Zaaien tijdens het oogsten

Henri en Jeanette Veldsink 2018

“Als wij zouden doen wat de markt doet, hadden wij hier niet gezeten.” Dat zeggen broer en zus Henri en Jeannette Veldsink van Veldsink Adviesgroep uit Nuenen. Juist door kansen te pakken is de groep groot geworden. Die omvang laat zich prima managen, vertellen de Veldsinks. Een veel grotere uitdaging is het vinden van goed personeel.

Ten onrechte, meent Henri Veldsink, denken mensen dat de financiële sector niet langer aantrekkelijk is om in te werken. “Maar mensen lezen momenteel voortdurend berichten dat banken en verzekeraars honderden of zelfs duizenden werknemers ontslaan. Dan snap ik het dat je als ouder tegen je kind zegt: zoek iets in de techniek. Het maakt wel dat de instroom van onderaf stokt. Terwijl de sector juist weer steeds meer dienend aan de klant is. En dat is nou net het leuke van ons werk, de klant helpen. Een grote branchecampagne om jonge mensen enthousiast te maken voor het werken in de financiële sector, zou zeker niet verkeerd zijn. Ik denk wel dat die campagne vanuit de financieel adviseurs moet komen. Banken en verzekeraars zijn tegenwoordig halve IT-bedrijven waar het menselijke aspect steeds verder naar de achtergrond wordt verdrongen.”

Veldsink doet ook graag een beroep op de ervaren mensen die als gevolg van ontslagrondes bij financiële instellingen op de markt komen. Maar, zegt Jeannette Veldsink: “Deze mensen zijn vaak gewend om alleen producten van hun werkgever te adviseren. Omschakelen naar onafhankelijk advies, waarbij wordt geput uit een groot aantal aanbieders met ieder hun eigen productvariaties en acceptatiecriteria, lukt ze niet allemaal.”

Pitches

Jeannette is enthousiast over een project in samenwerking met de heao Eindhoven. Dit project is er niet direct op gericht om jonge medewerkers te vinden, maar Veldsink hoopt natuurlijk wel op spin-off in die zin. Jeannette: “Hoe trekken we jeugd meer naar ons toe? Met die vraag gaan 115 studenten van de opleiding Commerciële Economie aan de slag. In 24 pitches gaan de studenten hun ideeën straks presenteren.

‘Out of the box denken blijkt lastig als je middenin de sector zit’

Concreet is de onderzoeksvraag: wat zijn de verwachtingen van de doelgroep op het gebied van hypotheken en verzekeringen en hoe kan Veldsink daar het beste op inspelen? Wij hebben die vraag eerder ook aan onze medewerkers gesteld. Daar kwamen toen heel leuke nieuwe ideeën uit voort. Maar echt out of the box denken blijkt lastig als je middenin de sector zit. Het leuke van de studenten is dat ze niet worden belemmerd door kennis en ervaring.”

Henri en Jeannette Veldsink: ‘Hoe trekken we jeugd meer naar ons toe? Met die vraag gaan studenten aan de slag’

Onlangs presenteerde de Nationale Denktank tien oplossingen voor de arbeidsmarkt van de toekomst. Daaronder ‘het Pinsioen’. Zelfstandige ondernemers pinnen dan bij hun dagelijkse uitgaven steeds iets bij, zodat ze sparen voor hun pensioen. Jeannette en Henri vinden het een prachtig voorbeeld van out of the boxdenken, even los van de vraag of het idee ook werkelijk zoden aan de dijk gaat zetten.

Voortdurend ondernemen

Als er één ding is dat de Veldsink-groep kenmerkt, is het volgens Jeannette en Henri, dat de markt niet slaafs wordt gevolgd. Sterker: “Als wij zouden doen wat de markt doet, hadden wij hier niet gezeten”, is hun overtuiging. De sleutel om succesvol te zijn, ligt volgens Jeannette en Henri in voortdurend blijven ondernemen. Henri: “Wie zaait, zal oogsten. Maar wij zaaien alweer tijdens het oogsten in plaats van na de oogst!”

Kansen zien én pakken dus. Dat is ook precies de rol die hun vader Jan nog in het bedrijf speelt, die van ondernemer. Jan Veldsink richtte, samen met zijn vrouw, het kantoor in 1979 op. In 2006 droeg hij de aandelen over aan zijn kinderen. Veldsink is betrokken gebleven bij het kantoor en geeft nog steeds mede leiding aan het bedrijf. Het maakt dat er veel over de zaak wordt gesproken als de familie bij elkaar is. Maar Jeannette en Henri zijn eigenlijk ook niet anders gewend en vinden het prima zo. Ze weten nog heel goed dat klanten aan huis kwamen. Ook tijdens het eten ging het gesprek vaak over financiële zaken.

