Adviseur de Bruin wil dat Verbond openlijk afstand neemt van omzeiling provisieverbod

Chris de Bruin

Financieel adviseur Chris de Bruin heeft het Verbond van Verzekeraars in een brief dringend verzocht zijn leden aan te spreken op naleving van het provisieverbod op complexe producten en om openlijk afstand te nemen van de omzeiling van het provisieverbod, zoals in de uitzending van Tros Radar ter sprake kwam.

In de brief op poten schrijft De Bruin aan Verbondsdirecteur Richard Weurding onder meer: "Ik denk de goede zaak binnen de branche te dienen door u onomwonden het volgende voor te houden. Elke vorm van financiële prikkel van aanbieders aan cliënten of adviseurs behoort tot een verleden waarvan onze branche collectief afstand heeft genomen. De benaming waaronder of de bedoeling waarmee restanten uit dat verleden toch weer de kop opsteken, interesseert mij helemaal niets en is bovendien aan een gemiddelde consument niet uit te leggen. Zelfs de schijn van het hanteren van oude gewoonten dient wat mij betreft vermeden te worden, nog los van wat overheid en toezichthouder formeel net wel of net niet zouden toestaan. Het gaat om het morele gedrag."

De Bruin vindt dat er met man en macht moet worden gewerkt aan het nieuwe adviesklimaat. "Ik denk namens veel professionele adivseurs te spreken als ik u zeg dat ik niet de minste behoefte heb aan opnieuw een positie in het verdachtenbankje, al dan niet met partners in crime. Wij hebben voorlopig onze handen vol aan het herstellen van de imagoschade en kunnen geen enkele verstoring daarvan gebruiken, ook al wordt die in dit geval niet door adviseurs maar door aanbieders veroorzaakt. We worden door het grote publiek immers - en terecht, we werken immers samen - over één kam geschoren."

De Bruin verzoekt Weurding dringend om de leden van het Verbond van Verzekeraars op zo kort mogelijke termijn op te roepen zich verre te houden van dergelijke praktijken. "Bovendien zal ik het op prijs stellen als het Verbond openlijk afstand neemt van deze gang van zaken en het grote publiek duidelijk maakt dat het de aanbieders in Nederland ernst is met de nieuwe koers. Dan pas zal de gemiddelde consument echt het gevoel krijgen; 'Fijn dat we verzekerd zijn'."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Chris de Bruin - 2 april 2014

Ha Jurjen, Je hebt gelijk. Ik zal die nieuwsbrief gemist hebben, waarvoor excuses. Maar al had ik hem niet gemist, een reactie erop zou voor de interne discussie goed zijn geweest, maar zou aan deze praktijk niets veranderd hebben. Dat is ook de reden waarom ik mijn brief aan het Verbond openbaar heb gemaakt. Er is nou eenmaal af en toe wat druk nodig om resultaat te bereiken. Je gelooft toch je eigen oren en ogen niet, als je anno 2014 verneemt dat er toch nog weer partijen zijn die iets proberen waarvan we allemaal weten dat het niet de bedoeling is? Leren ze het nou nooit? Ik begrijp ook volstrekt niet waar de collectieve verontwaardiging van de adviseurs blijft, bijvoorbeeld in de vorm van een reactie van Adfiz. Maar misschien is er een praktische suggestie: we zijn momenteel nog met iets meer dan 700 adviseurs die een WFT vergunning Pensioen hebben. Als die collectief afspreken alleen zaken te zullen doen met aanbieders die eerst openlijk afstand hebben gedaan van dit soort praktijken, kon het wel eens snel afgelopen zijn. Dit is gewoon te zot voor woorden en wat mij betreft mag het hard aangepakt worden. Vandaar ook mijn CC aan de AFM. Groet, Chris.

Jurjen Oosterbaan Martinius - 2 april 2014

Dag Chris, Geeft niets hoor dat je het gemist hebt. Ik deel je verontwaardiging. Het geeft opnieuw weer een onderbouwing van mijn stelling dat veel misstanden alleen maar kunnen bestaan dankzij de aanbieders die dit mogelijk maken. Een hele foute vergelijking natuurlijk maar de AFM kan beter en makkelijker de dealers aanpakken dan de verslaafden. Van een aantal aanbieders verwacht je dit. Zelf had ik dit niet van Delta lloyd verwacht. Daar ben ik eigenlijk nog het meest teleurgesteld over. Boycot gaat niet werken. Verzekeraars hebben wel tuchtrecht. Dat is echt aardig om je daar eens in te verdiepen. Dat lijkt me een veel vruchtbaardere weg. Vergeet niet dat aanbieders die geen gebruik hebben gemaakt van deze praktijken hier ook schade van hebben. Hartelijke groeten Jurjen

