Adfiz: "wacht niet op compensatievoorstel verzekeraars"

Adfiz

Adfiz adviseert consumenten met een beleggingsverzekering niet langer te wachten op compensatiebrieven van de verzekeraars, maar naar een adviseur te stappen die werkt met de BeleggingPolisCheck. Volgens Adfiz kan dit duizenden euro's voordeel opleveren.

Volgens Adfiz kunnen de huidige kosten drastisch worden verlaagd en dat zou een substantieel hoger eindkapitaal op kunnen leveren. Bovendien zijn de belangrijkste (ook fiscale) randvoorwaarden inmiddels ingevuld om zonder nadelige gevolgen over te stappen als er betere alternatieven zijn. Begin dit jaar introduceerde Adfiz een ondersteuningsprogramma voor de leden, dat bestaat uit een ‘Stappenplan klantbegeleiding’ en overeenkomsten met de aanbieders van BeleggingsPolisCheck (BPC) en MoneyView. Volgens Adfiz is het met de BPC niet nodig te wachten op de individuele compensatiebrieven, die voor sommige aanbieders pas ruim na de zomer (of zelfs pas begin 2012) worden verwacht. Een adviseur kan met de BPC-tool de verwachte compensatie indicatief voorrekenen en aangeven of verdere verbetering alsnog wenselijk is. In veel gevallen zal dat zo zijn, omdat er intussen producten met fors lagere kosten op de markt komen. Bovendien zijn nieuwe, losse overlijdensrisicoverzekeringen goedkoper geworden. Klanten kunnen hierdoor direct honderden euro’s besparen, aldus Adfiz. "Het komt er voor de markt nu op aan te laten zien dat zij het klantbelang voorop stelt. Eerder riepen we daarom onze leden op om de eigen klanten gratis bij te staan voor eenvoudige verbeteracties, wanneer daarbij geen sprake is van nieuw advies door veranderde omstandigheden of wensen bij de klant." Adfiz verzoekt de aanbieders om in het klantbelang versneld haar aangekondigde nieuwe, transparante producten met lage kosten te introduceren. "Er zijn weliswaar enkele voorlopers in de markt, maar het aanbod kan veel breder. Aanbieders zouden daarbij voldoende in eigen kracht moeten geloven en dus afzien van ‘behoudprikkels’ die erop gericht zijn de adviseur ervan te weerhouden een klant te adviseren naar een ander product van een concurrent over te stappen."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Peter Verheijen - 3 augustus 2011

Het komt er voor verzekeraars op aan nu eens te laten zien dat zij waarde hechten aan "de klant". Dat wil zeggen zeer ruim compenseren (!) en een nieuw produkt aanbieden waarop de klant geen "nee" kan zeggen. Die klant moet voelen dat zij serieus genomen wordt. Dat is pas imago building. Wat een kansen!! Laat bijvoorbeeld ASR dat doen en zij kunnen als eerste een voorsprong op de rest nemen. Ben het trouwens niet eens met het advies.

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Adfiz trekt het land in om leden én niet-leden te ondersteunen bij actieve provisietransparantie, verplicht bij particuliere schadeverzekeringen vanaf 1 juli....

Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

De spaarrentes in Nederland zijn weer terug op het niveau van tien jaar geleden, blijkt uit onderzoek door MoneyView. Op 1 maart was het gemiddelde rentetarief 2,5...

Adfiz wil ruimere variabele beloning

Adfiz wil ruimere variabele beloning

"Dat we vooroplopen qua regels en het toezicht daarop streng is", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn, "is niet erg. Maar het moet wel binnen...

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in spelen. Klimaatrisico’s...

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

"Verkort hypotheekadvies bij verduurzaming was al mogelijk, maar met dit onderzoek is in ieder geval meer duidelijkheid gekomen over wat er onder verkort hypotheek...

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView roept in VVP 1-2024 verzekeraars op geen misbruik te maken van personalised pricing. Pepijn van Kleef, directeur, somt voorbeelden uit het buitenland op...

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView constateert grote verschillen in de voorwaarden verhogings- en verlagingsrecht AOV. Het onderzoeksbureau bij de publicatie van zijn nieuwe Special Item...

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...

Personalised pricing

Personalised pricing

(Pepijn van Kleef, MoneyView, in VVP 1-2024) Het heeft het nieuws niet écht gehaald. Er zijn geen kamervragen gesteld, er zijn nog geen collectieve claimstichtingen...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...