Vertrouwen is een relationele waarde

Henk Mulderij Jr.

“Vertrouwen is een relationele waarde en die kan nooit van toepassing zijn op automatisering. Ook een droomadvieskantoor is een kantoor met mensen. Wat hebben we er als land ook aan als we alle banen weg automatiseren? Is dat nu winst?”, aldus Henk Mulderij jr. Van Henk Mulderij Financieel Advieskantoor.

In Hoogeveen is het advieskantoor een begrip. “We zijn letterlijk gepositioneerd in Hoogeveen en richten ons tevens op de wijde omgeving van Hoogeveen. Doordat mijn vader en ik het grootste deel van ons leven in Hoogeveen hebben gewoond, kennen we hier veel mensen en veel mensen kennen ons inmiddels ook. Dat schept vertrouwen. Ik denk dat we een goed ‘merk’ hebben in deze omgeving. Maar, kom je iets buiten deze wijde omgeving, dan zegt de naam Henk Mulderij en waar we voor staan niet zoveel meer.”

Onafhankelijkheid is voor Mulderij de kern van het advieskantoor. “Wij willen echt onafhankelijk blijven omdat we geloven dat onafhankelijkheid ook in de toekomst voor het verschil kan zorgen. Daarom werken we ook samen met zoveel mogelijk banken en verzekeraars. Daarnaast geloven we in vakmanschap. Dit betekent dat we als kantoor echt verstand hebben van onze business en dat over kunnen brengen aan onze klanten. Ook dat is duurzaam. Juist binnen het speelveld van een enorm aanbod, zeer diverse voorwaarden en toenemende wet- en regelgeving kunnen we onze klanten de juiste kant op loodsen.”

Als je kijkt naar waar we nu staan en dat vergelijkt met waar we vijf jaar geleden stonden, dan zie je dat we langzaam toegroeien van een organisatie waar iedereen alles deed naar een organisatie waar iedereen zijn eigen taken heeft. Dan word je specialistischer en kun je meer vakmanschap tonen. Ik hoop dat we die koers kunnen voortzetten. Want, wat dat betreft, staan we nog niet waar ik wil staan.”

Communicatie en marketing

Mulderij heeft het grootste deel van de communicatie uitbesteed aan ProMótus. “We adverteren in lokale bladen en hebben een terugkerende column onder de naam ‘wonen en leven’ in de Hoogeveensche Courant. Via Facebook delen we berichten van Adfiz. Dit kun je zien als een soort nieuwsbrief. Ook sponsoren we enkele sportverenigingen in de omgeving, wat ook past bij het lokaal betrokken zijn. Een term die ook terugkomt in onze missie.” Mulderij vindt het lastig meetbaar wat wel en wat niet werkt. “Ik denk dat het belangrijk is om zo nu en dan je gezicht te laten zien op de sportclub, in de krant en via Facebook of LinkedIn. Het belangrijkste resultaat dat je daarmee boekt, is denk ik dat je on-top-of-mind bent, mochten klanten een verzekering of hypotheek nodig hebben.” “Onze belangrijkste marketing is mond-tot-mondreclame. Daar kun je niet tegenop adverteren. Een tevreden klant is een ambassadeur van ons kantoor. We proberen iedereen die ons een lead doorgeeft ook persoonlijk te bedanken. Ongeacht of de prospect nu wel of geen verzekering of hypotheek afsluit.!”

Duurzaamheid

“Dit heeft mijn hart, ik wil MVO zeker in de toekomst verder bestendigen. Zoveel mogelijk papierloos werken, groene energie, wellicht zonnepanelen, om op die manier om te zien naar het milieu. Maar belangrijker vind ik het nog om te zien naar mensen die het minder hebben in het algemeen. Als ik stilsta bij de wijze waarop ik hier kan leven, dan realiseer ik me dat ik meer dan genoeg heb. Ik wil mijn overvloeden graag delen met de minderbedeelden. Maar, aan de andere kant hoeft dat van mij niet iets te zijn waar ik mee te koop wil lopen. Hoe ik dat vanuit het kantoor wil vormgeven, weet ik nog niet precies. Soms helpen we mensen kosteloos als dat nodig is of we passen het factuurbedrag aan. Op die manier hopen we dat financieel advies voor iedereen bereikbaar blijft.”

