Geen toekomst voor Facebook-verzekeraar

Facebook like thumb

Social media zijn niet meer weg te denken in de inanciële dienstverlening. VVP signaleert trends en hot items.

Geen toekomst voor ‘Facebook-verzekeraar’

‘Facebook-verzekeraar’ Kroodle heeft het niet gered. Onlangs werd bekend dat dit Aegon-bedrijf zich gaat richten op een Pay How You Drive-autoverzekering. Dit onder de naam CarKroodle.

Bij Kroodle konden alleen klanten terecht met een Facebook-account. De hele infrastructuur en communicatie van Kroodle was gericht op social media, zoals de smartphone, die Facebookers gebruiken. Uiteindelijk was de belangstelling kennelijk nog onvoldoende. Maar onderschat het principe niet. Kijk naar de snelle opkomst van mobiel bankieren. Nu zal mobiel verzekeren allicht niet zo’n hoge vlucht nemen, maar voor de sector zal het een hele uitdaging zijn om mobiel te communiceren. Want korte, heldere, to-the-point informatie zullen zeker de jonge consumenten steeds meer verwachten, trouwens ook als ze gewoon achter de computer zitten. Dan kom je er niet meer met verzekeringsvoorwaarden van 36 pagina’s die bovendien voor de leek niet te volgen zijn. Of aanvraag- of schadeformulieren van vier velletjes. Er wordt veel gedaan om verzekeringsvoorwaarden in begrijpelijke taal op te schrijven, maar er is eigenlijk nog een slag meer nodig. Daar kunnen de traditionele partijen nog wel wat leren van de vernieuwers, ook al breken die nu misschien nog geen potten.

Direct reageren op negatieve berichten

Nick van der Meij, mede-oprichter van Zeker.me reageerde onlangs direct toen een lezer van Computable. nl kritisch reageerde op een bericht over de start-up op de website van het computermagazine. En dat is precies hoe het moet: reageer direct als er op de social media kritisch of ronduit negatieve berichten verschijnen. Overigens: bedanken voor positieve berichten mag ook! En gelukkig gebeurt dat ook wel.

Zeker.me biedt schadeverzekeringen aan. Deze worden zo goed mogelijk toegesneden op de klant, onder meer aan de hand van informatie over hem die Zeker. me van de social media plukt. Zeker.me op haar site: “Met slimme social media koppelingen helpen we je met het maken van keuzes en we zorgen dat je pakket up-to-date is.”

De lezer schreef onder meer: “De persoonlijke informatie die gedeeld wordt is bedoeld voor je familie, vrienden en kennissen en niet voor bedrijven die deze informatie misbruiken om je over te halen meer verzekeringen te kopen dan je nodig hebt.”

Van der Meij reageerde de volgende dag: “Onze gebruikers kunnen zelf bepalen of zij een of meerdere social media-proiel(en) met ons delen. Het gaat hier om een beperkte set aan data en is niet verplicht. Wij hebben een duidelijk privacy statement waarin wordt aangegeven hoe wij met de deze data omgaan. Uit het onderzoek blijkt dat veel mensen dit als een voordeel beschouwen.”

De komende jaren zal duidelijk moeten worden of de aanpak van een partij als Zeker.me inderdaad werkt. Zo ja, dan zal de impact op de inanciële advieswereld groot zijn. De gemiddelde klant zal veel van zijn inanciële producten dan volledig geautomatiseerd op maat gesneden krijgen. Waarbij wel de vraag is in hoeverre dat maatwerk hem bij relatief eenvoudige producten werkelijk interesseert, zolang de prijs en product maar goed zijn.

Reactie toevoegen

 
Editie
Ook OHRA verwijdert Facebook-pixels

Ook OHRA verwijdert Facebook-pixels

Na Menzis en ONVZ heeft nu ook OHRA aangegeven om gelet op de commotie die is ontstaan door het gebruik van Facebook-pixels onmiddellijk te stoppen met het gebruik...

Menzis en ONVZ stoppen met gebruik Facebook-pixels

Menzis en ONVZ stoppen met gebruik Facebook-pixels

Gelet op de commotie die is ontstaan door het gebruik van Facebook-pixels heeft Menzis besloten onmiddellijk met het gebruik ervan te stoppen. Ook ONVZ is per direct...

"Verzekeraars sturen surfgedrag naar Facebook"

"Verzekeraars sturen surfgedrag naar Facebook"

Wie op de site van zijn zorgverzekeraar kijkt of een bepaalde behandeling wordt vergoed, of waar hij terecht moet voor die behandeling, verwacht niet dat Facebook...

Slot op valse nieuwsberichten

Slot op valse nieuwsberichten

Veel mensen zien Facebook, Twitter en Google als een belangrijk nieuwskanalen. Toch is juist via deze kanalen veel valse nieuwsberichten in omloop. Deze valse berichten...

Ardanta wijzigt beleid na facebook-actie

Ardanta wijzigt beleid na facebook-actie

"Het uitgangspunt is dat niet naar de gezondheid wordt gevraagd." Aldus Ardanta, dat opnieuw gaat kijken hoe om te gaan met aanvragen van uitvaartverzekeringen...

Assupport koppelt standaard met facebook

Assupport koppelt standaard met facebook

Assupport rust vanaf nu iedere website standaard uit met een Facebook-koppeling. Assupport: "In een tijd waarin verzekeraars en banken zich steeds nadrukkelijker...

Kroodle laat klanten bonus verdienen

Kroodle laat klanten bonus verdienen

Facebookverzekeraar Kroodle heeft de Kroodle Pool ontwikkeld waarmee verzekerden onder het motto 'maak je vrienden ook Kroodle en verdien samen rond 300 euro per...

AFM vraagt consument \'vriend\' op Facebook te worden

AFM vraagt consument \'vriend\' op Facebook te worden

De AFM heeft sinds 16 augustus een eigen pagina op Facebook. Consumenten krijgen via de Facebook-pagina van de toezichthouder informatie over het werkveld van de...

Ing biedt hypotheekadvies via Facebook

Ing biedt hypotheekadvies via Facebook

ING biedt starters en doorstromers vanaf vandaag de mogelijkheid om op Facebook vragen te stellen aan hypotheekexperts. Tijdens de Open Huizen Dag kan men bij 32...