Adfiz-voorzitter: "Ongevraagde transparantie is heilloos idee"

Wim Heeres foto Twitter 2017

"Ongevraagde transparantie is een heilloos idee. Het werkt niet, het lost niets op, en het veroorzaakt wél nieuwe problemen. En de hoogste rekening, die komt bij de kwetsbare groepen consumenten te liggen", aldus Adfiz-voorzitter Wim Heeres in zijn toespraak tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst.

Volgens Heeres wordt er met ongevraagde transparantie geen probleem opgelost omdat er simpelweg geen probleem is. Verder verstoort ongevraagde transparantie de verhoudingen in een prima functionerende markt en wordt iedere solidariteit uit het systeem gesloopt. "Ik kan me oprecht niet voorstellen dat er één verzekeraar hier in de zaal zit die, én de waarde van advies onderstreept én werkelijk achter dit plan staat. Aan zulk beleid kunnen wij niet meewerken. En daarmee basta."

Onverzekerbaar

Volgens Heeres worstelen veel adviseurs met de verschraling van het aanbod. "Risico’s concentreren zich bij slechts een handvol verzekeraars en premies stijgen fors. Zowel provinciaal als op de beurs. Sommige bedrijfstakken zijn al praktisch onverzekerbaar. Taxi’s, Autoverhuurbedrijven, Veetransport, Recycling bedrijven. Dat zijn toch geen rare exoten? Dit is typisch een vraagstuk dat we gezamenlijk moeten oppakken."

Ook riep Heeres hypotheekverstrekkers op niet te blijven steken in standaardhypotheken alleen. "Ik roep hypotheekverstrekkers op om vanaf nu verder te kijken dan de makkelijkste en meest veilige hypotheken. Door een commerciële of compliance bril kan ik de aarzeling trouwens prima begrijpen hoor. Maar de maatschappelijke ambitie van ons als financiële sector reikt toch verder dan dat? Wij voelen een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dagelijks. En ik weet dat ik dan ook namens anderen in de sector spreek."

Fiscale aftrekbaarheid advieskosten

Heeres: "Ik hoop dat we in 2018 eindelijk serieus in gesprek gaan over de fiscale aftrekbaarheid van advieskosten. Keer op keer blijkt financieel advies onmisbaar om mensen in beweging te brengen. En te houden. Los van alle andere voordelen die advies een klant opleveren, zou juist dít gegeven reden genoeg moeten zijn om advies fiscaal voordeliger te behandelen. Zodat we als samenleving onderstrepen hoe belangrijk advies is. Als laatste zou ik mij kunnen voorstellen dat de overheid besluit de assurantiebelasting weer terug te brengen rot een niveau wat in heel Europa gebruikelijk is, ik denk aan een 7%. Daarmee geven zij de burgers in Nederland een interessante koopkracht verbetering."

 

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Vaker verhalen over de waarde van advies

Vaker verhalen over de waarde van advies

"Adviseurs grossieren in indrukwekkende verhalen en zijn trots genoeg om ze ook te vertellen." Dat schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn column op de website...

Genomineerden Adfiz Prestatie Onderzoek

Genomineerden Adfiz Prestatie Onderzoek

De genomineerden van het Adfiz Prestatie Onderzoek zijn bekend. Donderdag 11 januari 2018 worden tijdens de Adfiz Nieuwjaarsbijeenkomst de prijzen uitgereikt. Per...

Data wissen als klant het vraagt

Data wissen als klant het vraagt

Vanaf 25 mei 2018 gelden er nieuwe regels voor de bescherming van persoonsgegevens van betrokkenen. In de vorige uitgave, VVP 9, heeft Adfiz kort aangeduid wie deze...

Adfiz ontwikkelt Gedragscode Privacy

Adfiz ontwikkelt Gedragscode Privacy

Adfiz komt in januari met de Gedragscode Privacy. De gedragscode wordt beschikbaar voor de hele markt. Adfiz: "Vanaf 25 mei 2018 gelden er nieuwe regels voor de...

Data wissen als klant het vraagt

Data wissen als klant het vraagt

Vanaf 25 mei 2018 gelden er nieuwe regels voor de bescherming van persoonsgegevens van betrokkenen. In de vorige uitgave, VVP 9, heeft Adfiz kort aangeduid wie...

Adfiz tegen volledige actieve provisietransparantie

Adfiz tegen volledige actieve provisietransparantie

Onverstandig, ondoordacht en er is geen enkele reden waarom Nederland nog verder uit de pas van Europa moet gaan lopen. Dat is de reactie van Adfiz op het pleidooi...