Droomadvieskantoor

Waar staat Mulderij over vijf jaar? Hoe ziet zijn droomadvieskantoor eruit? “In mijn droomadvieskantoor hebben we alleen totaalrelaties. Wij kiezen voor hen en zij voor ons. We hebben een vaste club met medewerkers die onze klanten goed kennen en vertrouwde gezichten zijn. Het zou echt een droom zijn als de automatisering en de samenwerking met de maatschappijen dan ook snel en efficiënt verloopt. Eén keer gegevens invoeren of zelfs importeren. Maar mijn droomkantoor blijft een kantoor met mensen. Het woord vertrouwen, dat terugkomt in onze missie, is een relationele waarde. Die kan mijns inziens nooit van toepassing zijn op automatisering. Wat hebben

‘Klanten gaan niet massaal naar internet’

we er nu als land aan als we alle banen weg automatiseren? Is dat nu winst? Wel moeten we zo optimaal mogelijk gebruik maken van automatisering zodat we meer proactief onze klanten kunnen benaderen. En dat we ook écht de tijd kunnen nemen voor de klant.”Mulderij zegt dat het belangrijk is om zoveel mogelijk toegevoegde waarde te kunnen blijven bieden aan de klanten. “Dat zij zelf ook onze meerwaarde blijven zien. Eigenlijk moet alles in de organisatie daarop gericht zijn. Want dat is je bestaansrecht.”

“Het blijft vooral leuk als de overheid telkens weer nieuwe regels bedenkt in onze wereld. Enerzijds dwingt dat je ertoe altijd goed op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen. Anderzijds zorgt het ervoor dat de gemiddelde consument het allemaal niet meer kan en/of wil volgen en advies nodig blijft hebben. Lekker dynamisch! Mijn droomkantoor gaat het financieel voor de wind en we hebben tijd om onszelf te blijven ontwikkelen.”

Veranderende klantbehoeften

Mulderij merkt niet zoveel van de veranderende klantbehoeften. “Klanten gaan niet massaal naar het internet. Mijn ervaring is dat veel klanten die de hypotheek via ons regelen, het verzekeringspakket ook graag via ons laten lopen. Dan hebben ze toch alles onder één dak. Ook merk ik dat er in de media behoorlijk wat geschreeuwd wordt door grote partijen, bijvoorbeeld over klantbehoeften en hoe klanten bediend willen worden. Toch merken wij dat onze klanten daar eigenlijk niet op zitten te wachten. Ze waarderen onze toegevoegde waarde juist. Maar misschien is het ook wel zo dat het er in onze regio anders aan toe gaat dan in de Randstad. Wij zijn echt een tussenpersoon waar je gemakkelijk even binnenloopt. Veel van onze klanten kennen we persoonlijk en we gaan op een informele manier met elkaar om. En nu telt de gemeente Hoogeveen ruim 55.000 inwoners, toch is het wat dat betreft gewoon een groot dorp.”

Volgens Mulderij zijn veel klanten wel behoorlijk prijs georiënteerd. “Natuurlijk moeten de voorwaarden goed zijn, maar er wordt ook heel veel naar prijs gekeken. Dat was zo en dat is nog steeds zo. Wat ik wel merk is dat de maatschappij steeds sneller en gejaagder wordt. Zoals ‘de hypotheek binnen een week’. Los van het feit dat het praktisch nagenoeg onhaalbaar is, vraag ik mezelf ook af waarom we onszelf deze druk willen opleggen. Waarom accepteren we niet gewoon dat een gemiddelde hypotheekaanvraag een week of vier à vijf duurt? De overdracht vindt toch doorgaans ook niet over twee weken plaats?”

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Adviseur spint garen bij veranderingen

Adviseur spint garen bij veranderingen

Henk Mulderij: ‘Nog veel te winnen op het gebied van performance.’ “We zijn van veel te weinig naar veel te veel regels gegaan. Ik zou pleiten...