Jurjen Oosterbaan Martinius - 2 april 2014

Wat nu zo jammer is, is dat wij in de Wft Nieuwsbrief van 31 oktober 2013 reeds aandacht vroegen voor dit onderwerp en we als sector 5 maanden niets doen waardoor we weer bij Radar voor joker staan. Aanbieders hebben iets uit te leggen. Maar de AFM ook: V Passage uit nieuwsbrief 31 oktober 2013: Vraag 1: Mag aanbieder werkgever welkomstbonus verstrekken? Met ingang van 1 januari 2013 geldt het verbod op provisie ook voor na deze datum afgesloten nieuwe tweedepijler pensioencontracten. De vraag is of een aanbieder aan een werkgever die een tweedepijler pensioencontract afsluit een geldelijke welkomstbonus mag verstrekken. Het staat de werkgever vrij om dit geldbedrag naar eigen inzicht te besteden. Maar een, wellicht door de adviseur aangereikte, suggestie is dat de werkgever dit ontvangen bedrag kan gebruiken om de nota van de adviseur te betalen die de werkgever heeft geadviseerd inzake het pensioen. Antwoord: Doordat de geldstroom loopt van aanbieder naar klant is er formeel geen sprake van provisie. Omdat de uitkering wordt gedaan aan een ondernemer kan ook niet gesteld worden dat deze geldstroom als een consumptief krediet moet worden gekwalificeerd. Strikt formeel gezien, lijkt deze constructie dus houdbaar. Maar het lijkt ook evident dat deze constructie strijdig is met de geest van de doelstelling van het verbod op provisie. Conclusie: een constructie waar zich zelf respecterende aanbieders en bemiddelaars zich verre van moeten houden.

Geen nationale Insurance Guarantee Scheme

Geen nationale Insurance Guarantee Scheme

Het nationaal opzetten van een IGS is volgens de minister van Financiën nu niet zinvol. Dit blijkt uit een aan de Tweede Kamer gestuurde brief. Het Verbond...

Verbond voor verplichten Nationaal Keurmerk Letselschadebehandeling

Verbond voor verplichten Nationaal Keurmerk Letselschadebehandeling

Er moet een verplicht Nationaal Keurmerk Letselschadebehandeling (NKL) komen dat slachtoffers beschermt tegen cowboypraktijken. Dat stelt het Verbond van Verzekeraars...

Transitie vraagt om samenspel

Transitie vraagt om samenspel

(Timo Brinkman en Tuğçe Serinkan, Verbond van Verzekeraars, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Klimaatverandering afremmen kan alleen als we allemaal...

Verbond pleit voor uitvoerbaarheid en samenwerking bij Sanctiewet en Wwft

Verbond pleit voor uitvoerbaarheid en samenwerking bij Sanctiewet en Wwft

Algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond pleitte tijdens een rondetafel met Kamerleden van VVD, NSC, D66 en PVDA/GroenLinks voor betere uitvoerbaarheid...

Verbond: "Geen tijdrovende en ingrijpende verbouwing arbeidsongeschiktheidsstelsel"

Verbond: "Geen tijdrovende en ingrijpende verbouwing arbeidsongeschiktheidsstelsel"

Het stelsel voor ziekte en arbeidsongeschiktheid, reageert het Verbond van Verzekeraars op het OCTAS-rapport, kan snel verbeterd worden, met behoud van een goed...

Verbond over arbeidsongeschiktheidsstelsel: liever onderhoud dan afbraak

Verbond over arbeidsongeschiktheidsstelsel: liever onderhoud dan afbraak

Verbondsdirecteur Harold Herbert stelt dat het beter is om te komen tot snelle verbeteringen binnen het arbeidsongeschiktheidsstelsel, dan om jarenlang te discussiëren...

Verbond: "Drempels weghalen bij hypothecaire financiering verduurzaming"

Verbond: "Drempels weghalen bij hypothecaire financiering verduurzaming"

Het Verbond van Verzekeraars adviseert om Europese en nationale wetgeving voor verduurzamingsleningen aan te passen, zodat huiseigenaren in staat zijn hun steentje...

Verbond tijdelijk gehuisvest bij Aegon/a.s.r.

Verbond tijdelijk gehuisvest bij Aegon/a.s.r.

De medewerkers van het Verbond van Verzekeraars werken momenteel vanuit het MA-gebouw van Aegon/a.s.r. tegenover het Verbondsgebouw, dat vorige maand werd getroffen...

Verbond pleit voor duidelijkheid en houvast

Verbond pleit voor duidelijkheid en houvast

“De verzekeringssector heeft baat bij een lange termijnstrategie en een heldere visie. Zowel van het nieuwe kabinet als van de Europese Commissie en het Europees...

Bosklopper (Verbond): "Beperk premieverschillen oude en nieuwe klanten"

Bosklopper (Verbond): "Beperk premieverschillen oude en nieuwe klanten"

"Wij roepen verzekeraars op in hun premiebeleid nieuwe en bestaande klanten zoveel mogelijk op dezelfde wijze te behandelen. Structurele premieverschillen die niet...