Adfiz gaat onafhankelijk advies profileren

Hanneke Hartman (nieuw)

Met de nieuwe regels voor financiële dienstverlening kunnen consumenten een bewuste keuze maken voor een verkoper van financiële producten of een onafhankelijk adviseur. Goede informatie over de voordelen van onafhankelijk advies helpt consumenten bij het maken van die keuze. Bij de profilering van onafhankelijk advies maakt Adfiz gebruik van het informatiemateriaal dat Legal & General in dit kader heeft ontwikkeld.

“Alle aanbieders belijden met de mond nut en noodzaak van onafhankelijk advies. Het feitelijk gedrag is lang niet altijd in lijn met die liefdesverklaring. We zien ook aanbieders die wel echt durven inzetten op onafhankelijk advies. Vanuit geloof in eigen product en performance. Lega l& General laat dat zien door te investeren in informatiematerialen waarmee de onafhankelijk financieel dienstverlener de consument kan informeren over het belang van onafhankelijk advies”, aldus Adfiz-directeur Hanneke Hartman.

“De consument heeft meer dan ooit behoefte aan hoogwaardig onafhankelijk advies", zegt directeur Arno Dolders van Legal & General. "Naar de consument toe zullen we snel en indringend moeten duidelijk maken dat er echt een verschil zit tussen verkopen en adviseren. Wanneer je het uitlegt snapt elke consument het belang van onafhankelijkheid. Probleem is alleen dat we dit in de afgelopen periode misschien te weinig hebben uitgelegd." Om deze reden nam Legal & General vorig jaar het initiatief om rondom het thema 'onafhankelijkheid' neutraal materiaal te ontwikkelen in de vorm van een digitale brochure en een video. Dolders vindt het een goede zaak dat Adfiz dit materiaal voorziet van een eigen identiteit en dit aan de leden aanbiedt. "Door als intermediaire aanbieder en intermediair samen te werken kunnen we de consument goed voorlichten over het belang van onafhankelijk advies.”

 

Lees meer over

Reacties

Rien Eyzenga 1 maart 2013

Er zijn wel degelijk verzekeraars die echt pro-intermediair zijn. Er zijn wel degelijk verzekeraars die geen behoefte hebben zich zelf rechtstreeks op de markt te storten. Wat dat betreft een compliment aan L&G. En v.w.b. de keuze van Adfiz: beter goed gekopieerd dan slecht bedacht.

Paul Schoo 1 maart 2013

@Gerrit: Ik twijfel niet aan het materiaal en de goed intenties, maar ik vind het niet van enige zelfstandigheid getuigen wanneer een ADFIZ-organisatie voor het profileren van onafhankelijk advies moet of wil terugvallen op een verzekeraar. Daar krommen mijn tenen van.

Frans Lampe 1 maart 2013

Er is toch al een eed....

Gerrit Hallema 1 maart 2013

De heren Schoo en Lampe hebben het matriaal dat L&G beschikbaar steld waarschijnlijk nooit zelf gezien. Dit is neutraal en geeft alleen aan dat de betreffende adviseur 100 % onafhankelijk is.

Jeffrey Leichel 1 maart 2013

Kans of bedreiging? Volgens mij is dit een kans en dus prima initiatief.

Albert van der Poll 1 maart 2013

@ Frans, Legal & General stelt het tegen kostprijs beschikbaar aan elk intermedair. De documenten zijn neutraal en voor wie zoiets zoekt zeker bruikbaar. Ik denk dat een van de belangrijkste punten in de toekomst wordt consumentern er van te overtuigen dat je met een onafhankelijk adviseur beter af bent dan je voor "advies" te wenden tot een internetshop of een bankkantoor. En dat het dus niet zo is dat de torenhoge woekerprivsieopstrijkende aan de strijkstok blijft teveelhangen en overbodige polisaansmerende charlatan van Consumentenbond en RADAR de norm is. Ik heb met regelmaat nieuwe klanten die veel hogere prijzen dan bij de bank hadden verwacht, onze persoonlijke service een verademing vinden in de "moderne"wereld, en verzuchten dat ze jaren eerder een adviseur hadden moeten nemen. Door alle negatieve publiciteit is de drempel om eens binnen te stappen toch wel verhoogd. Als we met enige duizenden intermediairs op deze manier wat tegengas kunnen geven lijkt me dat prima!

