel kunnen zijn van de discussie over arbeidsongeschiktheidsdekking en aanvullend pensioen voor zzp’ers. De politiek hikt aan tegen het ‘aov- en pensioenspook’ voor zzp’ers, terwijl er een betaalbare en transparante oplossing voorhanden is. Met onze oplossing komt de discussie over een verplichte aov voor zzp’ers in een ander daglicht te staan.”

De deadline werd niet gehaald, omdat er nog gezocht werd naar een partner voor het beleggingsdeel van de oplossing van We are sure. Schaft: “Wij willen zelf nadrukkelijk geen bank en verzekeraar zijn. Onze kracht schuilt in marketing en ict. De wet staat het toe te werken als verbonden agent. Anders dan verzekeraars zijn Nederlandse banken hier echter niet aan gewend.

section1_page56_article47_1.jpg

Michel Schaft: ‘Politiek hikt aan tegen aov-en pensioenspook bij zzp’ers’

“Ik had niet gedacht dat we zo lang zouden moeten zoeken. Het is toch een tijd waarin we met elkaar moeten innoveren. Dan verwacht je niet zoveel geslotenheid en angst.”

Zelfrijdend

Schaft denkt dat bestaande partijen nu echt in beweging moeten komen. “Er zijn best partijen die in beweging zijn gekomen, maar de grootste gemene deler beweegt te weinig. Dit terwijl er voor nieuwkomers enorme kansen liggen in de combinatie van nieuwe technologie en vertrouwenscrisis. Als bestaande partijen niet snel ook innoveren, gaan buitenstaanders de markt overnemen.

“Ik denk dat er over tien jaar sowieso geen schadeverzekeringen meer zijn. Auto’s zijn dan zelfrijdend. Maar het Internet of Things (IoT) zal maken dat er ook steeds minder behoefte is aan bijvoorbeeld inboedel- en opstalverzekeringen. Als de koelkast uit zichzelf ziet dat de stekker moet worden vernieuwd en een monteur inschakelt, dan verdwijnt het risico van kortsluiting. Als we dankzij het IoT schade voor zijn, wat is dan nog het nut van verzekeringen?

“Met We are sure kiezen we bij de lancering voor het hybride model. Dat wil zeggen dat we werken met een standaard orv. De aov is in zoverre bijzonder dat ze aan zzp’ers dekking biedt vanaf 80 procent arbeidsongeschiktheid. Naar ons beste weten doet niemand dat. Maar het product an sich is een traditionele verzekeringspolis.

“Maar we zien het hybride model wel degelijk als opstap om ook de producten anders te maken. Uiteindelijk streven we naar een volledig op het individu toegesneden product. Dit komt snel dichterbij nu de smartphone zo’n belangrijke plek heeft gekregen in het leven van mensen. Als wij via de smartphone de gezondheid van de klant mogen monitoren, dan kunnen we risico’s verminderen en wordt verzekeren ook hier minder belangrijk.

“De technologie is er, mensen zijn ook bereid privégegevens te delen. Verwacht een doorbraak zodra de wet- en regelgeving op de nieuwe werkelijkheid is aangepast. Overigens vind ik zelf niet dat mensen verplicht zouden moeten zijn privégegevens te delen, maar ze moeten wel de mogelijkheid hebben. En als ze denken er voordeel bij te hebben, en onder bepaalde waarborgen, zullen ze absoluut bereid blijken gegevens te delen.”

Dubbel zo leuk

“Innovatie is hard nodig om producten te kunnen aanbieden aan de klant van vandaag. Die werkt anders dan vroeger en heeft ook andere behoeften”, zegt Schaft. “Het is ontzettend mooi om te werken aan een propositie die voor veel mensen – eindelijk – een oplossing biedt. Dat je dat dan doet met nieuwe technologie in combinatie met de oerprincipes van verzekeren is dubbel zo leuk.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

"Door artificiële intelligentie (AI) verschuift de focus van polis- en administratiegerichte taken naar dienstverlening en ontzorging." Dat is een van de ontwikkelingen...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund heeft een investering gedaan in Laka. Laka, opgericht in 2017 in Londen, is een mobiliteitsinsurtech, die inmiddels actief is in  meerdere...

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

(Gijs Mensing, Rethinq, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) We hebben een andere manier van waardecreatie nodig. Sommigen geloven sterk dat we naar een regeneratief...

Nadenken over keuzes

Nadenken over keuzes

(Lex de Bruijn, Insurance Data, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Voor een succesvolle implementatie van een Business Intelligence (BI) ofwel datastrategie...

Blijf heer en meester over data

Blijf heer en meester over data

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

(Uit VVP 6-2023) In oktober 2022 spreken Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) elkaar informeel over de paradox...

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

"De lancering van de mobiele app in Frankrijk, Duitsland en Nederland is een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van ons digitale platform." Aldus Allianz Partners...

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

(Jack Vos, Onesurance, in VVP 5-2023) De wereld om ons heen verandert zo snel dat traditionele verzekeringswereld voor enkele cruciale dilemma’s staat die...

"AI game changer bij financiële functies"

"AI game changer bij financiële functies"

Meer dan de helft (52 procent) van de AI-pioniers in finance is van mening dat AI een game changer zal zijn voor de financiële functie, vergeleken met 39 procent...