Woorden kunnen tot misverstanden leiden

LEVEN – Door de sector gebruikte termen en woorden kunnen bij consumenten makkelijk tot misverstanden leiden. Een aantal voorbeelden in recente uitspraken van de geschillencommissie.

Standaard rendement: De consument interpreteerde dit ten onrechte als een rendement waarvan hij er van mag uitgaan dat het te realiseren rendement ergens in deze buurt zal komen (Uitspraak 2017 – 472).

Garantieverzekering: In deze casus ging het om een levensverzekering waarbij het kapitaal bij vooroverlijden was gegarandeerd, maar niet het kapitaal dat uitgekeerd wordt bij inleven zijn op einddatum. Dit had de consument dus wel verwacht (Uitspraak 2017 – 473).

Rendement Beleggings Polis: De vraag of de polis wel of niet een positieve waardeontwikkeling kent, heeft niets te maken met het rendement dat de bank, die deze constructie aanbiedt als concern, tijdens de looptijd van de verzekering boekt (Uitspraak 2017 – 420).

Bij in leven zijn van de verzekerde op de einddatum van de verzekering wordt een bedrag uitgekeerd, dat wordt opgebouwd met de opbrengsten voortvloeiend uit de belegging van de reserve van de verzekering. Consument verwachtte een relevant bedrag om daarmee zijn hypotheekschuld te kunnen aflossen. De uitkering bedroeg slechts 48 euro omdat uit de polisvoorwaarden blijkt dat er slechts reserve wordt opgebouwd indien het rendement op de beleggingen meer is dan 5 procent en er in de bewuste periode niet meer dan deze 5 procent door de verzekeraar was behaald (Uitspraak 2017 – 421).

De voorbeelden tonen aan dat zorgvuldige communicatie veel klachten kunnen voorkomen.

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Afkoop vereist geen toestemming partner

Afkoop vereist geen toestemming partner

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN LEVEN - De echtgenoot van de consument heeft in 2002 een gemengde overlijdensrisicoverzekering afgesloten. Hij was enig verzekeringnemer...

Kifid: bank hoeft klant niet te wijzen op wijzigen risico-opslag

Kifid: bank hoeft klant niet te wijzen op wijzigen risico-opslag

Banken hoeven hun klanten niet te informeren over de mogelijkheden van het wijzigen van de risico-opslag in verband met vervroegde aflossing dan waardestijging van...

Kifid: ASR mag uitkeringsdatum zonder overleg met de klant wijzigen

Kifid: ASR mag uitkeringsdatum zonder overleg met de klant wijzigen

Een consument verwijt ASR dat het de driemaandelijkse lijfrente-uitkering zonder aankondiging niet meer op de eerste van de maand maar op de vierde dag van de maand...

Geen rechtsbijstand na verwijderen muur

Geen rechtsbijstand na verwijderen muur

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN SCHADE. UIT VVP 3. In de voorwaarden van de rechtsbijstandverzekering is opgenomen, dat er géén rechtsbijstand wordt verleend...

Kifid: vermiste koffer is geen buitengewoon onvoorziene omstandigheid

Kifid: vermiste koffer is geen buitengewoon onvoorziene omstandigheid

Een vermiste of vertraagde koffer is niet aan te merken als ‘buitengewoon onvoorziene omstandigheid’ voor een reisverzekering, zo blijkt uit bindende...

Kifid: ABN Amro mag relaties met niet EU-klanten beëindigen

Kifid: ABN Amro mag relaties met niet EU-klanten beëindigen

ABN Amro mag de bancaire relatie met haar klanten buiten de EU eenzijdig beëindigen, zo blijkt uit een tweetal uitspraken van de Geschillencommissie van Kifid...