Stop met e-mail en WhatsApp

Justin Schlee 2018 DvhT

Door de AVG lijkt financieel dienstverlenend Nederland wel in rep en roer: discussies over gebruik van privacygevoelige informatie, het op verzoek leveren van klantdata, het volledig kunnen wissen van data in een wereld waar we moeten aantonen hoe zaken tot stand zijn gekomen. Ja, we kunnen er boeken over schrijven. Maar het kan niet veel nieuws onder de zon zijn.

De AVG is immers een aanscherping van bestaande regelgeving met de belofte om te gaan sanctioneren. Deze verhoogde aandacht voor security is wat mij betreft prima. Laten we eerlijk zijn, als branche gaan we niet goed om met de data van onze klanten. Een treffend voorbeeld is het gebruik van e-mail, we weten al jaren dat het niet versleuteld is en dat partijen zoals Google deze informatie gebruiken voor marketingdoeleinden. Iedereen herkent het fenomeen dat je soms een e-mail per ongeluk naar de verkeerde ontvanger verstuurd. Ondanks dit, gebruiken consumenten en dienstverleners e-mail als primair transportmiddel voor de uitwisseling van zeer persoonlijke informatie. Als we tools zoals WhatsApp gebruiken om onze processen te optimaliseren, pronken we daarmee in de media. Deze tools worden geleverd door bedrijven die data exploiteren. Ik begrijp hier echt helemaal niks van; vraagt niemand zich dan af waarom deze tools gratis zijn? Niet bepaald iets om trots op te zijn.

Als branche moeten wij onze verantwoordelijkheid nemen en zakelijke en particuliere consumenten beschermen. Die bescherming bieden wij als branche al als het gaat om afdekken van risico’s. Privacy is een immaterieel bezit, maar het is des te belangrijker om dat goed te beschermen. Laten we daar als branche het goede voorbeeld in geven. Want wat heb je als consument aan zekerheid over al je materiele zaken en financiën, als je identiteit op straat ligt? Zelf heb ik me goed georiënteerd op de mogelijkheden, maar ik heb niet datgene kunnen vinden wat ik zocht. Je kan e-mail versleutelen, maar ik wil consumenten niet confronteren met lastige wachtwoordprocessen. Je weet dan overigens nog steeds niet zeker wie er aan de andere kant van de lijn zit. Dat tools als Whatsapp en Facebook messenger geen alternatief vormen is klip en klaar. Want hoewel Whatsapp ook end-to-end-encryptie gebruikt, is dat nog geen garantie voor de bescherming van jouw gegevens. Al was het alleen al vanwege het feit dat deze tool documenten en afbeeldingen automatisch opslaat op de device van de ontvanger. Je bent de controle daarover dan volledig kwijt.

Omdat ik bij een bedrijf werk met een maatschappelijke verantwoordelijkheid, hebben we zelf het initiatief genomen om een veilige tool samen te stellen. Voor ons was een aantal elementen fundamenteel: integratiemogelijkheden (API) met bestaande systemen, veilig transport, simpele gebruikers ervaring (UX) en het kunnen vaststellen van de identiteit van beide partijen (verzender en ontvanger). Het uitvoeren van een IDEAL-betaling is gemeengoed geworden en daarom hebben we iDIN geselecteerd voor de identificatie van de gebruikers. IDIN wordt door de meeste grotere banken ondersteund en iedereen die een bankrekening afsluit heeft zich daarvoor toen al moeten identificeren. Op basis van die gegevens kunnen we met de IDINinlogmethode eenvoudig de identiteit vaststellen. Bijna iedereen kan tegenwoordig chatten, dus we hebben iDIN gecombineerd met een beveiligde chatapplicatie, die al in ziekenhuizen wordt gebruikt voor de uitwisseling van patiëntgegevens.

Die veilige oplossing is nu beschikbaar voor de totale financiële branche en is onafhankelijk van onze andere producten verkrijgbaar. Vanuit onze maatschappelijke verantwoordelijkheid en de urgentie die er is om de privacy van onze consumenten te beschermen, vind ik het belangrijk dat de hele branche dit binnen handbereik heeft. Hoe meer verschillende typen dienstverleners hiervan gebruik maken, hoe toegankelijker het platform voor de consument wordt. Want hoe handig is het als je binnen één veilige en betrouwbare omgeving, zonder zorgen, persoonlijke informatie uit kunt wisselen met je hypotheekadviseur, je makelaar, je verzekeringsadviseur, accountant én je notaris?

‘We weten al jaren dat partijen als Google informatie uit e-mails gebruiken’

Het klopt dat consumenten weer een extra app moeten installeren en een iDIN proces moeten doorlopen. Dat kan onwennig zijn of een belemmering vormen. Maar als wij consumenten niet kunnen uitleggen en overtuigen waarom dit belangrijk is, dan zit het probleem misschien wel ergens anders.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Kunstmatige intelligentie slim aanpakken

Kunstmatige intelligentie slim aanpakken

(Justin Schlee, ANVA, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Kunstmatige intelligentie is een interessante tool die het overwegen waard is, vooral als het...

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

(Uit VVP 6-2023) In oktober 2022 spreken Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) elkaar informeel over de paradox...

Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 1)

Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 1)

Het VVP Innovatie Platform (VIP) organiseert op 4 juli samen met de Stichting Contactgroep Automatisering het VIP-Congres ACT NOW!, het grootste Fin- & Insurevent...

Nieuwe innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Nieuwe innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Het Verbond van Verzekeraars, ANVA en Doccle organiseren op 27 januari 2023 van 14.00 uur tot 16.00 uur bij het Verbond in Den Haag een verkennende bijeenkomst over...

Sectoroverstijgende innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Sectoroverstijgende innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Het Verbond van Verzekeraars, ANVA en Doccle organiseren op 15 december 2022 van 15.00 uur tot 17.00 uur bij het Verbond in Den Haag een sectoroverstijgende bijeenkomst...

ANVA: "Financieel advies gemakkelijker en goedkoper beschikbaar stellen"

ANVA: "Financieel advies gemakkelijker en goedkoper beschikbaar stellen"

“De behoefte aan financieel advies bij organisaties en consumenten is groot en zal de komende jaren nog meer gaan groeien.” Aldus Max Mouwen, de nieuwe...

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 8)

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 8)

Het VVP Innovatie Platform (VIP) organiseert op 5 juli samen met de Stichting Contactgroep Automatisering het VIP-Event Be the change!, het grootste Fin- &...

Hét financiële platform in snel veranderend landschap

Hét financiële platform in snel veranderend landschap

(Partner in Kennis ANVA in VVP Special Cruciaal Beroep 2021). Lag in het verleden de focus bij ANVA vooral op de grotere kantoren, daar komt nu verandering in,...

Blockchain, was dat niet mislukt?

Blockchain, was dat niet mislukt?

(Justin Schlee, ANVA, in rubriek Digitaal in VVP 5-2021) Een complexe computertechniek die zelfs het jeugdjournaal haalde, Alexander Llöpping die een glazig...

Max Mouwen nieuwe algemeen directeur ANVA

Max Mouwen nieuwe algemeen directeur ANVA

Max Mouwen is benoemd tot algemeen directeur van ANVA. Hij volgt per 1 december Roel van Dijk op, die eerder dit jaar bekend maakte na ruim dertien jaar het stokje...