Visies op advies, innovatie en ICT

Eric Lacroix 2017

In hoeverre gaan persoonlijk advies, innovatievermogen en fintech voor adviseurs in de nabije toekomst een match vormen? VVP vroeg het drie adviesondernemers: Eric Lacroix, André van Luijk en Gerrit-Jan Doorneweerd. Hoe omarmen zij ICT om hun klant nog beter te kunnen voorzien van persoonlijk advies en welke stappen denken zij de komende jaren te gaan maken?

1. Schets het ideale intech advieskantoor van 2025

Lacroix: “In 2025 werken wij voornamelijk ter ondersteuning van de particuliere klant. De klant beheert zelf zijn polissen en geeft wijzigingen op allerlei manieren aan ons door via apps, sms, whatsapp of via een internetportal. Wij bewaken de portefeuille en met slimme analysetools kunnen we de klant op gaten wijzen. Daarnaast gebruiken we tooling om jaarlijks een premie-en voorwaardencheck op alle polissen te kunnen doorvoeren.

“Door deze slimmere manier van werken zijn we geëvolueerd naar een echte adviesrol waarbij de particuliere klant ons inzet voor complexe adviezen op het terrein van financiële planning: hypotheek, pensioen, risico en dergelijke. De data hiervoor levert de klant zelf aan middels koppelingen met mijnpensioenregister.nl, mijnbelastingdienst.nl en vergelijkbare portals. Jaarlijks worden die gebruikt om het financiële plan bij te werken en waar nodig actie te ondernemen.

“Onderhouds- of adviesgesprekken zullen meer en meer via conference calls en webcams plaatsvinden in plaats van het fysiek bezoeken van de klant dan wel kantoor. Dit laatste geldt ook voor de zakelijke relaties, hier zullen vergelijkbare slimme tools worden ingezet om efficiënter te werken. De klant zal zelf meer voorwerk verrichten. Door middel van tooling zal hij al een deel van het adviestraject voor zijn rekening nemen.”

2. Wat is jouw rol in 2025 als adviseur?

“Meer en meer zullen we onze diensten brengen in plaats van dat de klant ze komt halen. Door het slimmere gebruik van data kunnen we eenvoudiger problemen signaleren en daarop handelen. De functie die nu nog vaak administratief van aard is, zal zoals gemeld evolueren naar advieswerk.”

3. Waar sta jij met jouw kantoor nu?

“Op dit moment bieden wij de klant al de mogelijkheid om op zijn polismap in te loggen. Indien nodig kan hij ook wijzigingen aanbrengen of nieuwe verzekeringen aanvragen. Bij pensioen kennen we al de mogelijkheid dat de klant een deel van de inventarisatiefase voor zijn rekening neemt. Dit gebeurt door het invullen van een digitale vragenlijst die rechtstreeks in ons adviesprogramma wordt ingeschoten.

“Klanten met een financiële planning-abonnement kunnen hun rapportage digitaal inzien en ons eventuele wijzigingen melden. Deze gebruiken we om waar nodig het rapport aan te passen of als signaal om zaken onder de aandacht te brengen.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Specialisatie helpt je vooruit

Specialisatie helpt je vooruit

“De kantoren die zijn aangesloten bij NLG hebben er voor gekozen hun pensioenportefeuille hier onder te brengen. Vanuit Geleen behandelen we met de helft...

Eric lacroix: specialisatie helpt je vooruit

Eric lacroix: specialisatie helpt je vooruit

"Specialisatie helpt je vooruit", zegt Eric Lacroix over het succes van NLG, het samenwerkingsverband van elf assurantiekantoren dat nu tien jaar bestaat....

Fusie Offermans Joosten en Wilson Groep

Fusie Offermans Joosten en Wilson Groep

De financiële dienstverleners Offermans Joosten uit Geleen en Wilson Groep uit Maastricht hebben de intentie om per 1 januari 2017 te fuseren. Met zestig medewerkers...

Offermans Joosten eerste met digitale Groene Kaart iCards

Offermans Joosten eerste met digitale Groene Kaart iCards

Financieel adviseur Offermans Joosten gaat als eerste in Nederland de digitale Groene Kaart iCards van MyCardWallet aanbieden. Eric Lacroix, directeur van Offermans...