Advies belangrijk bij roekeloze financiële consument

Geldshop logo 2015

"Oplossing kan zijn dat mensen vrijwillig data delen met  hun adviseur zodat hij/zij met de meest actuele situatie proactief een klant kan benaderen en adviseren
over mogelijke oplossingen." Aldus Geldshop in haar rapport 'Is de financiële consument roekeloos?'

Het rapport: "Een grote groep mensen zou meer aandacht aan hun financiën moeten besteden. De intentie is er soms wel, maar er volgt geen of onvoldoende actie van de consument. Financiële adviseurs en marktpartijen zetten veel communicatiemiddelen en initiatieven in om de klant te bereiken en het inzicht en overzicht in hun financiën op de agenda te krijgen. En toch lukt het onvoldoende om mensen in beweging te  krijgen en financiële problemen te voorkomen. Oplossing kan zijn dat mensen vrijwillig data delen met hun adviseur zodat hij/zij met de meest actuele situatie proactief een klant kan benaderen en adviseren over mogelijke oplossingen. Uiteraard, wel rekening houdend met privacy wetgeving en klantbelang. En ervan uitgaande dat aanbieders geen hekken om de klantdata gaan zetten om de klant bij hen, tegen zijn belang in, in oude producten te houden.

"Gemak dient de mens en in de nabije toekomst zal het veel eenvoudiger worden om grip op je financiële toekomst te krijgen/houden. Wanneer consumenten zelf niet of onvoldoende in actie komen, kunnen zij dit uitbesteden aan onafhankelijke financiële adviseurs, die zij vertrouwen door data met deze adviseurs te delen. Zo kan op basis van een algoritme gekeken worden of een klant in aanmerking komt om over te sluiten naar een beter product tegen betere voorwaarden en of lagere maandlasten. Zo kan ook een advies gegeven worden wat te doen met een bedrag dat men extra te besteden heeft. Bijvoorbeeld aflossen op lening, buffer aanleggen voor onvoorziene uitgaven, sparen voor pensioen of studie van kinderen etcetera. Mogelijkheden zijn legio.
"Voordeel van deze ontwikkeling is dat mensen die zeggen dat ze aandacht hebben voor hun financien en het managen van geld, maar effectief toch niets doen toch geholpen worden door de trigger van de financieel adviseur. De adviseur legt scenario’s voor. Als je nu niets doet is je situatie straks zo. Doe je iets dan is je situatie straks zo. Duidelijker kan het niet worden."

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Rood staan duurst bij ING en Rabobank

Rood staan duurst bij ING en Rabobank

De rentetarieven die banken hanteren voor klanten die rood staan, bedragen gemiddeld 9,96 procent, zo blijkt uit een analyse van Geldshop.nl. ING en Rabobank hanteren...

Vaker krediet aangevraagd voor verbouwing

Vaker krediet aangevraagd voor verbouwing

Nederlanders vroegen in het eerste kwartaal van dit jaar 12 procent vaker consumptief krediet aan voor een verbouwing, dan dezelfde periode in 2017. Het gewenste...

AFM legt Geldshop forse boete op

AFM legt Geldshop forse boete op

De AFM heeft op 18 december 2014 twee bestuurlijke boetes opgelegd van ieder 270.000 euro aan Geldshop.nl  en Geldlenen. Dit omdat zij tussen 1 januari 2011...

Nederlanders lenen vaker

Nederlanders lenen vaker

Nederlanders lenen vaker, maar lenen wel lagere bedragen, zo blijkt uit het Nationaal Leenonderzoek, dat jaarlijks door Geldshop wordt uitgevoerd. Het aantal leningaanvragen...

Gratis advies

Gratis advies

Ik vermoed dat een aantal lezers bij het lezen van deze titel al beginnen te hyperventileren: Advies is niet gratis! U heeft ongelijk. Wacht nog even met reageren...

Knab: "De offline adviseurs zijn duurder"

Knab: "De offline adviseurs zijn duurder"

Degenen die op zoek zijn naar de goedkoopste hypotheek mét advies, komen in 3 van de 4 onderzochte cases terecht bij een online adviseur. Dat stelt Knab op...