Paul Schoo 1 maart 2013

Het spijt mij, maar wanneer een campagne voor onafhankelijk advies door een verzekeraar wordt aangeleverd, hoezeer ik de standpunten van de heer Dolders en Legal & General ook waardeer, dan profileert Adfiz zich niet als een onafhankelijke organisatie die zelf zijn broek op kan houden en een krachtige uitstraling heeft.

Jurjen Oosterbaan Martinius 1 maart 2013

Dag Paul, Ik denk dat we vooral blij moeten zijn dat er meer aandacht komt voor het belang van onafhankelijk advies. Adfiz past bestaand materiaal aan en geeft daarmee haar eigen kleur aan. Is toch prima om goed materiaal te hergebruiken? Wanneer 9.000 financieel dienstverleners allemaal binnen hun eigen kring van relaties het belang van onafhankelijk advies uitdragen dan versterken we daarmee het intermediaire distributiekanaal. We kunnen nu beter meer samenwerken dan dat we allemaal individueel het wiel proberen uit te vinden.

Frans Lampe 1 maart 2013

@ dhr. Hallema Uw veronderstelling is juist, ik heb het materiaal nooit gezien. Ik heb ook geen aanstelling van Legal & General. Ik vraag mij alleen af hoe al dat materiaal ooit op plaats van bestemming aan gaat komen en gelezen gaat worden. De consument wordt al overspoeld met reclame en heeft pas interesse als hij een financieel produkt zoekt. De nieuwe regels zetten de gebonden adviseur dus buitenspel?

Jurjen Oosterbaan Martinius 28 februari 2013

We kunnen voor zowel de consument als voor de sector veel moois bereiken wanneer zoals hier de positieve krachten die er zijn blijven samenwerken.

AFM in Adfiz Magazine: "Ideaal is én goedkoop én 24/7 toegankelijkheid én goed advies"

AFM in Adfiz Magazine: "Ideaal is én goedkoop én 24/7 toegankelijkheid én goed advies"

"Voor ons is de vraag: hoe kunnen we de regels zo interpreteren dat de markt voor online onafhankelijk advies zich goed ontwikkelt?" Dat zegt Reinier Pollmann (programma-manager...

Oproep Adfiz aan verzekeraars: blijf  breed pakket dekkingen bieden

Oproep Adfiz aan verzekeraars: blijf breed pakket dekkingen bieden

Adfiz-directeur Enno Wiertsema roept verzekeraars op een breed pakket te blijven aanbieden om zo de verzekerbaarheid van risico's te waarborgen. Wiertsema in zijn...

Klant krijgt gegevens  stevig in handen

Klant krijgt gegevens stevig in handen

Vanaf 25 mei 2018 gelden er nieuwe regels voor de bescherming van persoonsgegevens. Deze regels hebben een flinke impact op de bedrijfsvoering van financieel dienstverleners....

Zorgen om onverzekerbare risico's

Zorgen om onverzekerbare risico's

Steeds vaker bereiken mij signalen over de (praktische) onverzekerbaarheid van bepaalde risico’s. Bijvoorbeeld van taxi’s en recyclingbedrijven. En in...

Adviseur krijgt steun bij privacykwesties

Adviseur krijgt steun bij privacykwesties

Adfiz rolt een privacyprogramma voor leden uit. Dataverwerking moet vanaf medio volgend jaar aan strengere regels voldoen. Op 25 mei 2018 treedt de Algemene verordening...

Adfiz: "Zorgplicht biedt ook commerciële kansen"

Adfiz: "Zorgplicht biedt ook commerciële kansen"

Zorgplicht is niet alleen lastig maar biedt ook commerciële kansen, aldus Adfiz in de VVP-rubriek Ken je vak! Nazorg kun je als een last ervaren als adviseur...