Adfiz: shop-advies NMa ongepast

Adfiz

Adfiz is kritisch over conclusies van de NMa naar prijsverschillen bij financiële producten. De NMa zei vandaag dat consumenten meer moeten shoppen, omdat ze daarmee veel kunnen besparen. Adfiz noemt de conclusie van de NMa "ongepast". "De mededingingsautoriteit moet onderzoeken of de marktwerking wordt verstoord. Door consumenten op te roepen producten op prijs te selecteren, mengt de NMa zich juist zelf in de markt", zegt Adfiz, dat vindt dat de consument niet alleen gebaat is bij een lage prijs. "De kwaliteit van de service en de dekking van het product zijn ook erg belangrijk. Bovendien is de consument niet altijd zelf in staat is om een goede keuze te maken."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jan de Wit - 21 oktober 2012

Naar mijn waarneming is dit duidelijk een actie is buiten het werkgebied van de NMa. Men gaat in zo'n geval zoals men stelt op de NMa website dan in gesprek met toezichthouders, ministeries en brancheverenigingen. Met brancheverenigingen zal ongetwijfeld het Verbond van Verzekeraars en die van Banken worden bedoeld! De oproep tot shoppen is uiterst ongenuanceerd en zegt feitelijk meer van de onzorgvuldigheid van de Nma die deze oproep doet. Neem de moeite en ga eens naar de site van de Nma. Zo stelt men daar het volgende: De Monitor Financiële Sector (MFS) van de NMa doet op structurele basis onderzoek naar de marktwerking in de financiële sector. De MFS onderzoekt markten waarin aanwijzingen zijn dat de marktwerking niet optimaal is of duidelijk is verslechterd. De aanleiding voor zo’n marktstudie kan voortkomen uit mediaberichten, signalen van consumenten of bedrijven en gesprekken met toezichthouders of ministeries. Tijdens deze onderzoeken kijkt de MFS onder andere naar de structurele kenmerken van een markt, het concurrentieproces en de marktuitkomsten. Actie ondernemen Het doel van de MFS is om op basis van de uitkomsten die uit de onderzoeken voortkomen, acties te formuleren ter bevordering van de marktwerking. Vallen deze acties buiten het werkgebied van de NMa, dan gaat de MFS in gesprek met bijvoorbeeld toezichthouders, ministeries en brancheverenigingen.

Pollo - 20 oktober 2012

Hoelang hoort de klant al niet om te kiezen vor een spaarrekening met hoge rente? Toch moeti k in 95% van de gevallen dar nog actief op wijzen. De NMA kan adviseren/informeren wat zel wil de consument is onachtzaam lui niet belangstellend en gelooft 't allemaal wel. Als de NMA nou echt iets wil doen aan besparing, waarom raden ze dan niet iedereen een Suzuki Alto aan op LPG? Dat is nog wel even wat anders dan een besparing op verzekeringen door een mindere dekking te nemen of polissen niet te sluiten!

Rob - 19 oktober 2012

Adfiz steekt steeds de kop op als er hun iets niet aanstaat, verder blijft het stil. Net Veilig Verkeer Nederland, ligt er een bus in de greppel dan staan ze direct vooraan bij de tv, maar een dag later hoor je er niets meer van. Waarom een boze reactie, er ligt voor ons tussenpersonen nog een schone taak de verzekerden het voordeel te geven wat ze eigenlijk toekomen. Waarom zoveel kritiek?

Een goedwillende tussenpersoon - 19 oktober 2012

Instanties die het woord 'autoriteit' in hun naam weten te bemachtigen, lijken allemaal de plek van de adviseur te willen overnemen in plaats van toezicht te houden op die adviseurs. Adviseren is blijkbaar veel leuker dan controleren. Vroeger was het spreekwoord: Als je mislukt bent in alle dingen, dan ga je in verzekeringen. Bij een nieuwe advieswereld horen ook nieuwe spreekwoorden. 1. Heb je geen eigen identiteit, dan ga je werken voor een autoriteit 2. Heb je het beste met mensen voor, dan start je een financieel advieskantoor 3. Werk je bij een bank als adviseur, dan heb je werk zonder kleur 4. Vertrouw je niemand in je leven, dan sluit je op internet alles even

Gerda - 19 oktober 2012

Ohoh, wat is er weer een "autoriteit" zo vooruitstrevend, dit keer de NMAutoriteit om nep-transparant overzicht te gaan publiceren. Het wachten blijft op een integere autoriteit die de macht heeft om transpantie van de kosten bij de verzekeraars er door te douwen i.p.v. alleen bij het intermediair. Het wachten is op een autoriteit die het Level Playing Field er door zal drukken.

