Adfiz gaat meerdere producten classificeren

Adfiz

Adfiz gaat de classificatie van aov-producten actualisren en uitbreiden naar andere producten. Dit om de helderheid en de marktwerking te bevorderen.

Adfiz: "Een product werkt niet als voorwaarden van een product niet helder blijken, of als zelfs essentiële voorwaarden ontbreken. De markt voor die producten werkt dan evenmin. De klant is onzeker over de dekking die hij werkelijk koopt. Soms betaalt hij daardoor teveel, soms krijgt hij te weinig product. En dat kan verstrekkende gevolgen hebben wanneer bijvoorbeeld iemand arbeidsongeschikt wordt en de verzekering veel minder uitbetaalt dan verwacht. Daarom is het essentieel helderheid te creëren in productvoorwaarden. Adfiz heeft daarom met leden de projectorganisatie Clarus opgezet. Clarus onderzoekt productvoorwaarden en schept over die voorwaarden helderheid. In 2012 heeft Clarus de voorwaarden onderzocht van verzekeringen op het gebied van aov.

Volgens Adfiz heeft de praktijk aangetoon dat het onderzoek werkt. "Onze leden hebben de kwaliteit van hun advisering verdiept over alles wat samenhangt met tijdelijke of blijvende arbeidsongeschiktheid via regionale workshops over de uitkomsten van het onderzoek. Nog belangrijker is dat menig aanbieder de eigen voorwaarden heeft aangepast en verduidelijkt. Het is de natuurlijke rol van de onafhankelijk financieel adviseur om op deze manier betere marktwerking te realiseren."
Volgens Adfiz is er vanwege nieuwe voorwaarden behoefte aan geactualiseerd onderzoek. "Ook leeft de behoefte om aanvullende criteria in een nieuw onderzoek mee te nemen. Adfiz is daarom gestart met Clarus AOV 2.0. Binnenkort zal ook onderzoek naar andere producten starten. Met als doel: meer helderheid en betere marktwerking."

Lees meer over

Reacties

Jeffrey Leichel 12 april 2013

Prachtig initiatief.

AFM in Adfiz Magazine: "Ideaal is én goedkoop én 24/7 toegankelijkheid én goed advies"

AFM in Adfiz Magazine: "Ideaal is én goedkoop én 24/7 toegankelijkheid én goed advies"

"Voor ons is de vraag: hoe kunnen we de regels zo interpreteren dat de markt voor online onafhankelijk advies zich goed ontwikkelt?" Dat zegt Reinier Pollmann (programma-manager...

Oproep Adfiz aan verzekeraars: blijf  breed pakket dekkingen bieden

Oproep Adfiz aan verzekeraars: blijf breed pakket dekkingen bieden

Adfiz-directeur Enno Wiertsema roept verzekeraars op een breed pakket te blijven aanbieden om zo de verzekerbaarheid van risico's te waarborgen. Wiertsema in zijn...

Klant krijgt gegevens  stevig in handen

Klant krijgt gegevens stevig in handen

Vanaf 25 mei 2018 gelden er nieuwe regels voor de bescherming van persoonsgegevens. Deze regels hebben een flinke impact op de bedrijfsvoering van financieel dienstverleners....

Zorgen om onverzekerbare risico's

Zorgen om onverzekerbare risico's

Steeds vaker bereiken mij signalen over de (praktische) onverzekerbaarheid van bepaalde risico’s. Bijvoorbeeld van taxi’s en recyclingbedrijven. En in...

Adviseur krijgt steun bij privacykwesties

Adviseur krijgt steun bij privacykwesties

Adfiz rolt een privacyprogramma voor leden uit. Dataverwerking moet vanaf medio volgend jaar aan strengere regels voldoen. Op 25 mei 2018 treedt de Algemene verordening...

Adfiz: "Zorgplicht biedt ook commerciële kansen"

Adfiz: "Zorgplicht biedt ook commerciële kansen"

Zorgplicht is niet alleen lastig maar biedt ook commerciële kansen, aldus Adfiz in de VVP-rubriek Ken je vak! Nazorg kun je als een last ervaren als adviseur...