83% jongeren vindt digitale communicatie volwaardig alternatief

iPhone via Pixabay

83 procent van de consumenten tussen de 18-35 jaar beschouwt digitale communicatie als een volwaardig alternatief. Bij 65+’ers ligt dat op 59 procent. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker SKIM, uitgevoerd in opdracht van Independer. 

"Autoverzekeraars bieden hun klanten inmiddels steeds vaker digitale alternatieven voor telefonisch contact. Zo kun je via de persoonlijke ‘mijn omgeving’ communiceren maar ook via mail, chat en WhatsApp. Sommige verzekeraars bieden daarnaast contactmogelijkheden via social media, zoals Twitter en Facebook. De consument blijkt sommige van deze alternatieven vrijwel net zo goed te waarderen als de telefoon", aldus Independer.

Mail en ‘mijn omgeving’ populair

Het onderzoek wijst uit dat mensen voor informatie over hun autoverzekering, of voor het doorgeven van een wijziging, het liefst gebruik maken de 'mijn omgeving'. Dit kanaal wordt in 47 procent van de gevallen als ‘ideaal’ bestempeld. Opvallend is dat telefonisch contact door 45 procent van de ondervraagden nog altijd ideaal wordt gevonden. Contact via e-mail wordt door 40 procent van de respondenten beoordeeld als ideaal. Tegelijk blijkt dat mensen niet vaak enthousiast worden van communicatie via social media. Slechts 16 procent van de ondervraagden zegt communicatie via social media ideaal of ‘wel okay’ te vinde

Digitale communicatie als volwaardig alternatief

Op de stelling: “Als ik met digitale communicatie voldoende snel antwoord zou krijgen, dan zou ik digitale communicatie als volwaardig alternatief beschouwen voor telefonische bereikbaarheid”, antwoordt een groep van 71 procent met ‘eens’ en een groep van 29 procent met ‘oneens’. Binnen deze twee groepen zijn duidelijke verschillen tussen jongeren en ouderen, en tussen laag- en hoogopgeleiden.

Reactie toevoegen

 
Independer: minder mensen rijden door na een ongeval

Independer: minder mensen rijden door na een ongeval

Vorig jaar werd in Nederland 74.000 keer een proces verbaal opgemaakt voor het doorrijden na een verkeersongeval, een  lichte daling van 6 procent ten opzichte...

Blijf heer en meester over data

Blijf heer en meester over data

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...

De kloof overbruggen tussen adviesbedrijf en IT

De kloof overbruggen tussen adviesbedrijf en IT

(Blog door Stephan de Jong, Directeur Technologie en Digitale Transformatie, en Jan-Pieter van der Helm, Managing Director Verzekeringen (foto) bij IG&H) Intermediairs...

Zorgen over populariteit hypotheek met rentevaste periode vijf jaar

Zorgen over populariteit hypotheek met rentevaste periode vijf jaar

De keuze voor een hypotheek met een rentevaste periode van vijf jaar is in 2023 verdriedubbeld, en groeit in 2024 gestaag door, zo blijkt uit een analyse van Independer...

Independer: premie autoverzekeringen fors omhoog

Independer: premie autoverzekeringen fors omhoog

Vergeleken met een jaar geleden is de premie van een autoverzekering met 10,7 procent gestegen, zo blijkt uit onderzoek van Independer. Dit komt neer op een gemiddelde...

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat...

DNB: "Kansen maar ook risico's voor verzekeraars"

DNB: "Kansen maar ook risico's voor verzekeraars"

"De markt voor verzekeringsproducten wordt steeds Europeser. Nieuwe technologieën worden ontwikkeld. En ons klimaat warmt verder op. Deze drie evoluties bieden...

"Hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram"

"Hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram"

"De hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram." Aldus futurist Richard van Hooijdonk tijdens het 30-jarige jubileumevent van NHG. Van Hooijdonk: "Jullie...

AFM Trendzicht 2024: onzekerheid op de financiële markten blijft

AFM Trendzicht 2024: onzekerheid op de financiële markten blijft

Terugvallende economische groei, verregaande digitalisering, het achterlopen van de duurzaamheidstransitie, introductie van veel nieuwe, Europese wet- en regelgeving...