Verzekeraar hoeft tijdens looptijd niet te wijzen op alternatieven

section1_page38_article18_1.jpg

LEVEN – In 2009 sluit consument een overlijdensrisicoverzekering. In mei 2016 dient consument een klacht in bij de verzekeraar. Een van de onderdelen van deze klacht is dat de verzekeraar de consument er tijdens de looptijd niet op heeft geattendeerd dat de maatschappij inmiddels goedkopere overlijdensrisicoverzekeringen aanbood.

In de jaren sinds 2009 zijn de premies voor overlijdensrisicoverzekeringen bij vrijwel alle verzekeraars sterk gedaald. Verzekeraars bieden in het algemeen deze wel actief aan, aan nieuwe relaties, maar attenderen verzekerden met een bestaande overlijdensrisicoverzekering hier niet op.

De consument meent dat het niet attenderen van bestaande polishouders op de mogelijkheid om de verzekering tegen een lagere premie over te sluiten in strijd is met de Gedragscode Verzekeraars 2015 waarbij onder het kopje ‘Zekerheid bieden’ het klantbelang wordt benadrukt. De geschillencommissie verwerpt dit verwijt van de klant met de volgende overweging: “De Commissie overweegt dat de informatieplicht van een verzekeraar niet zover strekt dat deze gehouden is zijn klanten op de hoogte te stellen van het veranderende verzekeringsaanbod. Het is aan de consument zelf om na te gaan of een lopende verzekeringsovereenkomst na al die jaren nog steeds voldoet of dat er wellicht nieuwe overlijdensrisicoverzekeringen op de markt zijn gekomen die beter aansluiten bij zijn of haar wensen of situatie” – Uitspraak 2017 – 259

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Geen rechtsbijstand na verwijderen muur

Geen rechtsbijstand na verwijderen muur

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN SCHADE. UIT VVP 3. In de voorwaarden van de rechtsbijstandverzekering is opgenomen, dat er géén rechtsbijstand wordt verleend...

Kifid: vermiste koffer is geen buitengewoon onvoorziene omstandigheid

Kifid: vermiste koffer is geen buitengewoon onvoorziene omstandigheid

Een vermiste of vertraagde koffer is niet aan te merken als ‘buitengewoon onvoorziene omstandigheid’ voor een reisverzekering, zo blijkt uit bindende...

Kifid: ABN Amro mag relaties met niet EU-klanten beëindigen

Kifid: ABN Amro mag relaties met niet EU-klanten beëindigen

ABN Amro mag de bancaire relatie met haar klanten buiten de EU eenzijdig beëindigen, zo blijkt uit een tweetal uitspraken van de Geschillencommissie van Kifid...

Adviseur niet aansprakelijk voor aanpassing ORV

Adviseur niet aansprakelijk voor aanpassing ORV

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN LEVEN (UIT VVP 3, APRIL 2018) In deze uitspraak gaat het om een consument die in 2015 in verband met zijn scheiding, onder meer de verzekerde...

Schoondochter informeren ‘onzorgvuldig’

Schoondochter informeren ‘onzorgvuldig’

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN - LEVEN.  Meer Kifid-uitspraken, zie VVP 3, katern Ken je Vak! Welke informatie mag de verzekeraar aan wie verstrekken? Met de...

Geen rechtsbijstand na verwijderen muur

Geen rechtsbijstand na verwijderen muur

SCHADE - In de voorwaarden van de rechtsbijstandverzekering is opgenomen, dat er géén rechtsbijstand wordt verleend bij het voeren van verweer tegen...