Cees Vernooij - 19 oktober 2012

In plaats van dit advies ongepast te noemen, waar Adfiz weinig mee bereikt, kan het dit advies ook omarmen en constateren dat er voor adviseurs dus een mooie kans ligt om voor hun klanten geld te besparen en daarmee direct toegevoegde waarde aan te tonen. Samen met de klant kan prima een prijs/kwaliteitsafweging worden gemaakt. Waarbij in de praktijk overigens blijkt dat duurder lang niet altijd beter is. (Behalve wellicht voor de provisiegedreven adviseur, maar die bestaan niet meer. Of vergis ik me en komt de reactie van Adfiz hieruit voort?)

Berend - 19 oktober 2012

@Rob Omdat het een tendentieus bericht is en als je nog iets verder (dieper) kijkt ook nog eens onwaar. Afgezien daarvan.... een ieder werkzaam in deze branche wordt weer eens ter discussie gesteld, of hij/zij wel of niet integer, deskundig en in het belang van de klant zijn/haar werkzaamheden uitgevoerd heeft, geen onderscheid. Onderzoek van lik me vestje, gaat overigens alleen nog maar over de premie en verder totaal geen inhoud. In dit geval is de NMA niet meer of minder dan een oproerkraaier. Misschien moeten we er ook maar niets meer over zeggen. Behalve dan misschien dat je kunt overwegen om toch lid te worden,. wellicht kun je een waardevolle bijdrage leveren. Altijd behoefte aan mensen met ideeën, inbreng, een kritische blik en initiatief.

Gert - 19 oktober 2012

Gelukkig hebben alle beslissers bij de ministeries hun WFT papieren en zij denken dat alle consumenten deze ook hebben......Of zou ik me vergissen ?

Erik - 19 oktober 2012

Zo kennen we Adfiz weer! De consument is vaak niet in staat om eigen keuzes te maken. Ik zou het beledigend willen noemen. Het is bijna 2013 beste mensen. De wereld verandert, ons vak verandert en vasthouden aan oude gewoonten en denkbeelden helpt niet om daarin mee te gaan.

Ton - 19 oktober 2012

Wat te doen met klanten die het "advies" van NMA opvolgen en waar later bij een probleem blijkt dat het goedkoopste in hun persoonlijke situatie nou niet het best passende product/dienst was? Kan deze klant de NMA hier op aanspreken? Of zal het zo zijn dat de NMA net als alle politici wel het woord "verantwoordelijkheid" in de mond neemt maar als het er op aan komt niet thuis geeft? Pas als de NMA stelt dat het goedkoopste product ook altijd het best passende is en zegt dat, indien er problemen zijn dan kunt u bij mij aankloppen, dan lijkt me het een goede stelling. We weten allemaal dat we met het probleem Woekerpolis zijn opgescheept omdat de overheid het advies gaf om verplicht naar een verzekeraar te gaan om belastingvrij te sparen. Ook hier zijn de ambtenaren nu niet thuis en wassen hun handen in onschuld. Wat een ergernis.

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Adfiz trekt het land in om leden én niet-leden te ondersteunen bij actieve provisietransparantie, verplicht bij particuliere schadeverzekeringen vanaf 1 juli....

Adfiz wil ruimere variabele beloning

Adfiz wil ruimere variabele beloning

"Dat we vooroplopen qua regels en het toezicht daarop streng is", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn, "is niet erg. Maar het moet wel binnen...

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in spelen. Klimaatrisico’s...

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

"Verkort hypotheekadvies bij verduurzaming was al mogelijk, maar met dit onderzoek is in ieder geval meer duidelijkheid gekomen over wat er onder verkort hypotheek...

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...