Adfiz: shop-advies NMa ongepast

Adfiz

Adfiz is kritisch over conclusies van de NMa naar prijsverschillen bij financiële producten. De NMa zei vandaag dat consumenten meer moeten shoppen, omdat ze daarmee veel kunnen besparen. Adfiz noemt de conclusie van de NMa "ongepast". "De mededingingsautoriteit moet onderzoeken of de marktwerking wordt verstoord. Door consumenten op te roepen producten op prijs te selecteren, mengt de NMa zich juist zelf in de markt", zegt Adfiz, dat vindt dat de consument niet alleen gebaat is bij een lage prijs. "De kwaliteit van de service en de dekking van het product zijn ook erg belangrijk. Bovendien is de consument niet altijd zelf in staat is om een goede keuze te maken."
Lees meer over

Reacties

Jan de Wit 21 oktober 2012

Naar mijn waarneming is dit duidelijk een actie is buiten het werkgebied van de NMa. Men gaat in zo'n geval zoals men stelt op de NMa website dan in gesprek met toezichthouders, ministeries en brancheverenigingen. Met brancheverenigingen zal ongetwijfeld het Verbond van Verzekeraars en die van Banken worden bedoeld! De oproep tot shoppen is uiterst ongenuanceerd en zegt feitelijk meer van de onzorgvuldigheid van de Nma die deze oproep doet. Neem de moeite en ga eens naar de site van de Nma. Zo stelt men daar het volgende: De Monitor Financiële Sector (MFS) van de NMa doet op structurele basis onderzoek naar de marktwerking in de financiële sector. De MFS onderzoekt markten waarin aanwijzingen zijn dat de marktwerking niet optimaal is of duidelijk is verslechterd. De aanleiding voor zo’n marktstudie kan voortkomen uit mediaberichten, signalen van consumenten of bedrijven en gesprekken met toezichthouders of ministeries. Tijdens deze onderzoeken kijkt de MFS onder andere naar de structurele kenmerken van een markt, het concurrentieproces en de marktuitkomsten. Actie ondernemen Het doel van de MFS is om op basis van de uitkomsten die uit de onderzoeken voortkomen, acties te formuleren ter bevordering van de marktwerking. Vallen deze acties buiten het werkgebied van de NMa, dan gaat de MFS in gesprek met bijvoorbeeld toezichthouders, ministeries en brancheverenigingen.

Pollo 20 oktober 2012

Hoelang hoort de klant al niet om te kiezen vor een spaarrekening met hoge rente? Toch moeti k in 95% van de gevallen dar nog actief op wijzen. De NMA kan adviseren/informeren wat zel wil de consument is onachtzaam lui niet belangstellend en gelooft 't allemaal wel. Als de NMA nou echt iets wil doen aan besparing, waarom raden ze dan niet iedereen een Suzuki Alto aan op LPG? Dat is nog wel even wat anders dan een besparing op verzekeringen door een mindere dekking te nemen of polissen niet te sluiten!

Erik 19 oktober 2012

Zo kennen we Adfiz weer! De consument is vaak niet in staat om eigen keuzes te maken. Ik zou het beledigend willen noemen. Het is bijna 2013 beste mensen. De wereld verandert, ons vak verandert en vasthouden aan oude gewoonten en denkbeelden helpt niet om daarin mee te gaan.

Een goedwillende tussenpersoon 19 oktober 2012

Instanties die het woord 'autoriteit' in hun naam weten te bemachtigen, lijken allemaal de plek van de adviseur te willen overnemen in plaats van toezicht te houden op die adviseurs. Adviseren is blijkbaar veel leuker dan controleren. Vroeger was het spreekwoord: Als je mislukt bent in alle dingen, dan ga je in verzekeringen. Bij een nieuwe advieswereld horen ook nieuwe spreekwoorden. 1. Heb je geen eigen identiteit, dan ga je werken voor een autoriteit 2. Heb je het beste met mensen voor, dan start je een financieel advieskantoor 3. Werk je bij een bank als adviseur, dan heb je werk zonder kleur 4. Vertrouw je niemand in je leven, dan sluit je op internet alles even

Gert 19 oktober 2012

Gelukkig hebben alle beslissers bij de ministeries hun WFT papieren en zij denken dat alle consumenten deze ook hebben......Of zou ik me vergissen ?

Rien Eyzenga 19 oktober 2012

Op zich heeft Adfiz natuurlijk wel gelijk met de stelling, dat de NMA geen consumentgerichte adviezen zou moeten geven. Maar om daar nou zoveel bezwaar tegen te maken...... Want vergelijken loont inderdaad de moeite. Dat zegt de consumentenbond en dat zeggen wij zelf ook. Hoe erg is het dan wanneer de NMA dat ook zegt? Moet je je als Adfiz daar nou druk over maken? In mijn beleving doet Adfiz veel meer voor het Intermediair door met net zoveel tam tam te roepen, dat consumenten die op zeker willen spelen toch echt naar een onafhankelijka dviseur moeten gaan. Misschien is het zelfs wel verstandig om eens in de aanval te gaan. In plaats van constant in de achterhoede wat dingen te roepen. Misschien dat ik dan zelf wel lid ga worden. @Rob, je hebt helemaal gelijk.