In kantoor gerold

Overigens stond het geenszins vast dat de kinderen later in de zaak zouden komen. Rond 2000 -hij studeerde toen bedrijfskunde-raakte Henri betrokken bij het stroomlijnen van de processen op het kantoor van zijn vader en toen kwam van het één het ander. Veldsink Adviesgroep telde toen inmiddels tachtig medewerkers, niet in de laatste plaats door een aantal overnames. Jeannette voelde zich wel vanaf het begin tot de financiële dienstverlening aangetrokken. Zij koos op de heao in Eindhoven bewust de richting Banken en verzekeringen. Ze volgde ook een opleiding financiële planning. “Met een goed, integraal advies geef je mensen financiële rust.”

Jeannette begon bij een hypotheekkantoor in Roosendaal. Toen er op het kantoor van haar vader een hypotheekadviseur werd gevraagd, stapte zij in 1999 over. “Maar ik moest van mijn vader wel solliciteren!” Jeannette en Henri raakten steeds meer betrokken bij het leidinggeven, tot ze fulltime managers waren. Adviseren is er voor Jeannette nog maar beperkt bij, maar daarvoor zijn ‘heel veel leuke andere dingen in de plaats gekomen’. “Bovendien kan ik door mijn achtergrond veel beter het gesprek aangaan met onze financieel adviseurs. Ik houd ook bewust mijn diploma’s bij.”

Service providing

Eén van de kansen die Veldsink zag, was het toenemende belang van service providing. In 1993 richtte Jan Veldsink met een drietal collega-kantoren VCN op, Verzekerings Combinatie Nederland. Inmiddels is de service provider net zo’n belangrijk onderdeel van de groep als de adviestak. Veldsink zag ook al vroeg

‘Markt lijkt zoekende naar juiste invulling voor de toekomst’

het belang van voldoende omvang. Nog steeds koopt de groep kantoren en portefeuilles op. Maar Veldsink neemt niet over om het overnemen. Henri: “Groei is nooit ons doel geweest. Het aantal keren dat een koop niet tot stand komt, is ook vele malen groter dan de keren dat het wel tot een overname komt.”

Veldsink Adviesgroep telt een groeiend aantal vestigingen (24 vanaf begin 2018), met name in Brabant en Zeeland. Belangrijk uitgangspunt is integrale advisering. Jeannette: “Iedere vestiging moet groot genoeg zijn om zelf alles te kunnen aanbieden.” Henri Veldsink constateert dat het aanbod momenteel uitzonderlijk groot is. “De hele markt lijkt zoekende naar de juiste invulling voor de toekomst. Hoe voorkom je dat je te klein voor het tafellaken en te groot voor het servet bent?”

Reactie toevoegen

 
Editie
Veldsink neemt Scheidingsexpert over

Veldsink neemt Scheidingsexpert over

De Veldsink Groep neemt Scheidingsexpert Nederland over Met de overname hoopt Veldsink straks perspectief te creëren voor veel meer stellen waarbij er sprake...

Slimmer adviseren: alle aandacht voor de klant

Slimmer adviseren: alle aandacht voor de klant

Slimmer adviseren is onder meer de zaken zo organiseren dat meer ruimte ontstaat voor de advisering en voor het klantcontact. Henri Veldsink en Jeannette Veldsink...

Digitaal portaal ondersteunt advies

Digitaal portaal ondersteunt advies

Via de Veldsink Academy bewaakt Veldsink Adviesgroep de kwaliteit van advies. De uitbouw van de academy is één van de vele zaken waarmee Jeannette...

Veldsink Groep neemt belang in Velten

Veldsink Groep neemt belang in Velten

Veldsink Groep heeft een belang genomen in  de Velten Groep uit Rijssen. Albert Velten blijft als directeur verantwoordelijk voor de totale organisatie waar...

Veldsink Groep neemt Financiële Makelaar over

Veldsink Groep neemt Financiële Makelaar over

Veldsink Groep neemt de Financiële Makelaar (plus gelieerde organisaties) over. Peter Komen, oprichter van de Financiële Makelaar neemt eind deze maand...

Veldsink groeit door naar tien vestigingen

Veldsink groeit door naar tien vestigingen

Door de overname van de Lodewijks-Van Ginneken Assurantiegroep in Sprundel voegt de Veldsink Adviesgroep een tiende vestiging toe aan haar keten van assurantiekantoren...