Adfiz: "Premiedifferentiatie op onduidelijke gronden is onwenselijk"

Enno Wiertsema 2018 NIEUW

"Premiedifferentiatie op onduidelijke gronden is onwenselijk", betoogt Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn op de site van Adfiz.

Premiedifferentiatie door verzekeraars stond recent op de agenda van het beleidsoverleg van Adfiz. Aanleiding waren door leden aangedragen gevallen waarbij via de ene distributiepartner polissen worden aangeboden tegen premies en voorwaarden die voor een andere distributiepartner compleet buiten bereik zijn.

Wiertsema zegt op zich niets tegen premiedifferentiatie te hebben, zolang je maar weet waarom de premie van de ene verzekering gunstiger is dan de andere. "Zoals bijvoorbeeld het geval is bij zorgcollectiviteiten waar goede zorginhoudelijke afspraken premievoordeel kunnen opleveren als ze aantoonbaar de schadelast beperken."

Maar het wordt een ander verhaal als de verschillen in prijs onverklaarbaar blijken, zoals bijvoorbeeld het geval is bij dealerpolissen. "Waarom kan de dealer van merk X een autoverzekering aanbieden tegen een premie die vele procenten lager ligt en met veel soepelere beveiligingseisen dan de onafhankelijke adviseur? Wat zit daar achter? Wordt daar verlies ingekocht om zo bepaalde risico’s en klantgroepen binnen te halen?", zo vraagt Wiertsema zich af. 

"Premiedifferentiatie op onduidelijke gronden is om nog een andere reden onwenselijk: het leidt ertoe dat er wordt gefocust op prijs. En de geschiedenis leert ons dat dat nog nooit een goede drijfveer is geweest. Het levert namelijk alleen maar verliezers op. Om bij de autoverzekeringen te blijven: verzekeraars hebben nog steeds last van de lage premies. Dat proberen ze te ondervangen met aangescherpte voorwaarden en uitsluitingen, waardoor klanten geconfronteerd worden met (praktische) onverzekerbaarheid. Kijk maar naar jongeren en senioren." 

Volgens Wiertsema dient de focus te liggen op kwaliteit, inhoud, dienstverlening en professionaliteit. "Dáár op concurreren is wél in het belang van de klant. Dan krijgt de klant de prijs én de inhoud die bij hem past. Zo kunnen we klanten echt helpen in plaats van zijn mogelijkheden steeds verder uitkleden."

Reactie toevoegen

 
Meer over
ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op tot het doortrekken van het onlangs gesloten convenant 'Ouderen en toekomstbestendig wonen' naar andere...

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

(Joerie van Looij, Adfiz, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar we voor staan. Succes hierin...

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Adfiz trekt het land in om leden én niet-leden te ondersteunen bij actieve provisietransparantie, verplicht bij particuliere schadeverzekeringen vanaf 1 juli....

Adfiz wil ruimere variabele beloning

Adfiz wil ruimere variabele beloning

"Dat we vooroplopen qua regels en het toezicht daarop streng is", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn, "is niet erg. Maar het moet wel binnen...

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in spelen. Klimaatrisico’s...

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

"Verkort hypotheekadvies bij verduurzaming was al mogelijk, maar met dit onderzoek is in ieder geval meer duidelijkheid gekomen over wat er onder verkort hypotheek...

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView roept in VVP 1-2024 verzekeraars op geen misbruik te maken van personalised pricing. Pepijn van Kleef, directeur, somt voorbeelden uit het buitenland op...

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...