Berend 19 oktober 2012

@Rob Omdat het een tendentieus bericht is en als je nog iets verder (dieper) kijkt ook nog eens onwaar. Afgezien daarvan.... een ieder werkzaam in deze branche wordt weer eens ter discussie gesteld, of hij/zij wel of niet integer, deskundig en in het belang van de klant zijn/haar werkzaamheden uitgevoerd heeft, geen onderscheid. Onderzoek van lik me vestje, gaat overigens alleen nog maar over de premie en verder totaal geen inhoud. In dit geval is de NMA niet meer of minder dan een oproerkraaier. Misschien moeten we er ook maar niets meer over zeggen. Behalve dan misschien dat je kunt overwegen om toch lid te worden,. wellicht kun je een waardevolle bijdrage leveren. Altijd behoefte aan mensen met ideeën, inbreng, een kritische blik en initiatief.

Ton 19 oktober 2012

Wat te doen met klanten die het "advies" van NMA opvolgen en waar later bij een probleem blijkt dat het goedkoopste in hun persoonlijke situatie nou niet het best passende product/dienst was? Kan deze klant de NMA hier op aanspreken? Of zal het zo zijn dat de NMA net als alle politici wel het woord "verantwoordelijkheid" in de mond neemt maar als het er op aan komt niet thuis geeft? Pas als de NMA stelt dat het goedkoopste product ook altijd het best passende is en zegt dat, indien er problemen zijn dan kunt u bij mij aankloppen, dan lijkt me het een goede stelling. We weten allemaal dat we met het probleem Woekerpolis zijn opgescheept omdat de overheid het advies gaf om verplicht naar een verzekeraar te gaan om belastingvrij te sparen. Ook hier zijn de ambtenaren nu niet thuis en wassen hun handen in onschuld. Wat een ergernis.

Cees Vernooij 19 oktober 2012

In plaats van dit advies ongepast te noemen, waar Adfiz weinig mee bereikt, kan het dit advies ook omarmen en constateren dat er voor adviseurs dus een mooie kans ligt om voor hun klanten geld te besparen en daarmee direct toegevoegde waarde aan te tonen. Samen met de klant kan prima een prijs/kwaliteitsafweging worden gemaakt. Waarbij in de praktijk overigens blijkt dat duurder lang niet altijd beter is. (Behalve wellicht voor de provisiegedreven adviseur, maar die bestaan niet meer. Of vergis ik me en komt de reactie van Adfiz hieruit voort?)

Rob 19 oktober 2012

Adfiz steekt steeds de kop op als er hun iets niet aanstaat, verder blijft het stil. Net Veilig Verkeer Nederland, ligt er een bus in de greppel dan staan ze direct vooraan bij de tv, maar een dag later hoor je er niets meer van. Waarom een boze reactie, er ligt voor ons tussenpersonen nog een schone taak de verzekerden het voordeel te geven wat ze eigenlijk toekomen. Waarom zoveel kritiek?

AFM in Adfiz Magazine: "Ideaal is én goedkoop én 24/7 toegankelijkheid én goed advies"

AFM in Adfiz Magazine: "Ideaal is én goedkoop én 24/7 toegankelijkheid én goed advies"

"Voor ons is de vraag: hoe kunnen we de regels zo interpreteren dat de markt voor online onafhankelijk advies zich goed ontwikkelt?" Dat zegt Reinier Pollmann (programma-manager...

Oproep Adfiz aan verzekeraars: blijf  breed pakket dekkingen bieden

Oproep Adfiz aan verzekeraars: blijf breed pakket dekkingen bieden

Adfiz-directeur Enno Wiertsema roept verzekeraars op een breed pakket te blijven aanbieden om zo de verzekerbaarheid van risico's te waarborgen. Wiertsema in zijn...

Klant krijgt gegevens  stevig in handen

Klant krijgt gegevens stevig in handen

Vanaf 25 mei 2018 gelden er nieuwe regels voor de bescherming van persoonsgegevens. Deze regels hebben een flinke impact op de bedrijfsvoering van financieel dienstverleners....

Zorgen om onverzekerbare risico's

Zorgen om onverzekerbare risico's

Steeds vaker bereiken mij signalen over de (praktische) onverzekerbaarheid van bepaalde risico’s. Bijvoorbeeld van taxi’s en recyclingbedrijven. En in...

Adviseur krijgt steun bij privacykwesties

Adviseur krijgt steun bij privacykwesties

Adfiz rolt een privacyprogramma voor leden uit. Dataverwerking moet vanaf medio volgend jaar aan strengere regels voldoen. Op 25 mei 2018 treedt de Algemene verordening...

Adfiz: "Zorgplicht biedt ook commerciële kansen"

Adfiz: "Zorgplicht biedt ook commerciële kansen"

Zorgplicht is niet alleen lastig maar biedt ook commerciële kansen, aldus Adfiz in de VVP-rubriek Ken je vak! Nazorg kun je als een last ervaren als adviseur...