Adfiz gaat meerdere producten classificeren

Adfiz

Adfiz gaat de classificatie van aov-producten actualisren en uitbreiden naar andere producten. Dit om de helderheid en de marktwerking te bevorderen.

Adfiz: "Een product werkt niet als voorwaarden van een product niet helder blijken, of als zelfs essentiële voorwaarden ontbreken. De markt voor die producten werkt dan evenmin. De klant is onzeker over de dekking die hij werkelijk koopt. Soms betaalt hij daardoor teveel, soms krijgt hij te weinig product. En dat kan verstrekkende gevolgen hebben wanneer bijvoorbeeld iemand arbeidsongeschikt wordt en de verzekering veel minder uitbetaalt dan verwacht. Daarom is het essentieel helderheid te creëren in productvoorwaarden. Adfiz heeft daarom met leden de projectorganisatie Clarus opgezet. Clarus onderzoekt productvoorwaarden en schept over die voorwaarden helderheid. In 2012 heeft Clarus de voorwaarden onderzocht van verzekeringen op het gebied van aov.

Volgens Adfiz heeft de praktijk aangetoon dat het onderzoek werkt. "Onze leden hebben de kwaliteit van hun advisering verdiept over alles wat samenhangt met tijdelijke of blijvende arbeidsongeschiktheid via regionale workshops over de uitkomsten van het onderzoek. Nog belangrijker is dat menig aanbieder de eigen voorwaarden heeft aangepast en verduidelijkt. Het is de natuurlijke rol van de onafhankelijk financieel adviseur om op deze manier betere marktwerking te realiseren."
Volgens Adfiz is er vanwege nieuwe voorwaarden behoefte aan geactualiseerd onderzoek. "Ook leeft de behoefte om aanvullende criteria in een nieuw onderzoek mee te nemen. Adfiz is daarom gestart met Clarus AOV 2.0. Binnenkort zal ook onderzoek naar andere producten starten. Met als doel: meer helderheid en betere marktwerking."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jeffrey Leichel - 12 april 2013

Prachtig initiatief.

Lees meer over
Register AVG biedt handig overzicht

Register AVG biedt handig overzicht

Vanaf 25 mei 2018 gelden er nieuwe regels voor de bescherming van persoonsgegevens van betrokkenen.  Adfiz geeft in een artikel in VVP 3 uitleg over het register...

"Zie wat een ondernemerschap en verandervermogen adviseurs tonen!"

"Zie wat een ondernemerschap en verandervermogen adviseurs tonen!"

"De enkeling die nog niet begonnen is met het AVG-proof maken van zijn bedrijf wil ik zeggen: begin er vandaag nog aan." Aldus Enno Wiertsema in zijn column op www.adfiz.nl....

Register biedt handig overzicht

Register biedt handig overzicht

Vanaf 25 mei 2018 gelden er nieuwe regels voor de bescherming van persoonsgegevens van betrokkenen. In dit stuk geeft Adfiz uitleg over het register van verwerkingsactiviteiten....

Adfiz en Verbond: verwerkersovereenkomsten niet nodig

Adfiz en Verbond: verwerkersovereenkomsten niet nodig

Verzekeraars en intermediair moeten van alles doen om zich voor te bereiden op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (Avg), maar ze hoeven onderling geen verwerkingsovereenkomsten...

AVG: welke informatie dienen adviseurs te verstrekken?

AVG: welke informatie dienen adviseurs te verstrekken?

Vanaf 25 mei 2018 gelden er nieuwe regels voor de bescherming van persoonsgegevens van betrokkenen. In dit stuk geven we uitleg over de informatie die je moet...

Adfiz blij met zestien nieuwe leden

Adfiz blij met zestien nieuwe leden

"In 2017 keerde de ledenontwikkeling ten goede. Zestien kantoren mochten we in 2017 als nieuw lid verwelkomen. Hieronder ook een groot aantal kantoren die de meerwaarde...