Handwerk

Gert Jan Paauw de Vereende

(door Gert-Jan Paauw, de Vereende)

De Vereende is kennispartner van het VVP Event Bijzondere Risico’s op 28 maart. Wij bespreken dan bijzondere situaties die wij als vangnetverzekeraar tegen komen en behandelen een aantal bijzondere risico’s (onder andere races met opgevoerde tractoren en gazonmaaiers…).

Verzekeringnemers die door verzekeraars niet worden geaccepteerd, of die er bij hun verzekeraar zijn uitgegooid, om welke reden dan ook, kunnen nog steeds bij de Vereende terecht. Iedereen verdient immers een tweede kans.

Vaak redeneren wij bij acceptatie zo dat het niet zozeer ons doel als vangnetverzekeraar is om ‘die bepaalde verzekering voor die bepaalde klant die nergens anders terecht kan’ te willen verzekeren, maar dat we zekerheid willen bieden aan de wereld óm deze klant heen en het risico dat hij voor die wereld om zich heen vormt.

Maar naast de vangnetfunctie is de Vereende verzekeraar voor bijzondere risico’s, op het gebied van motorrijtuigen, maar ook al heel lang voor particuliere en zakelijke aansprakelijkheids- en brandverzekeringen en rechtsbijstandverzekeringen.

Ook de mensen die qua moraliteit niet bijzonder zijn, maar die iets bijzonders te verzekeren hebben, zijn bij ons aan het juiste adres. Denk aan de verzekering voor tuk tuks, taxi’s, de Carbage Run, motorrijtuigevenementen, een AVP voor ex-verslaafden of ex-gedetineerden, een AVB voor tattooshops, een brandverzekering voor leegstaande panden.

Kraamkamer

Dagelijks krijgen wij te maken met verzekeringsaanvragen voor risico’s waarbij wij ook eerst moeten ‘googlen’ om er achter te komen wat ons ter verzekering wordt aangeboden. De wet van de grote getallen gaat bij de Vereende niet op. Iedere verzekeringsaanvraag wordt daarom ook door ons op een ambachtelijke, noem het ouderwetse, manier beoordeeld en, zoveel mogelijk, geaccepteerd. Voor iedere verzekeringsaanvraag die wij ontvangen, proberen wij een maatwerkoplossing te bieden. Hebben we het niet ‘op de plank’ liggen, dan creëren we een verzekeringsdekking. Zie ons als de kraamkamer voor verzekeringsoplossingen.

Zijn we dan ook ouderwets, als we op een ambachtelijke manier accepteren? Nee hoor, een heel groot deel van de verzekeringen die bij ons worden aangevraagd, kunnen door de assurantieadviseur in ons webportaal worden ingevoerd. Hierbij is van te voren, door het inbouwen van kennisregels, al uitvoerig nagedacht over welke informatie wij willen hebben om een te verzekeren risico goed te kunnen beoordelen en op welke voorwaarden en tegen welke premie wij een bepaald risico willen verzekeren. En hiermee heeft de assurantieadviseur vaak binnen enkele minuten een passende offerte.

Krenten in de pap

Het echte ‘handwerk’ komt om de hoek kijken wanneer we een risico aangeboden krijgen waarmee wij nog geen ervaring hebben. Dan is het voor de acceptant de uitdaging om het risico in te schatten en hier een verzekering voor te ontwikkelen die aan de verzekeringsbehoefte van de verzekeringnemer voldoet.

 De acceptanten kunnen, ondanks dat de automatisering en digitalisering bij de Vereende steeds verder wordt ontwikkeld, nog steeds met passie hun vak uitoefenen omdat er dagelijks verzekeringsaanvragen binnen komen die niet door het webportaal kunnen worden geaccepteerd.

En dat zijn dan de uitdagingen voor de acceptant, de krenten in de pap. Al onze acceptanten willen een verzekeringsoplossing bieden, met als einddoel een tevreden verzekeringnemer.

En, even heel simpel gezegd: Voor alles waar een motor ín zit, en wielen ónder, bedenken wij een verzekeringsoplossing. Tenminste, als het wettelijk is toegestaan om met dat motorrijtuig gebruik te maken van de openbare weg.

Altijd een (verzekerings)oplossing?

Af en toe komt het voor dat ook wíj geen verzekeringsoplossing willen of kunnen aanbieden. Omdat het te verzekeren risico niet past binnen onze zeer ruime acceptatiegrenzen (denk aan watersportgerelateerde risico’s) of omdat het voor ‘de wereld om het risico heen’ beter is om geen verzekering af te geven. We hebben geen acceptatieplicht, maar we doen er wel álles aan om een oplossing aan te bieden.

Vaak komen we dan wel met een advies richting de assurantieadviseur of verzekeringnemer door te verwijzen naar een verzekeraar die voor dat specifieke risico wél een verzekeringsoplossing heeft, of door mee te denken met de klant en advies te geven over preventie waardoor bepaalde risico’s tot een minimum kunnen worden beperkt en een verzekering eigenlijk niet meer nodig is. Een geholpen klant is voor ons het belangrijkste, ook als wij zelf de oplossing voor het probleem niet kunnen bieden.

Benieuwd hoe wij in de praktijk met ‘ de krenten in de pap’ omgaan? Bezoek onze sessie op 28 maart en praat mee over bijzondere cases die wij de afgelopen periode op ons bord kregen. Verzekeren ja of nee? En zo ja onder welke voorwaarden? 

 

 

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Handwerk (blog de Vereende)

Handwerk (blog de Vereende)

(door Gert-Jan Paauw, de Vereende) De Vereende is kennispartner van het VVP Event Bijzondere Risico’s op 28 maart. Wij bespreken dan bijzondere...