Wat doet u eigenlijk?

Jurjen Oosterbaan NIEUW 2018

Waarom mag de voetballer vele miljoenen per jaar verdienen? Omdat wij met zijn allen zien dat hij op het beslissende moment net dat tikje met zijn schoen geeft waardoor ‘we’ winnen en trots en blij zijn. Waarom mag een zanger vele miljoenen per jaar verdienen? Omdat ‘wij’ speciaal voor hem naar het Ziggo Dome gaan en door zijn zang een fantastische avond hebben.

Waarom hebben wij dan zo een moeite met een  CEO van een bank die een paar miljoen krijgt? Omdat ‘we’ de bank ooit hebben gered? Dus een particulier die in de schuldhulpverlening is gekomen, mag nooit meer een hoog salaris verdienen? Want ‘we’ hebben hem tenslotte ooit financieel gered!

Waarom wel de voetballer en artiest en niet de  CEO Zou het kunnen dat het verschil is dat we bij de een zien wat hij doet en bij de ander niet? Want wat doet zo een  CEO eigenlijk de hele dag? Maakt hij echt het verschil waardoor de wedstrijd wordt beslist? Of is hij uitwisselbaar en hoeft bij wisseling van de wacht alleen de naam in het jaarverslag veranderd te worden?

Vroeger toen alles beter was, kenden de adviseurs de bazen van de verzekeraars met wie ze zaken deden. Was er een grote bijeenkomst van adviseurs dan waren ook de Van Rijns, Walstra's, Van Leeuwens, Mossen en al die andere persoonlijkheden aanwezig. Niet om even snel hun neus te laten zien, maar zij waren gewoon de hele bijeenkomst aanwezig. Aanwezig, omdat ze interesse hadden in hun ‘tussenpersonen’ en gedurende de dag talloze nuttige contacten legden. Want de bazen ‘verkochten’ hun bedrijf ook nog zelf aan het intermediair.

‘We’ zagen die topmensen. Vaak zelfs nog vergezeld van hun partner. We konden met hen praten en voelden ons met hen verbonden. .

Hoe anders is de situatie tegenwoordig. Neem honderd adviseurs en leg hun de vraag voor of ze de namen kennen van de ‘Nederlandse bazen’ van de vijftien grootste verzekeraars?  Als ik het goed taxeer, kent de meerderheid van de adviseurs de meerderheid van de bazen van verzekeraars niet meer.

Maar het gaat verder. ‘We’ hebben ook geen idee meer wat de bazen doen. Doordat al de concerns zo groot zijn geworden, weten de accountmanagers die de adviseurs nog af en toe zien, ook niet zo goed wat hun  CEO nu eigenlijk echt doet. En ook de binnendienstmedewerkers kennen hun baas niet en weten niet echt wat hij doet.

Zou het echt toeval zijn dat wanneer in Adfiz onderzoek bij financieel adviseurs de kwaliteit van verzekeraars wordt gemeten het aantal kleine verzekeraars maar herkenbare aanvoerders naar vaak hoog gewaardeerd worden?

Ik vind niet dat de baas een hoog salaris mag hebben omdat hij zelf het salarisformulier invult. Ook niet omdat hij vriendjes is met de commissarissen. Maar wel wanneer hij echt verschil maakt. Verschil, omdat zijn schoen net die fantastische verandering veroorzaakt of omdat medewerkers voor hem persoonlijk door het vuur gaan. Die invalshoek heb ik de afgelopen periode in alle discussies gemist. Hoe dat komt? Misschien omdat we geen idee meer hebben wat een  CEO eigenlijk zo een hele dag doet. En dat is de schuld van de  CEO zelf! Wil een concern zijn  CEO op internationaal niveau belonen dan zal een deel van het PR-budget moeten worden gebruikt om permanent te laten zien wat de echte betekenis is van deze  CEO.

Reactie toevoegen

 
Financiële dienstverleners in transitietijd (6): Karin Bos

Financiële dienstverleners in transitietijd (6): Karin Bos

Karin Bos, sinds 2022 verantwoordelijk voor Schade & Inkomen bij Achmea, staat centraal in de zesde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële...

Van polis naar preventie: de duurzame toekomst van verzekeren

Van polis naar preventie: de duurzame toekomst van verzekeren

"Tien jaar geleden werd vernieuwing in de verzekeringswereld vooral aangejaagd door de schijnbaar onbegrensde mogelijkheden van technologie. Nu is er een fundamentelere...

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (5): Carola Wijkamp-Hermsen

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (5): Carola Wijkamp-Hermsen

Carola Wijkamp-Hermsen, sinds 1 november 2023 directievoorzitter van de Vereende, staat centraal in de vijfde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële...

Adfiz wil ruimere variabele beloning

Adfiz wil ruimere variabele beloning

"Dat we vooroplopen qua regels en het toezicht daarop streng is", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn, "is niet erg. Maar het moet wel binnen...

Karin Polman: "Hollandse blue zones"

Karin Polman: "Hollandse blue zones"

"Mensen in blue zones doen veel samen, verbouwen deels hun eigen voedsel en hebben taken die bijdragen aan de gemeenschap. Met andere woorden: ze hebben een reden...

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (4): Geert Bouwmeester

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (4): Geert Bouwmeester

Geert Bouwmeester, sinds 2017 bestuursvoorzitter van De Goudse, staat centraal in de vierde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële dienstverleners...

"Uitdagingen van deze tijd vragen om allianties"

"Uitdagingen van deze tijd vragen om allianties"

"De uitdagingen van deze tijd vragen om allianties waarin begrip, gelijkgerichte doelstellingen en het gezamenlijke grotere belang vooropstaan. Als tegengif voor...

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (3): Ron Bavelaar

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (3): Ron Bavelaar

Ron Bavelaar, voorzitter Raad van Bestuur Univé, staat centraal in de derde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële dienstverleners...

It's the economy stupid...

It's the economy stupid...

"Waar sommigen de schuld geven aan de economie en de macht van het geld, schuilt daarin ook juist de oplossing", zo betoogt Robert van den Broek van Financieel Zeker...

Vakpaper Duurzaam Wonen

Vakpaper Duurzaam Wonen

Om hypotheekadviseurs te ondersteunen bij het begeleiden van hun klanten bij het verduurzamen van de woning en dit te integreren in het financieel advies is door...